Plantera ut lilja?

squarepants

Trådstartare
Jag köpte en sådan här lilja för några veckor sedan:
12083_10151853741041413_1910560112_n.jpg

Väldigt fin och doftar underbart. Den blommar för fullt, men jag funderade på hur jag ska få den att blomma om och kom då på att den kanske vill bo ute? Om inte, hur sköter jag den inne?

Hur vill den bo ute, i vilken jord osv?

Sv: Plantera ut lilja?

Ställ ut krukan och låt den vissna ner.

Liljelökar vill ha väl dränerat och ska planteras en bit ner, inte alldeles i jordytan.

Jag älskar liljor! Har köpt på mig ett gäng nu som jag planterade i veckan.

de bör klara sig i vårt klimat. Är du tveksam så täck ovanpå jorden med ris eller löv.

Jag har väldigt sandig jord i rabatterna, passar det? Eller ska jag köpa vanlig jord och plantera den i?

Jag har väldigt sandig jord i rabatterna, passar det? Eller ska jag köpa vanlig jord och plantera den i?

Sandjord är strålande bra eftersom liljor inte vill ha blött om fötterna.

Förra gården hade tung lerjord och den var förbättrad med dynga i rabatterna. När jag planterade liljor skottade jag i en rejäl dos sand i botten av gropen innan jag satte ner liljelökarna.

Nu bor jag på sandås. Det är lycka för en liljeälskare :D

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
476
Senast: tanten
·
Trädgård & Växter Har ca 6 m rabatt (runt 0.5 m bred) som jag ska plantera blommor i. Kan ingenting om trädgård och är inte så intresserad men vill ha...
Svar
14
· Visningar
777
Senast: Badger
·
Trädgård & Växter Vi köpte betongkrukor till framsidan förra året, med förhoppning om att förra årets växter skulle komma även i år. Det gjorde de inte så...
Svar
6
· Visningar
414
Senast: sthu
·
Fritid Jag är egentligen en lantis. Gillar inte städer, har historiskt sett varit rätt ”kulturellt ointresserad” och känner mig jättebortkommen...
2
Svar
28
· Visningar
811
Senast: Kirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?