Plasta fötter

Nebraska

Trådstartare
Jag har en häst som har dålig hovkvalitet. Och om hon ska tävla barfota kan plastning vara ett måste-Hur går det till och fungerar rent praktiskt?kostar?

Sv: Plasta fötter

Vi har fått hjälp på Mälarkliniken och då tror jag att det kostade 1 000 kr/hov. Jag är inte säker på priset, men det var dyrt i alla fall.

Skit i å kör barfota med en häst som inte har hovar som klarar det!

Kan väl för guds skull inte vara värt det... Blodiga hovar efter lopp+ plast och krångel hemma.. Stå över träning för att hovarna är dåliga.
Förstår inte denna barfotahysteri:crazy:
Nej, vill man absolut köra barfota är det väl bara att skaffa häst som har hovar till det.

Elitskorna är dyra men, kostar en bråkdel av vad det kostar att inte kunna träna el tävla pga dåliga hovar.

Mna plastar väl för att fötterna inte ska ta skada?
Jag skulle vilja,då jag tror på den hästen skulle det ge stor effekt.

Nyförtiden finns det ju jättetunna alum. skor som ger samma effekt som att köra barfota. Dom är bara 3mm tjocka.

Nyförtiden finns det ju jättetunna alum. skor som ger samma effekt som att köra barfota. Dom är bara 3mm tjocka.

Det blir tyvärr inte samma effekt som att köra barfota. All form av beslag ger en viss låsning av hovmelanismen och påverkar uppbromsning och glidning av steget annorlunda än en barfotahov. Det närmaste barfota är Elitskon av vad jag upplevt.
De tunna aluskorna håller dessutom bara under ett enda lopp och måste bytas direkt efter. Då har man problematiken med att ofta få spika i hovarna vilket i sin tur ger ännu större påfrestningar på hovväggarna.

Plasta hovar är inget störe problem. Jag har använt Equilox samt Superfast på många hästar. Både för att laga trasiga hovväggar och även för att skydda vid barfotakörning.
Båda produkterna härdar snabbt och är enkla att applicera. Superfast lägger man på med en speciell applikatorspruta och man kan både fylla ut "tomrum" och plasta på hovens undersida som en sko ungefär. Equilox stryker man på med en liten spatel som följer med burken. Se bara till att hoven är ren och torr innan, jag brukar borsta med stålborste och sedan tvätta med t-röd för att få riktigt rent. Plasten sitter för det mesta kvar tills man verkat bort den.

Sedan finns det en hovspray som fungerar utmärkt om man bara vill skydda den normala hoven från nötning. Den är som en lack och jag begriper egentligen inte hur det kan skydda, men det gör den. Uppfläkta hovväggar och ömma sulor är inget jag råkat ut för sedan jag började med sprayen.

Plasta hovar är inget störe problem. Jag har använt Equilox samt Superfast på många hästar. Både för att laga trasiga hovväggar och även för att skydda vid barfotakörning.
Båda produkterna härdar snabbt och är enkla att applicera. Superfast lägger man på med en speciell applikatorspruta och man kan både fylla ut "tomrum" och plasta på hovens undersida som en sko ungefär. Equilox stryker man på med en liten spatel som följer med burken. Se bara till att hoven är ren och torr innan, jag brukar borsta med stålborste och sedan tvätta med t-röd för att få riktigt rent. Plasten sitter för det mesta kvar tills man verkat bort den.

Sedan finns det en hovspray som fungerar utmärkt om man bara vill skydda den normala hoven från nötning. Den är som en lack och jag begriper egentligen inte hur det kan skydda, men det gör den. Uppfläkta hovväggar och ömma sulor är inget jag råkat ut för sedan jag började med sprayen.

Vad heter sprayen?

Det blir tyvärr inte samma effekt som att köra barfota. All form av beslag ger en viss låsning av hovmelanismen och påverkar uppbromsning och glidning av steget annorlunda än en barfotahov. Det närmaste barfota är Elitskon av vad jag upplevt.
De tunna aluskorna håller dessutom bara under ett enda lopp och måste bytas direkt efter. Då har man problematiken med att ofta få spika i hovarna vilket i sin tur ger ännu större påfrestningar på hovväggarna.

det är elitskon jag menar..

tror dom har den å shopen inne på vallaområdet. Köpte en spray där för många år sen som var suverän

Att sömma nya hål är vansinne!

Så långt det går så sätter man det i de gamla.

Då blir inte hovväggen skör och går sönder, detta gäller all skoning.

Har skott och balanserat otskilliga travare av olika slag, sedan är det ju så att ska man köra barfota får man se till att göra det när hästen har ett såpass utväxt av hoven så att där finns och slita på.
Då blir det inte på samma sätt slitet som om hoven är verkad. Så det gäller att planera lite för denna extra power som vissa hästar kan visa.

Men långt ifrån alla kan någon gång tävla barfota, som den beryktade Micke Nybrink tv4 expert säger. :D

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
603
Senast: Mli
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
985
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
726
Senast: Miingla
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 682

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka