Plastat hö - vaccinera mot botulism?

T

Thes69

Någon som vet om man ska vaccinera mot botulism om man ska fodra med plastat hö?

Sv: Plastat hö - vaccinera mot botulism?

Om du syftar på botulismvaccination så är det helt upp till varje hästägare att avgöra vad de anser vara en risk. De kan få botulism av havre om de vill sig illa, det är en riskavvägning man får göra.

Som ovanstående sa, Botulism kan hästarna få av lite av varje, behöver inte vara höet. Enligt mig är det onödigt att inte vaccinera mot det med tanke på vad lite en vaccination kostar. Det är inte kul att stå där en vacker dag med en häst som fått botulism bara för att man snålat med vaccination.

Självklart förstår jag att det är upp till varje ägare att avgöra om man ska vaccinera el ej...min fundering är om bakterierisken var lika stor i plastat hö som i höensilage.

Om förutsättningarna är fel så... Själv har jag aldrig vaccinerat någon häst mot botulism, men har heller aldrig fodrat med grovfoder från okänd producent och anser att jag därmed minskat risken för kontaminerat foder.

Jag vet en häst som blev sjuk (dock ej botulism på riktigt) men den blev sjuk av vaccinet. Vet dock ej om det är vanligt

Mina är inte vaccinerade, tar eget grovfoder.

1 kr per dag kostar en vaccination, och jag känner foderproducenten.
Ja jag kostar på mig det.

Jag håller med dig, det känns som att det är värt att vaccinera i slutänden. Min är också vaccinerad mot botulism

För mig är det självklart att vaccinera mot botulism oavsett vart fodret kommer
ifrån,kostnaden att inte göra det är en död häst ,om man har otur...:crazy:

För mig är det självklart att vaccinera mot botulism oavsett vart fodret kommer
ifrån,kostnaden att inte göra det är en död häst ,om man har otur...:crazy:

1 kr per dag kostar en vaccination.

Fast det stämmer inte om man räknar grunden och 1 spruta per år. Det kostar betydligt mycket mer. Men du räknar kanske bara själva vaccinkostnaden och inte veterinärkostnaden?
// Linda

Fast det stämmer inte om man räknar grunden och 1 spruta per år. Det kostar betydligt mycket mer. Men du räknar kanske bara själva vaccinkostnaden och inte veterinärkostnaden?
// Linda

Jag grundade min för herrans många år sen så jag kommer inte ihåg. Men senaste gången betalade jag 350 för en spruta. För allt. Inga konstiga avgifter hittan o dittan med våra veterinärer. Vi är oftast 10-15 st samtidigt minst.

Det här handlar inte om vad det kostar, det är ointressat i detta sammanhang. Anledningen till att jag ställde frågan är följande:
Funderade på att vaccinera mot botulism redan förra året eftersom det kan bli ett år då vi inte lyckas på bra hö, men då tyckte vår veterinär att så länge ponnyn inte äter höensilage el dyl var det onödigt. I år vågade vi inte chansa på att vårt hö skulle bli riktigt torrt så vi valde att plasta det. Det var i stort torrt som hö, men som sagt nu inplastat och då är min fundering om man ska jämställa det med höensilage och vaccinera vår ponny..kräver ju viss planering eftersom det ska vara flera sprutor innan fullgott skydd uppnåtts.

OM det inte är pengarna , vad är det då för anledning att INTE vaccinera?

Har valt att inte vaccinera för att vår veterinär tycker att man bara ska vaccinera om ponnyn ska äta höensilage. Ska självklart fråga henne framöver vad hon tror om platsat hö, men just nu är det semestertider och därför valde jag att kolla lite med er här vad ni anser om skillnaden på platsat hö och höensilage?

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
13
· Visningar
914
Senast: Jeps
·
Foder & Strö Detta är första gången vi slår hö så jag ber er ha överseende med frågor som för andra kan tyckas självklara 😊 Idag slog vi gräs på...
Svar
15
· Visningar
1 352
Senast: Mabuse
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 334
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 024

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022
  • "Rimligt" pris för en hobbyhäst
  • Sabotage?

Omröstningar