Plantar fasciit/hälsporre

Jag gick hos fysioterapeut och fick stötvågsbehandling plus övningar att göra. Jag kör övningarna fortfarande och, peppar peppar, så har det hållit sig i schack många år. Jag har också sulor med stöd för hålfot i skor jag går och står i. Scholls från apoteket fungerar bra.

Det som funkade bäst på mig i akuts läget var stretching och stötvågsbehandling. Testade dyra inlägg, men de hjälpte inte alls. Däremot noga med dämpande skor numera för att förebygga.
Jag hade dock inte hälsporre.

Jag har haft rejäla problem med plantar fasciit i omgångar, och varje gång blivit snabbt och effektivt hjälpt av uppbyggda sulor med extra stöd under (bakre) hålfoten. Jag fick fort remiss till ortopedtekniker för individuellt gjutna sulor men de skulle bli hyfsat dyra så jag valde att prova med standardprodukter först. Det var en aning plågsamt de första dagarna men jag gick från rejält begränsad till i princip besvärsfri på några veckor. Jag köpte, och har fortsatt köpa, sulor från 52Bones. Modellen jag har just nu i mina arbetsskor är MaxSupport.

Du är inte ensam! Jag kämpar precis med samma sak.
Jag hade använt bra walking-skor som mina fötter älskade i flera år (köpte ett nytt par av samma sort varje år), och promenerat ofta och långa sträckor utan minsta problem. Men så plötsligt fick jag ont och det blev bara värre. Jag har inte tagit en promenad längre än 2 km på flera månader nu då jag försökt ta det lugnt och läka ut det (har ej bil och går en del i vardagen/på jobbet, men tar cykeln alla transportsträckor där det funkar). Det håller på att ta kål på mig mentalt att inte kunna komma ut i skogen som jag brukar, och att känna mig så rörelseskygg och lat. Hittills har jag testat att byta till skor med lite stabilare sula, fått gjutna inlägg av en ortoped som jag använder både i ute- och inneskor, tejpat några gånger (utan att riktigt få till det bra), och gjort lite tåhävningar och stretch som fysioterapeut tipsat om, men det står väldigt stilla med förbättringen. Jag har inte jätteont nu när jag går så pass lite, utan känner mest av det lite när jag suttit stilla, men märker direkt att jag får ont om jag går/står lite mer än vanligt en dag. Då värker och pirrar det även när jag lägger mig på kvällen.

Jag ska absolut testa att beställa ett par såna strumpor. Funderar också på om jag ska testa att köpa ytterligare ett par andra skor, men det är ju både dyrt och svårt att veta exakt vad som blir bra. Jag vill verkligen göra allt för att kunna få tillbaka mitt vanliga liv, speciellt nu när sommaren snart kommer, men är rädd att överanstränga mig och hamna på ruta ett igen. Hur gjorde ni andra under läkningstiden, höll ni igång och gick lite ändå, eller var ni jätteförsiktiga?
Jag gick "som vanligt". Jag gjorde allt jag kunde för att inte gå på hårda underlag, (asfalt/golv), men gick annars på timmeslånga promenader i skog och stretchade noga efter. Enligt min fysioterapeut var det viktigt att röra på sig också så mycket som möjligt, men just se till då att det blev på lämpligt underlag med bra skor och med stretching efter. Mina promenader var såklart inget powerwalk-tempo då direkt, men jag märkte tydligt att jag fick mer ont av stillasittande än skogspromenader.

I akuta skedet var det kompressions-strumpor som hjälpte bäst, samt massageboll så fort jag satt ner vid matbordet hemma. Men i förlängningen har det varit att träna på gymmet i barfotaskor istället för vanliga gympaskor, för att stärka upp fotens alla små muskler.

Jag har börjat få alldeles för ont för att ignorera mer. Vad funkar? Vad är bluff och båg? Det finns en uppsjö av inlägg och stöd, vad ska man välja? Kan man tejpa själv och vilken tejp är bra (och icke allergiframkallande)? Kan man behandla själv eller måste man till fysio för att utesluta annat (vad)?
Jag tycker att det för mig har fungerat bra att stretcha baksidan av benen så att inte benmusklerna drar i hälen. Och att stretcha och massera senan under foten (massageboll) så att den inte heller gör det. (andra saker tycker jag inte riktigt har fungerat lika bra)

Hur gjorde ni andra under läkningstiden, höll ni igång och gick lite ändå, eller var ni jätteförsiktiga?
Jag har hund och är ensam med den, så jag gick promenader som vanligt. För mig gjorde det mest ont i början av promenaden och sedan blev det bättre även om det inte släppte helt så jag kunde gå ganska långt. Men fick sedan betala med extra smärta när jag sedan vilat en stund och skulle ställa mig upp. Inte så illa som andra kan beskriva, så att man inte ens kan stå på foten, men ont gjorde det.
Tror också att det att jag inte vilade gjorde att det tog lång tid för mig att läka, över ett år hade jag besvär.

Jag har också varit hos fysioterapeut och fått stötvåg samt skulle göra tåhävningar på en trappkant eller liknande för att stretcha10x3 ggr gärna ett par gånger om dagen.

Sulor är nog det som faktiskt hjälpt mig till slut. Hade anpassade från Otto Bock från början, men de är hårda som ett par stekspadar, och jag behövde lite svikt också. Nuförtiden har jag sulor med pilotte från 52 Bones, i alla skor jag äger. Det passar ju mig helt ok, eftersom jumpadojor/walkingskor/arbetsskor är det jag helst har på mig.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har sedan några veckor tillbaka ett gåband hemma, för att kunna gå på det delar av dagen när jag jobbar hemifrån och för kunna välja...
Svar
0
· Visningar
183
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 251
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla... 2
Svar
24
· Visningar
2 106
Senast: Twihard
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 025
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka