plantera ut miniros

Kviga

Trådstartare
Jag fick en jätte fin miniros av sambon igår :love: och nu undrar jag om någon klok bukefalist vet när jag kan plantera ut den? Står inget sortnamn på den bara Rosa hybrid.
Bor i zon ett och den ska stå i skyddat söderläge

/Kviga i soliga skåne!

Sv: plantera ut miniros

Plantera om den direkt i en större kruka så att den får mer jord och näring och njut av blomningen inomhus så länge. Allt eftersom blommorna vissnar klipper du bort dem, när den har blommat klart är det förmodligen ganska lagom att plantera ut den. Du kan ju avhärda den lite innan du ställer ut den om du är den försiktiga typen, det brukar jag aldrig orka men det funkar oftast ändå (också Skåne). Jag brukar tänka att trivs jag ute gör nog växterna det också :angel:

Tack för tipset! Ska köra och handla större kruka imorgon!

rosorna man köper som inomhusväxter är växthusuppdrivna och det gör dom betydligt vekare för vårt klimat, likadant kan det vara en ros som inte alls är gjord för att klara vårt klimat (även om man bor i zon 1) å andra sidan klarar dom sällan av att överleva inomhus heller så jag slänger alltid ut minirosor. Det är bra att vänja dom vid just solljuset för annars blir bladen "brända" Jag hade nog inte planterat om den innan jag planterat ut den, det tar alltid på växterna att planteras om och då är det onödigt att göra det mer än det behövs.

Plantera den gärna i rosgjord när du planterar ut den, det spar en del jobb från din sida. Och ge den lite att "äta" rosor är hungriga. Kogödsel och benmjöl brukar jag ge mina :)

Haller med om det du säger om krukrosor men vill man att de ska blomma i kruka krävs omplantering, de har mer rötter än jord. Jag har rosor i trädgården som har överlevt flera vintrar.

Det har jag med! dock är det kanske 50% som har överlevt, men man kan som sagt inte veta om rosen ens tål svensk vinter från början eftersom man inte vet namnet.

Det jag menade va att det är inget vits att plantera om den till en större kruka för att sedan plantera ut rosen. Då hade jag hellre väntat och planterat ut den direkt i rabatten.

Aha, du menar så. Kul att fler än jag testar att plantera ut och lyckas bra. Jag förundras mycket över att dessa rosor fortsätter att vara så små. Ingen av mina har blivit större under åren utomhus, om jag jämför med hur mina andra rosor växer.

*KL*

Äsch, rosen verkar inte alls trivas hos mig :( Nu bor den i ett österfönster och den har vattnats regelbundet så den har inte torkat ut alls meninte varit blöt heller... Tusan!

/Kviga

plantera ut den. Det behöver inte vara dig den inte trivs med :p innerosor är ett dumt hittepå!

//Johanna-med 30 sorters rosor utomhus. Ingen inne

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag är lite folkskygg :p och vill ha en undangömd trädgård. Baksidan av vårt hus är skyddad av skog och av huset då ❤, men ena sidan...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 898
Senast: sjoberga
·
Trädgård & Växter Nya reserestrikoner i norge så nu kommer vi oss äntligen till vår lilla stuga och trädgården 🥳 Har lagt oändligt mycket tid på att läsa...
2
Svar
31
· Visningar
2 072
Senast: Martenix
·
Trädgård & Växter Då jag vet att det finns flera trädgårdsintresserade här på Buke, tänkte jag att ni kanske har några tips på hur man räddar Kråkslottets...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 415
Senast: Hyacinth
·
Trädgård & Växter Jag har precis köpt ett radhus och inser ju nu när snön precis försvunnit och gräset börjat växa att jag nog borde lära mig nåt om...
Svar
4
· Visningar
993
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka