Plåster Spray?

Angelique

Trådstartare
Hur bra är Plåster spray?
något ni kan rekomendera ?
Tänkte tesat de då hästen klättrar på väggarna nu har stått på boxvila 4 dagar nu och är feber fri men har ett sår som måste hållas fritt från skit..
Och att sätta kompress, linda eller annat går inte då det sitter på ett så dumt ställe, har testat med allt men de ramla bara av så fort hon rör sig lite..

plåster spray ska enligt beskrivningen lägga en hinna över såret för att de inte ska komma in smuts .. vågar man tro på de?:confused:

Så jag inte sätter ut henne och upptäcker efter en stund att flugorna har buffe middag i hennes sår..
Hade tänkt släppa ut henne någar timmar till att börja med.

Sv: Plåster Spray?

Prova det som har tjära i sig. Tar plastic...någonting. Det håller flugor borta och de kommer inte in i såret då det blir en hinna. Får nog dra på några lager. Jag brukar lägga 1 lager på magen på min för att de inte ska kunna skapas sår å det brukar hjälpa bra men har du ett sår så är nog 3-4 lager inte fel.
Hoppas det går bra!

Plåster spray, också känt som Plast spray och det mest välkända märket för häst är Tar Plaster, som också luktar tjära därav namnet, är oerhört effektivt och skyddar mot flugor hundraprocent.

dock ska det användas endast på grunda sår, inte djupa.

har du ett djupare sår som du måste skydda så sätt på zinkpasta den tid den måste vara ute, tvätta sen noga rent vid intag och se till att det får lufta övrig tid.
är det ett djupt sår som vätskar, ska du inte använda någon av ovanstående utan då är det veterinärs råd som gäller och kan mycket väl vara så att endast kompress är det som gäller. kan hästen inte ha det, så kanske den helt enkelt måste stå inne ett par dygn tills såret läkt lite bättre innifrån och därmed sen kan skyddas med någon av ovanstående.

Har du provat animalpolster (även kallat snögg)? Det är "plåster" till hästar ser ut som vanlig skumgummit nästan och är klistrigt på en sida klistrar så in i helsike svårt att få av varje dag om det är ett sår man måste ha koll på varje dag. Används numera tom på operationssår (fick sådant till titthålsopererad has) man klipper helt enkelt till en lagom bit som täcker såret med en ordentlig kant runt sen lägger man dit en steril kompress där såret kommer att hamna och klistrar allting över såret som ett stort plåster, det andas helt som det skall men skiten hålls borta. Är helt suveraänt när man får sår på svåra ställen där det inte går att bandagera, bara att klistra dit ett plåster och det sitter stenhårt i 2-3 dagar har ännu inte varit med om att något lossnat däremot är de som sagt inte lätta att få av innan det gått minst 2 dagar.

Glömde snögg - håller helt med - det är suveränt. dock tror jag det är svårt även med detta om det tex sitter över en armbåge eller platt på bogen, dvs inget finns att vira om och sen fästa i sig självt (plåstret).

Glömde snögg - håller helt med - det är suveränt. dock tror jag det är svårt även med detta om det tex sitter över en armbåge eller platt på bogen, dvs inget finns att vira om och sen fästa i sig självt (plåstret).

Det behöver ingenting att viras om eller fästas i sig själv funkar alldeles utmärkt att bara klistra dit en fyrkant var som helst platt eller inte, det klistrar som sjutton så bara det får ett par cm runt kanten att klistra på så sitter det där. Hade bland annat det på ett sparksår insidan av framknäet där det rör sig hela tiden icke en gång att snögget släppte tyvärr satt såret på en liten råtta (såg i alla fall ut som en liten råtta hade hälsat på hennes snögg tills jag smetade antibit på det :cool: ) hon gnagade helt enkelt av mittdelen med kompressen när såret kliade när det läkte så hon var snäll och skaffade oss svallkött i det fina prydliga såret pga hennes kliande tänder (till antibitet kom på :devil:). I alla fall så var jag ju då tvungen att få bort även den fastklistrade biten runt om och det var inte lätt kan jag säga, efter att hon gjort det andra gången så lyckades jag skalpera henne på en bit för pälsen satt lösare än vad snögget gjorde :cool:

Men var det verkligen snögg du använde??
funkar alldeles utmärkt att bara klistra dit en fyrkant var som helst platt eller inte, det klistrar som sjutton

Vad jag vet så är snögg likt skumgummi-likt och det har inget klister, man virar det runt så att det liksom fäster på sig själv. Mycket luftigt och bra, och inga flugor. Har själv använt detta på sår på benen till min häst.

Däremot finns det Mefix eller Fixomull, de är som en gasbinda med klister på baksidan. Detta sitter oxå jättebra om såret inte vattnas för mycket.

Man kan även ta på lite flugmedel på utsidan av detta så att flugorna håller sig borta!:devil:

Men är det grunda sår eller sår med skorpa som man vill skydda så funkar Tar plaster kanon, har använt detta måga gånger. Inga flugor som vill dit!:D

vart hittar man sådant Häst plåster då? Måste man åka handla på klinik?

Hon har stått på box sedan lördag nu
Även fast hon inte ska ut just nu så kan det va bra att ha nått inne i boxen oxå över natten då hon rullar ju sig så det kommer ju in spån i såret.
Hon är feberfri och inte alls svullen längre.
Tvättar ut såret med koksalt 2-3 gånger per dag och de ser fint ut rinner ju ut lite sår vätska från det i mellanåt,speciellt när vi är ute och går så börjar de rensas ut

hmm. det snögg jag känner till är som mians beskrivning dvs fäster i sig själv....

Mefix eller Fixomull finns att köpa på apotket, snögg ska finnas där oxå.

Tar plaster kan finnas på lantmännen eller likande, men sist så fanns det ej så jag beställde det på Bole.

Men det låter som att hennes sår fortfarande är lite rinnit och håller på att läkas, så jag hade nog försökt med Mefix/Fixomull. Tänk bara på att det måste vara tort kring såret så det fäster ordentligt. Ta gärna lite större än vad som behövs om det går fäst det runt benet. Brukar sitta ett rätt bra om det inte vattnas för mycket. När såret läkt ihop fint och börjar få lite skorpa så kan du med fördle använda Tar plaster, detta för att förhindra så flugorna ej äter upp såret igen.

mvh
Mia

Jepp som jag skrev så är det animalpolster/snögg och det har i alla fall sen minst 2 år tillbaka klister på en sida så fäster alldeles utmärkt direkt på pälsen/huden. Finns att köpa på kliniker men såg även att min vanliga foderhandel hade den smalare varianten av det (finns i olika bredder).
Mefix som du nämner funkar inte på häst det klistrar inte tillräckligt för att fästa på häst, alldeles utmärkt till människor men på häst sitter det inte många minuter om det fastnar alls alldeles för dåligt klister.

Här ser ni den och om ni läser beskrivningen så står det också klart och tydligt självklistrande
http://scandifarm.se/product.asp?product=19384

Senast ändrad:

OK tack! Jag har bara sett människovarianten av snögg tydligen, detta verkar ju toppen!

Detta va nytt för mig med, verkar ju kanon.:banana:
Måste jag införskaffa till mitt djurapotek, alltid bra att ha hemma om olyckan är framme.

Jag kan hålla med om att Mefix eller Fixomull sitter sådär, men det trillar inte direkt (brukar funka ett par timmar). På mina hästar iallafall, och om såret inte vattnas för mycket eller det regnar.

Men finns det snögg för djur med klister så är ju detta 100 ggr bättre!!

Här kallar dom den självhäftande lindan för snögg o vad jag förstår det som så är det inte den du menar? Har du nån bild på det snögget du menar?

Jag har använt en lakansbit som jag limmat fast över såret med Karlssons klister. (limmet bara i kanterna av lakansbiten, förstås) Det fungerade väldigt bra, lite hår försvinner förstås, men inte så att det stör.

*kl*

Redan för 3-4 år sedan fanns snögg som har en klistrig sida och fäster direkt på pälsen. Använde det då Ceasar var föl och fick ett sår på hasen. Jag köpte nytt snögg bara för några månader sedan och det var inget problem att få tag på.
Har faktiskt aldrig sett varianten som fäster i sig själv. Däremot fanns det olika bredd och tjocklek.

Prova sök på animal polster

http://www.hippson.se/shop/hast/hastvardsprodukter/animal-polster-for-sarvard.htm

Senast ändrad:

*kl*

Redan för 3-4 år sedan fanns snögg som har en klistrig sida och fäster direkt på pälsen. Använde det då Ceasar var föl och fick ett sår på hasen. Jag köpte nytt snögg bara för några månader sedan och det var inget problem att få tag på.
Har faktiskt aldrig sett varianten som fäster i sig själv. Däremot fanns det olika bredd och tjocklek.

Prova sök på animal polster

http://www.hippson.se/shop/hast/hastvardsprodukter/animal-polster-for-sarvard.htm

Det är denna Snögg som gäller INTE den som finns på Lantbruksbutikerna .....
Dessa är något dåligt plagiat som med dåligt klister som inte fäster !!

Animal snöggen fäster rakt upp och ner på hästen var som helst utan något som helst bandage runt och kan sitta över ett sår på benet i 5 dagar utan att ramla av .
Helt suveränt Mia

Jepp som jag skrev så är det animalpolster/snögg och det har i alla fall sen minst 2 år tillbaka klister på en sida så fäster alldeles utmärkt direkt på pälsen/huden. Finns att köpa på kliniker men såg även att min vanliga foderhandel hade den smalare varianten av det (finns i olika bredder).
Mefix som du nämner funkar inte på häst det klistrar inte tillräckligt för att fästa på häst, alldeles utmärkt till människor men på häst sitter det inte många minuter om det fastnar alls alldeles för dåligt klister.

Här ser ni den och om ni läser beskrivningen så står det också klart och tydligt självklistrande
http://scandifarm.se/product.asp?product=19384
Jag kallar det för stickplåster o har alltid hemma. Det blir dock sämre klister med tiden.. i ett stall. Sen finns det förband som absorberar vätska som behövs om såret såsar. Det fäster ännu bättre om man först rakar.

Det finns både sjukhussprayplast- genomskinlig o tarplaster- tjärplast som flugorna faktiskt äter av.
Det bästa är att först spray o sen täcka- utifall att lappen lossnar. Det skyddar ju från att smuts kommer in o decinficerar även såret o gör tydligen svinont.

Kanonbra skavsårsplåster

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård :devil: :devil: :devil: :devil: :devil: Hjälp! Hästen är full av flugor som slaskar på småsår och suger blod! Har ni nåt bra tips på...
Svar
13
· Visningar
808
Senast: Elo
·
Hästvård Jag har suttit och läst alla trådar om stallapotek och är nu mycket förvirrad. Kan inte alls mkt om det, och vet inte vad jag ska...
2
Svar
33
· Visningar
4 317
C
Hästvård Är det någon som har provat det på hästarnas sår? Hörde en som använde det över såren nu i värmen så att inte flugor & liknande kunde...
2
Svar
25
· Visningar
6 880
Senast: BIMM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka