Plantera träd i hagen.

Sv: Plantera träd i hagen.

*Kl*

Pil? Hur skulle det funka med en/ett par sådana? Vi hade en underbar silverpil brevid vårt förra hus som höll vår grund torr - den var lika gammal som huset och vi blev rådda att inte såga ner den.
Vad jag hört växer pil snabbt och de är dessutom vackra. Kan de vara något för en hästhage? I så fall - vilken sort rekommenderas?
( om nu någon vet det ;) )
 
Sv: Plantera träd i hagen.

Pil är suveränt på att suga vatten och tål att marken då och då blir översvämmad. Gör jobbet bättre än björk. Och är tålig mot väder och vind. Snabbväxande. Stort rotsystem som binder marken väl.

Men man får hängna in dem tills de vuxit sig större, hästarna gillar de små bladen. Har en pil väl tagit sig kan man klippa ner den till i princip ingenting och den kommer igen.
De är ofta flerstammiga, men man kan kontinuerligt klippa och ansa den.

Bollpilarna är härdiga och bra på vindpinade ställen, de blir ca 5-6 meter höga och formen är boll-lik.
Kaskadpilen blir upp till 20 m hög och minst lika bred med långa, tunna, djupt nedhängande grenar. Mycket vacker vid vatten och min favorit...
 
Sv: Plantera träd i hagen.

ja vissa fläderbär kan man äta, men andra är giftiga.

Men det ar det folk sager hela tiden i traden att vanlig flader ar ofarligt medans druvflader och sommarflader ar giftiga.

Det ror sig alltsa om helt olika arter av trad liksom.

Nar man sager flader menar man VANLIG flader.

/KT
 
Sv: Plantera träd i hagen.

Pil är suveränt på att suga vatten och tål att marken då och då blir översvämmad. Gör jobbet bättre än björk. Och är tålig mot väder och vind. Snabbväxande. Stort rotsystem som binder marken väl.

Men man får hängna in dem tills de vuxit sig större, hästarna gillar de små bladen. Har en pil väl tagit sig kan man klippa ner den till i princip ingenting och den kommer igen.
De är ofta flerstammiga, men man kan kontinuerligt klippa och ansa den.

Bollpilarna är härdiga och bra på vindpinade ställen, de blir ca 5-6 meter höga och formen är boll-lik.
Kaskadpilen blir upp till 20 m hög och minst lika bred med långa, tunna, djupt nedhängande grenar. Mycket vacker vid vatten och min favorit...


De pilar som ser ut som bollar som är så vanliga här i Skåne ser ut som de gör för att de hamlas ca var 5e år. Annars blir det inga fina "bollar".
 
Sv: Plantera träd i hagen.

*Kl*

Pil? Hur skulle det funka med en/ett par sådana? Vi hade en underbar silverpil brevid vårt förra hus som höll vår grund torr - den var lika gammal som huset och vi blev rådda att inte såga ner den.
Vad jag hört växer pil snabbt och de är dessutom vackra. Kan de vara något för en hästhage? I så fall - vilken sort rekommenderas?
( om nu någon vet det ;) )

Om du skall plantera pil så kan du klippa av en gren och sätta den i vatten så bildar den rötter. Sedan är det bara att plantera. Nu är fel tid på året men det kan gå att få det att ta sig nu med med lite tur. Annars är bäst att ta sticklingar tidigt på våren.
 
Sv: Plantera träd i hagen.

Salix fragilis ’Bullata’
Rund bollformad krona med stark arkitektonisk effekt. Ringa anspråk på jord och näring. Tål vind- och snöbelastning. Färg: . Blomningsmånader: . Höjd: 7 m. Läge: sol. Zon I-VI.
2008-02-01_162052.jpg
 
Sv: Plantera träd i hagen.

ta björk 8D hästarna äter inte barken på björken
 
Sv: Plantera träd i hagen.

Jag har planterat pil och poppel och vildkörsbär.
Körsbärsträdet är riktigt stort nu och har ett cirkelrunt trästaket runt sig. Ca 8 m2. Mina hästar använder cirkeln som skrittmaskin. Nos i svans kan de skritta runt runt och ibland jaga varandra runt.
Körsbärsträdet grävde jag upp för hand och flyttade när det var ca 3 meter. Jag fick gräva, hugga av rötter med yxa och till slut klättra upp och hänga mig i trädet för att få omkull det:crazy:
Skulle aldrig göra om det, men det har tagit sig och blommar jättefint varje år. Blir inte direkt några körsbär på det.
Pil och poppel har jag satt i några hörnor i hagarna för at få lite skugga och så suger de upp överskottsvatten bra.
 
Sv: Plantera träd i hagen.

Jag hade lätt planterat fläder, hästarna rör det inte och det växer ganska snabbt.
 
Sv: Plantera träd i hagen.

**KL**
hur fungerar lind? Vad jag vet inte giftiga. Växer väl ganska snabbt? De skuggar iallafall bra och är vackra!
U
 
Sv: Plantera träd i hagen.

Kan man plantera halvstora träd?
Verkar ju meningslöst att plantera frön, tar väl sisådär 50 år innan de är stora träd.
 
Sv: Plantera träd i hagen.

Ja du köper dem halvstora 1,5-2 m höga i trädgårdshandeln (bästa är att fynda på sommarrean om man ska ha fruktträd, :D), då vet du dessutom att de klarat sina första år, frön skulle jag inte satsa på. De borde väl dessutom ha koll på vad som växer snabbt, och vilken sort som gillar de förutsättningarna som finns i din växtzon, hage! :D
 

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 526
Senast: skuggi
·
Hästhantering Har två islandsvalacker som gått ihop i tre år. Båda är uppvuxna i stora flockar och kan hästspråk. Köpte i helgen ett shetlandssto...
2
Svar
24
· Visningar
4 065
Ekonomi & Juridik Jag vänder mig till buke för tips, råd och funderingar om hur jag ska gå vidare. Jag har en plan men tänker jag rätt/ska jag göra på...
2 3
Svar
46
· Visningar
10 382
Senast: lil-sis
·
Hästhantering Har en inackordering i mitt stall med en valack på runt 17år. Han är väldigt okomplicerad och har egentligen ingen hingstkaraktär och...
Svar
7
· Visningar
4 803
Senast: maria_b
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp