Plastpanel vs träpanel, erfarenheter?

RubinNovak

Trådstartare
Har ni någon erfarenhet inom området? Jag och sambon bygger hus och är förvisso bara på grunden men går ändå i paneltankar. Underhållsfri plastpanel (den som ser ut som trä) lät väldigt passande för oss men vi har ändå bestämt oss för träpanel egentligen. Däremot är jag nyfiken att lära mig mer om de olika alternativen. Jag vet att många tycker att plast inte är lika snyggt osv, men jag är mer ute efter åsikter som rör kvalitet/pengar/underhåll.

Sv: Plastpanel vs träpanel, erfarenheter?

Jag tänker att trä till skillnad från plast åldras snyggare. Plast tenderar att bli skört med åldern, dessutom kanske ni vill måla om.

Sv: Plastpanel vs träpanel, erfarenheter?

Underhållsfritt, som t.ex. plast betyder ofta (men inte alltid) "ej möjligt att underhålla", d.v.s. när det har blivit gammalt/slitet/fult så måste man byta helt och hållet. Plast är ofta svårt att måla med rimligt ogiftiga färgtyper.
Det är antagligen väldigt mycket dyrare att byta panel än att måla om, i synnerhet om man använder en lättunderhållen färgtyp som t.ex. Falu Rödfärg.

Det kan också vara så att när man måste laga/byta på en liten delmängd plastpanel, så har tillverkaren försvunnit eller ändrat sina specifikationer så att reparationsmaterial helt enkelt inte finns eller måste specialbeställas till höga kostnader.

Vad avser plast kan man också fundera över miljön, även återvunnen PET-plast har en bakgrund som fossil olja några led längre bort...

Tänk på det där med Eternit som exempel. Så småningom, så kom man fram till att Eterniten innehåller Asbest och alltså är riktigt hälsofarlig, och att byta/ta bort den är förenat med extrema säkerhetsarrangemang. Att "laga" är inte heller enkelt eftersom originalen inte produceras längre, och då blir det svårt med färg och format...

Under 70 - 80-talet var det populärt med "underhållsfri" plåtpanel, mest på flerfamiljshus men även på småhus. Idag byts den ut, eftersom den är svårunderhållen och svårlagad. Och detta redan efter en relativt kort livslängd.

Trä är ett miljövänligt, förnyelsebart och väl beprövat material. Det fungerar med många olika sorters isolering och varianter av byggteknik, kan målas i många sorters målningssystem varav många är miljövänliga de också.
Trä kommer inte att försvinna från marknaden, och det går att kombinera sågade trävaror på allehanda sätt.
Det är förhållandvis lätt att byta en enstaka panelbräda eller del därav.

Jag bor i ett timmerhus, som har haft samma ytterpanel (bokstavligen samma brädor) sedan 1910 ungefär. På norrsidan har panelen bytts under fönsterhöjd, och vi har bytt en bräda där en kvist ramlade ut och sedan så ville blåmesen bygga bo under brädan, men det ville inte vi...
Underhållet är huvudsakligen ny rödfärg med 10-15-års mellanrum, och målningen kan man ju leja bort helt eller delvis. Annars så hyr man en flyttbar ställning och målar...

Senast ändrad:

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 336
Senast: lundsbo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 721
Senast: Calmiche
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 602
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 499
Senast: cherie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar