Planeringskalender/hundbujo

Snurrfian

Trådstartare
Moderator
Jag har tänkt att 2020 ska bli lite mer strukturerat även när det gäller Ville och träning och tänkte därmed göra en egen kalender/dagbok för honom. Men jag har ingen vettig struktur så jag tänkte kolla om det är någon som jobbar så och vill dela med sig av sina upplägg?
Det jag har tänkt ut är ett årshjul där sånt som ligger fast ska stå med, vaccination, när jakten börjar, när jag måste börja fysträna inför jakten osv.
Sen en tracker för att få ordning på viltspårs träningen som blir sorgligt sporadisk.
Men all annan träning? Små trix och tricks? Det där som inte har något egentligt syfte mer än vårat eget höga nöjes skull? Som det inte finns något direkt mål med? Eller borde jag kanske sätta mål för att jobba mer effektivt?

Jag har en bullet journal till det "vanliga" livet så bakar in hundträningen lite där. Typ viktiga datum, vad vi göra dag till dag osv så det är mer att hundrelaterat hamnar där naturligt ändå. Ren träningsplanering har jag i ett dokument på datorn där jag skriver upp större mål som jag senare delar in i mindre delmål och kategoriserar (typ vardagslydnad, spår etc). Har till exempel en rubrik "vardagslydnad" som jag sedan delat in i bland annat "inkallning", "stadga", "skvallerträning" och under varje rubrik har jag formulerat ett övergripande mål, delmål och planering för hur vi ska lägga upp träningen steg för steg. När jag sedan ska planera mina veckor i min bullet journal kan jag använda det dokumentet för att se vad vi ska träna på. I hunddokumentet har jag också en lista på kommandon jag använder och en lista med lataktivering/berikning jag kan gå tillbaka att kolla på vid behov. :)

Ett förslag är ju att dela in hundträningen i områden och sedan skriva mål därifrån. Tänker att du kan ha typ trickträning som ett område och skriva ner trick ni kan och du vill lära er, man behöver ju inte formulera mål om man inte har några men kan ju vara skönt att ha en lista för att ha lite koll. Har man ändå inga planer på att träna för tävling eller mer seriöst inom något behöver man ju inte ha andra mål än att ha roligt. Tänker att det inte spelar någon roll om det blir effektivt eller inte då. :)

Jag har en bullet journal till det "vanliga" livet så bakar in hundträningen lite där. Typ viktiga datum, vad vi göra dag till dag osv så det är mer att hundrelaterat hamnar där naturligt ändå. Ren träningsplanering har jag i ett dokument på datorn där jag skriver upp större mål som jag senare delar in i mindre delmål och kategoriserar (typ vardagslydnad, spår etc). Har till exempel en rubrik "vardagslydnad" som jag sedan delat in i bland annat "inkallning", "stadga", "skvallerträning" och under varje rubrik har jag formulerat ett övergripande mål, delmål och planering för hur vi ska lägga upp träningen steg för steg. När jag sedan ska planera mina veckor i min bullet journal kan jag använda det dokumentet för att se vad vi ska träna på. I hunddokumentet har jag också en lista på kommandon jag använder och en lista med lataktivering/berikning jag kan gå tillbaka att kolla på vid behov. :)

Ett förslag är ju att dela in hundträningen i områden och sedan skriva mål därifrån. Tänker att du kan ha typ trickträning som ett område och skriva ner trick ni kan och du vill lära er, man behöver ju inte formulera mål om man inte har några men kan ju vara skönt att ha en lista för att ha lite koll. Har man ändå inga planer på att träna för tävling eller mer seriöst inom något behöver man ju inte ha andra mål än att ha roligt. Tänker att det inte spelar någon roll om det blir effektivt eller inte då. :)
Jag kör a5 almanacka med inslag av bullet journal till "vanliga" livet men tänkte att jag skulle bli bättre på att planera och följa upp hundträningen. Men du har nog rätt i att jag måste sätta upp något slags mål och sen bryta ner det för att det ska fungera. Tack för input! :D

Var väl en bukefalist som tog fram något liknande för ett antal år sedan, tyvärr är jag dålig på att komma ihåg namn/nick.

Liknande trådar

Hundträning Har lite funderingar kring vilka mål andra hundförare som tränar för att kunna tävla i någon gren har kring leken med sina hundar i...
Svar
11
· Visningar
2 089
Senast: Marje
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 747
Senast: Efwa
·
Hundavel & Ras Jag sitter och funderar angående rasval på nästa hund. Även fast det är säkert ett par år bort tänkte jag börja kolla upp uppfödare...
Svar
4
· Visningar
886
Senast: Dino
·
Skola & Jobb Normalt sett så gör jag bara det som behöver göras, men just nu så har jag en anställning som består av väldigt många olika och...
2
Svar
35
· Visningar
1 899
Senast: Sleepy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar