planering inför nästa år...

mag

Trådstartare
Ja vi är redan igång med planering av nästa års Härjedalsritt:laugh:
Jag sitter och planerar banor och tänkte få till lite nytt. Men en fråga, hur mycket asfalt står man ut med? Förstår ju att man helst inte vill ha det alls, men svårt att undvika. Jag har inte tävlat någon annanstans och har inget att jämföra med..Hur är det på andra tävlingar?? // Maggan

Senast ändrad:
Sv: planering inför nästa år...

Nu har jag inte tävlat speciellt mkt (2 starter) men tränat desto mer ;) För min del beror det helt på hur väggrenen ser ut, är den bred o "mjuk" (oasvalterad) dvs möjlig att rida på, så ser jag inget problem med mycket asfalt..

I princip all min träning inför min första ritt gick på asfaltsvägar - dock inte många steg direkt på asfalten eftersom väggrenen på 50cm grus/gräs gick utmärkt att trava/galoppera på..

Finns det däremot ingen möjlighet att rida bredvid asfalten, så skulle jag nog tveka på att lägga en ritt med många/långa sådana sträckor. Det får ju liksom inte bli så att man är tvungen att trava på all asfalt för att klara max-tiden, tycker inte jag iaf..

Det beror ju helt på vad hästen är tränad för.

Är den bara van vid att gå på mjuka underlag så kommer den givetvis vara mer känslig för att gå på hårda, likadant som att om den bara tränas på hårda underlag blir den känsligare för mjuka.
En häst som tränats allsidigt på alla sorters underlag klarar det bättre än vad många tror.

Det är många ryttare, speciellt från andra grener som säger att det är NO NO , för att trava/galoppera på asfalt. Jag tror att det är fel för det beror helt och hållet på hur hållbar individen är och vad den är tränad för.

Ja, jag anser att en distanshäst ska hålla för alla underlag, annars är det inte mycket till distansämne..Sen ska den givetvis tränas upp långsamt för detta.. Men min fråga var just hur mycket man som ryttare tycker det är ok med asfalt. Vi kommer inte att ha mycket tycker jag, men för att ta sig ut till skogsvägarna blir vi ju tvugna att dra en bit på just asfalt. Det står i TR att det får vara max 10%, undrar hur ni andra tänker när ni lägger banor.

Personligen så tycker jag inte om asfaltsvägar för det brukar betyda mkt bilar och även om hästen är 100% trafiksäker så är inte alltid jag det... (jobbar på det)

En annan sak jag inte gillar med asfalt är när groomstoppen hänvisas till vägkanterna och man tvingas rida i zick zack i ett ryckigt tempo för att undvika mötande bilar, parkerade bilar, mötande hästar och en o annan JÄTTE läskig sabbeltandad tävlingscyklist...

Som underlag så tycker jag det är helt ok bara man har en häst som är tillräckligt tränad för att bära sig själv i ett halkfritt tempo.

...:idea: Blir det en härjedalsritt 2009? hoppas hoppas hoppas....

:bump: Bara hästen blir bra så kommer vi. Har tre "drömritter" Vasa, Härjedalen och Tingstäde... Vasa avklarad. Två kvar!!!

mig slipper ni inte heller:Dva anmäld i år men då blev den ju inställd!!! hoppas hoppas det blir bra me folk nästa år...

Ingen gillar mkt asfalt det är klart, i Sveg finns redan så många fina vägar så jag förstår inte riktigt om frågan är nödvändig. Å andra sidan så behöver svenska hästarna förberedas för internationella tävlingar bättre och då är hårda grusvägar och asfalt mer än vanligt.

Självklart kommer jag till Sveg nästa år! Hade anmält mig i år med...

Nej jag tycker inte heller att det är mycket asfalt här..men vet att det har småknorrats ändå på tidigare tävlingar vi haft. Därför uppstod frågan nu när jag satt med kartan. Jag har som sagt ingen erfarenhet från andra tävlingsplatser och var nyfiken därför...

:)som sagt var så har jag aldrig varit oss er o tävlat , men tanken är väl att jag skall komma till skott nästa sesong . när det gäller asfalt så ha vi mycket asfalt här hemma i göteborg, o min terori är att hästarna skall vara tränade att gå i alla underlag, så planera ni eran ritt till vad det blir så kommer vi gärna o besöker er. mvh anne:idea:

För mig är inte asfalt några större problem. Finns en vägren som är tillräckligt bred för att rida på blir man ju glad och om det är stenhårt banan igenom kan man känna sig lite gnällig med. Dock tränar jag ju endel på asfalt och är van vid sträckor med och utan vägren på några km så några jätteproblem är det ju inte. Man får ta det som det kommer helt enkelt! :)

Jo, förstår det.

Men som sagt, jag som ryttare har inga problem med asfalt om hästen klarar av det.
Är det en tävling med jättemkt asfalt och man vet att man har en häst som inte riktigt klarar av att hålla farten på det väglaget så väljer man väl inte den tävlingen. Det beror ju helt på vad man är ute efter.

Sen tycker jag oxå som så att ju längre en tävling är desto mer asfalt kan det få lov att vara.
Kortare tävlingar tycker jag inte alls att det ska vara mkt asfalt på, eftersom det är många "gröna" som är där för att prova något nytt och inte alls tränar på samma sätt som vi.

nu har jag ju bara startat en pp-ritt hittills :angel:
men asfalt är ju betydligt mer sviktande än stenhårda grusvägar när det är varmt, så jag har inget emot asfalt.. (bortsett från att det är lite små-tråkigt att rida mycket i trafiken t.ex.). finns det dessutom ridbar vägren, ja då kan man ju hålla sig där om man inte vill att hästen ska gå på asfalt :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 037
Senast: Bison
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
32 987
Senast: netia
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 743
Senast: Lavinia
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 547
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar