Plaque off

Lupin

Trådstartare
Nu har ju pulvret funnits ett tag och såvitt jag vet är det väl ganska populärt. Vad är er uppfattning? Funkar det? Gör det någon skillnad? Tål hundarna det bra överlag? Får ni hundarna att äta det?

Jag fick med en liten burk när jag köpte min dvärgpudel och jag ger henne ½ skopa/dag. Men hon äter inte maten om jag strör det över alt blandar in det, så jag tar lite leverpastej och häller i pulvret och gör en liten leverpastejboll och då går det bra att få i henne det.

Men, är det någon mening att ge henne plaque off? Är det bättre att försöka borsta tänderna och strunta i pulvret? Eller är en kombination det optimala?

Hur gör ni andra? :)

Sv: Plaque off

Sedan ca 9 mån ger jag min foxterrier plack off.

Han får inte mindre tandsten, har väldigt mycket, men det är lättare att skrapa bort den.
För 1 år sedan var han inne och sövdes för att rensa tandsten, och det ser ut som om jag måste göra det snart igen.:crazy:

Jag vet inte om plack off skulle göra att de inte fick tandsten, eller om den skulle göra att tandstenen var lättare att ta bort.

Jag gav plack off i ca ett och ett halvt år till min men märkte ingen större skillnad. Jag tar tandsten själv på min hund och det enda jag kunde märka var att tandstenen inte satt fast lika hårt. Men det var bara en minimal skillnad. Jag ger inte honom det längre då veterinär inte rekommenderade det till hundar med magproblem.

Vad är er uppfattning? Att det är ett otroligt bra pulver.
Funkar det? Japp, i alla fall på de hundar jag haft hand om som ätit det. (ca 20 st)
Gör det någon skillnad? Det bildas inte lika mycket ny tandsten, och den som finns eller ändå kommer är lättare att skrapa bort.
Tål hundarna det bra överlag? Ja absolut. Är hunden inte överkänslig (visst var det sköldkörteln som kunde ta stryk?) så ska det inte vara någon fara om man inte överdoserar.
Får ni hundarna att äta det? Inga problem. Det är ett smaklöst pulver och man ger bara ½-1½ kryddmått per dag (beror på storlek på hund). Jag har ALDRIG varit med om att någon hund inte ätit pga pulvret.

Jag tror att en kombination av plaque off, tandborstning och framförallt att man ger hunden bra tuggben, är perfekt.

/ Red_chili, vars hund ska få Plaque off så fort valpis blivit större. :laugh:

Zaga har ätit plaque off sedan hon fick sina permanenta tänder och det har fungerat super bra.

Veterinären tyckte hon hade super fina tänder och ingen tandsten sist vi var där :)

Luktar gott i munnen gör hon ockå..

Hej
Försökte ge min hund plaque off två gånger men båda gångerna slutade med att han fick öron svamp:confused: Trodde det var en tillfällighet första gången men när det blev samma sak även andra gången så la jag ner det. Billy har inte mycket tandsten alls utan ville mest testa i förebyggande syfte. Något i det tålde han iallafall inte......Så kan det gå, Mvh c79

Senast ändrad av en moderator:

Min vovve fick tidigare plaque off men så bara glömde vi bort det ett tag. Men så fick hon jättetillväxt av tandsten och snusikt andedräkt så nu är det tillbaka igen och mera tandborstning :crazy:

Vad är det egentligen i Plaque offen som gör att det bildas mindre tandsten?
Och ni som skrapar själv har ngn vet visat er hur man ska göra eller är det bara att skrapa på:confused:

Jag testade Plaque Off under ca 6 månader på min hund, jag fick det nästan gratis så det var därför jag testade från första början.

Jag märkte inte så stor skillnad.

Mina hundar får rejäla ben och hårda tuggodisar och tänderna är i mycket bra skick :).

Vi använde Plaque Off i något år, men slutade sedan eftersom att det inte verkade hjälpa ett skit.

Det som däremot hjälpte är tandborstning varje kväll, det gör susen! De flesta är nog för lata för att borsta tänder på sina hundar (och en del hundar behöver det ju inte ens) men det är nog svårt att komma ifrån att det är den absolut bästa metoden för att få en bra munhälsa hos sin hund.

För mig är det inte alls bättre.
Jag har borstat tänderna på Zaga, men hon fick mycket bättre munhygien när vi bara körde med Plaque Off.

Min ena hund fick Plaque Off i maten i ca. 6 månader men det visade sig att hon var överkänslig mot det, hon blev väldigt "ful" i huden. Tyckte hursom att det inte gjorde nån skillnad så jag slutade och efter ett par veckor var hon mycket finare i huden igen - så Plaque Off är ingenting jag tänker ge igen, här håller vi oss till tuggben istället ;)

Eftersom Plaque Off innehåller alger och med tanke på vilken effekt alger har visat sig ha på häst samt vad alger fyller för funktion i naturen är det inget jag vill ge mina djur.

Hur menar du? Kan du inte utveckla? *nyfiken och intresserad*

Häst och hund är iofs två olika saker, det som är dåligt för den ena behöver inte vara det för den andre, häst är bytesdjur/gräsätare och hund är rovdjur/köttätare.

För min hund funkade det inte alls. Tandstenen blev ännu svårare att få dän och hans munhygien luktade verkligen illa..

Jag har använt det till mina två och ingen av dom har blivit bättre, men inte sämre heller.
Då var denta stix bättre

Tycker det är kanon.En av våra hundar som hade extremt mycket tandsten innan har inget alls nu samt bättre andedräkt.Unghunden har kanonfina tänder men gör ett uppehåll med plaqe off pga att vi håller på att testa henne för allergi.
Ingen av dem har brytt sig om smaken eller vart dåliga i magen

Har faktiskt inte haft tandsten på nån av mina hundar.
Veterinären frågade om jag brukade skrapa hundens tänder, de vara kanonfina trots att han är närmare 8 år än 7 och blev riktigt förvånad när jag nekade.

Min lille rackare har däremot lite trångt i munnen och där kan jag nog få hålla efter lite.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har upprepade gånger läst här på bukefalos om hur svårt det är att veta om hundens tandstatus är okej. Jag har haft veterinären att...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 852
Senast: Takire
·
Hundhälsa Jag har börjat ge Monster kosttillskott, främst B-vitamin. Jag tycker mig ha märkt positiva effekter av det(*) och vill gärna fortsätta...
2
Svar
35
· Visningar
2 870
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka