Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nyförtiden finns det ju jättetunna alum. skor som ger samma effekt som att köra barfota. Dom är bara 3mm tjocka.
Plasta hovar är inget störe problem. Jag har använt Equilox samt Superfast på många hästar. Både för att laga trasiga hovväggar och även för att skydda vid barfotakörning.
Båda produkterna härdar snabbt och är enkla att applicera. Superfast lägger man på med en speciell applikatorspruta och man kan både fylla ut "tomrum" och plasta på hovens undersida som en sko ungefär. Equilox stryker man på med en liten spatel som följer med burken. Se bara till att hoven är ren och torr innan, jag brukar borsta med stålborste och sedan tvätta med t-röd för att få riktigt rent. Plasten sitter för det mesta kvar tills man verkat bort den.
Sedan finns det en hovspray som fungerar utmärkt om man bara vill skydda den normala hoven från nötning. Den är som en lack och jag begriper egentligen inte hur det kan skydda, men det gör den. Uppfläkta hovväggar och ömma sulor är inget jag råkat ut för sedan jag började med sprayen.
Vad heter sprayen?
Det blir tyvärr inte samma effekt som att köra barfota. All form av beslag ger en viss låsning av hovmelanismen och påverkar uppbromsning och glidning av steget annorlunda än en barfotahov. Det närmaste barfota är Elitskon av vad jag upplevt.
De tunna aluskorna håller dessutom bara under ett enda lopp och måste bytas direkt efter. Då har man problematiken med att ofta få spika i hovarna vilket i sin tur ger ännu större påfrestningar på hovväggarna.
det är elitskon jag menar..
Vad heter sprayen?
Nu har jag kollat. Horse Power heter den.
Okej, tack så mycket! Köper man den på vilken travshop som helst?