Sv: Planerade kejsarsnitt - förlossningsrädsla
KL
Min lille är nu snart 16 månader och min "resa" mot att bli mamma startade lååååångt innan jag blev gravid!
Jag har haft förlossningsskräck så länge jag kan minnas!
Jag har ett STORT kontrollbehov och när jag och mannen började prata om barn så började jag till exempel få mardrömmar, hemska mardrömmar!
För mej så var det inte smärtan eller nålarna eller något av det "konkreta" som skrämde mej, utan risken att jag inte skulle ha full kontroll (
)
Efter flera missfall blev jag väl var gravid och insåg att jag måste ta fatt i mina "hjärnspöken"!
Här i Uppsalalän finns de fantastiska Auror-sköterskorna!!!
Jag fick träffa en helt underbar äldre kvinna, för henne berättade jag om alla min rädslor, mina drömma, detaljer om vad jag var rädd skulle hända och även vad jag önskade skulle hända. Vi träffades ett par gånger, jag fick en privat visning av förlossningsavdelningen, jag kände mej HELT trygg med hennes resonemang och med den massiva information jag fick.
När jag kände mej nöjd och lugn så träffades vi slutligen en sista gång och då skrev vi ner exakt hur jag ville ha det och vad som var extra viktigt för mej vid själva förlossningen - En Aurora-Journal!
Denna fick jag både med mej hem + att den fanns i min vanlig journal och där markerades den med en "rosa flagga" så att all personal som skulle träffa mej direkt skulle se att jag hade specifika "önskemål".
Utöver detta så pratade jag och min man massor om just vad som var viktig för att jag skulle känna mej lugn/trygg/bekväm och hans uppgift under förlossningen var att föra min talan enligt det vi kommit överens om
All denna förberedelse och min härliga aurora-sköterska gjorde att förlossningen gick alldeles utmärkt! Jag fick en underbar manlig förlossningsläkare som förklarade allt in i minsta detalj - som jag önskade - flera team av fantastiska barnmorskor och sjuksköterskor som följde alla mina önskemål till fullo osv. När min lille föddes så var han lite påverkad av den långa förlossningen, men trots att min man och en läkare direkt tog bäbyn och "sprang", så fanns "min" förlossningsläkare vid min sida inom 60 sekunder och informerade mej om allt som hände.
Så... Mitt råd blir! Ta det lugnt! Varken graviditet eller förlossning är något som vi NÅGONSIN kan förbereda oss på fullt ut, men vi kan göra det bästa av alltsammans.
Kolla upp om det finns något motsvarande Aurora-sköterskor i ditt landsting!
Prata med din vanliga barnmorska om dina rädslor redan nu och förklara att de sätter käppar i hjulen för din önskan att försöka skaffa barn!
/Swat