Plantera "färdig" granhäck

annan1

Trådstartare
Vi är spekulanter på ett hus med skogstomt. Om vi köper det vill vi avgränsa tomten mot grannfastigheten med en granhäck, som helst ska vara så hög det bara går redan från början. Men hur höga granar kan man köpa på planta? Jag har hittat ett företag som säljer 1,50-plantor - är det ungefär max? Antar att det beror på att det blir svårt med större träd för rötternas skull.

Thuja kan man ju köpa färdiga upp till 3 meter, men vi vill hellre ha gran.

Gran blir väl inte lika tät som tuja utan att man ser det fula bruna innuti heller?
Såklart är allt tycke och smak, men undrar så man kan hjälpa till på bästa sätt.
175 på gran är det största jag hittade lite snabbt.

Gran blir väl inte lika tät som tuja utan att man ser det fula bruna innuti heller?
Såklart är allt tycke och smak, men undrar så man kan hjälpa till på bästa sätt.
175 på gran är det största jag hittade lite snabbt.
Tät och tät... Skapligt tätt är det väl?
TallYewHedge.jpg

Det enda man ska tänka på är att gran inte går att klippa ner, bara toppa. Den ger inte nya gröna skott längre in på kvisten, bara i topparna.

Det där var en välskött grnhäck, tyvärr inget som man ser var dag. Tvivlar på att om man köper 150cm gran att den är så tät fr början. Utan man får nog bäst resultat på plats över åren gissar jag.

Tack för svaren @busigdemon och @tanten ! Vi vill absolut inte ha en formklippt häck, utan den ska se naturlig ut (i den mån en häck nu någonsin gör det). Det lutar åt att vi anlitar ett företag som erbjuder "färdig" 175 cm granhäck. Sen får vi väl anlita ett proffs för att ansa den årligen.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
Trädgård & Växter Jag är lite folkskygg :p och vill ha en undangömd trädgård. Baksidan av vårt hus är skyddad av skog och av huset då ❤, men ena sidan...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 899
Senast: sjoberga
·
Trädgård & Växter Är det någon som har tips på var man kan köpa en färdig "julgran" för plantering? Den ska vara minst 1 meter i diameter och minst 3-4...
2
Svar
21
· Visningar
1 494
Senast: WBanna
·
Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
7 941
Senast: Mkb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar