Planer på köpa bil. Tips!

Halcyon

Trådstartare
Jag sitter och slötittar annonser på bilar, ev. köpa min första bil. Kanske imorgon, nästa vecka eller kanske inte ens sker om flera månader. Har några i min omgivning kan rådfråga såklart. Men undrar om några sitter på bra nått bra tips att tänka på? Hur tänkte du när köpte din bil?
Hur långt bilen gått, när kamrem är bytt (eller om bilen har kamkedja), vilket bränsle, årskatt osv. är lite jag vet är bra ha koll på.

Det blir inte en bil för sexsiffrig summa den delen är nog mest säker på. Om jag kunde önska helt hade kopierat min mammas bil som är Skoda Fabia från 2017 , en automat dessutom och dom växer inte på träd direkt. :D och likadan är än så länge lite dyr för min plånbok 💸.

En fråga hur gammal bil vågar man på sig köpa? Förstår skiljer sig mellan märken såklart. Har kärat ner mig lite en Skoda Fabia från 06, en automat. Backar lite på åldern annars låter perfekt bil för mig som inte kommer köra så ofta.

Mycket svammel, men kanske förstår mina tankar :D

För mig har det varit avgörande att min pappa, bror och man kan bilar. Jag vill också lära mig, men är inte där än.

Jag tänker att har man någon som kan så kan man köpa en äldre bil.
Blir man beroende av verkstad hade jag köpt en nyare tror jag (ingen garanti att man slipper strul dock, min bästa vän köpte en rätt ny bil som hon fick lägga mycket på i reparationer, tills hon tröttnade och sålde den).

Vi köpte precis en Ford Focus (som var vad vi letade efter, då jag gillar pappas sån och den är billig i skatt och försäkring) från -06, den hade haft en (två) ägare innan deras barnbarn tog över den och sålde den. Titta på sånt också skulle jag säga, hur många ägare den haft. Vår hade inte gått så långt för sina år heller, runt 16000 mil tror jag.

Jag har en Peugeot 207 från 2007, och under de 2,5 år jag haft den har jag än så länge behövt kosta på den en kamrem och nya bromsbelägg.

Skulle inte ha köpt en så gammal bil om den inte hade varit extremt välskött, men gör man sin research kan det finnas en hel del äldre bilar därute som är väldigt prisvärda. Betalade under 30' för min. Servad till punkt och pricka i alla år och hade ingen rost innan den flyttade hit.

För mig har det varit avgörande att min pappa, bror och man kan bilar. Jag vill också lära mig, men är inte där än.

Jag tänker att har man någon som kan så kan man köpa en äldre bil.
Blir man beroende av verkstad hade jag köpt en nyare tror jag (ingen garanti att man slipper strul dock, min bästa vän köpte en rätt ny bil som hon fick lägga mycket på i reparationer, tills hon tröttnade och sålde den).

Vi köpte precis en Ford Focus (som var vad vi letade efter, då jag gillar pappas sån och den är billig i skatt och försäkring) från -06, den hade haft en (två) ägare innan deras barnbarn tog över den och sålde den. Titta på sånt också skulle jag säga, hur många ägare den haft. Vår hade inte gått så långt för sina år heller, runt 16000 mil tror jag.

Har lyxen att ha sambon, bror med flera omkring mig som kan bil 🙌 och som kan laga själva vilket ju blir svårare ju nyare bil med mer elskit i som försvårar. Varje gång jag köpt bil har jag ju velat skaffa nyare men passar mig för, för nya. Än så länge är den nyaste vi har 2004 och således 21 i år 😅. Vi har 3 BMW; 1995 (veteran 😁), 2001 och 2004 utöver sambons Ford från 1974 😄.

Har lyxen att ha sambon, bror med flera omkring mig som kan bil 🙌 och som kan laga själva vilket ju blir svårare ju nyare bil med mer elskit i som försvårar. Varje gång jag köpt bil har jag ju velat skaffa nyare men passar mig för, för nya. Än så länge är den nyaste vi har 2004 och således 21 i år 😅. Vi har 3 BMW; 1995 (veteran 😁), 2001 och 2004 utöver sambons Ford från 1974 😄.
Lyx!
Har inte den lyxen 😅 sambon kan göra enklare grejer. Däremot åtminstone nära till en bra verkstad däremot.

Kommer avakta lite till kan träffa på sambons pappa som kan bil, om sitter på några bra råd.

Jag har en Peugeot 207 från 2007, och under de 2,5 år jag haft den har jag än så länge behövt kosta på den en kamrem och nya bromsbelägg.

Skulle inte ha köpt en så gammal bil om den inte hade varit extremt välskött, men gör man sin research kan det finnas en hel del äldre bilar därute som är väldigt prisvärda. Betalade under 30' för min. Servad till punkt och pricka i alla år och hade ingen rost innan den flyttade hit.

Denna såg väldigt välskött ut och inte gått långt för sin ålder. Bara åldern som gör backar på den.
Denna låg på 35,000kr vilket rimligt ffa är automat (tyvärr påslag för det 😂)

Eftersom ingen stress så väljer avstå skriva på den och fortsätta i djungeln med annonser.

Lyx!
Har inte den lyxen 😅 sambon kan göra enklare grejer. Däremot åtminstone nära till en bra verkstad däremot.

Kommer avakta lite till kan träffa på sambons pappa som kan bil, om sitter på några bra råd.

Ja jag har väldans tur där måste jag erkänna och väldigt tacksam, givetvis 🤗. Men en bra verkstad att lita på är ju skönt om man inte har en kunnig omkring sig 🤗. Gör så :)

Jag som kört mest Golf Kombi och Volvokombi och gamla Golfen började få lite småfel, fick nu ta över svärfars Skoda Fabia halvkombi 2017, och tänkte att ja ok men det är väl som att köra en plåtburk med höga ljud. Men nä, jag trivs riktigt bra med den lilla bilen 😁, passar perfekt. Så kika på Skoda om det är det märket du gillar.

Ja, det är verkligen lyx 😊.
Ja, verkligen det där med elen har min pappa pratat om också.
Eller hur, det aktar vi oss också för. Mina är från -57, -58 (de rullar inte, men förhoppningsvis någon gång!) Och så nu -06 då
Min mans bil är från hmm... Åh, nu minns jag inte, men hon är runt 30 år gammal iaf.

Vi betalde 18' för vår Ford förresten @Halcyon glömde skriva det.

@strawberrysylt Efter snack med sambon, var på g skriva till hans pappa om den. Men så annonsen borta, f-a-n :rofl:Var nog en pärla om såld så fort. Kanske inte tveka så mycket på åldern då kanske :D

@strawberrysylt Efter snack med sambon, var på g skriva till hans pappa om den. Men så annonsen borta, f-a-n :rofl:Var nog en pärla om såld så fort. Kanske inte tveka så mycket på åldern då kanske :D

Billiga, välskötta bilar brukar gå attans så fort. Jag ringde på ett par samma dag som de lagts ut på annons innan jag var tillräckligt snabb för att kunna provköra den jag köpte.

@Sassy Yes, är lite ånger inte ens ringde på den. Var i min närhet be mig avvakta osv. med förvisso med all rätt.
Kommer fler, förhoppningsvis kommer va lite alertare :D Men kommer gräma mig lite tag helt klart. :rofl:

Skoda octavia, hade vi inte krockat med en älg, hade vi förmodligen haft kvar den bilen. gick billigt, lätt och serva själv ( om man är någorlunda händig) Nu har jag en gammal V70 från 99.

Jag älskade vår gammla skoda från 2011❤️ Rekommenderar att välja en bil med kamrem, kamkedjan gick sönder på vår skoda. Fanns 2 motorer i hela Sverige som kostade mer än vad jag betalde för bilen😅
Skoda är bra bilar annars, hade inte Kedja gått sönder hade vi haft kvar den idag :)

Äldre bilar får en hålla koll på rost och att den har servats som den ska.
Endel bilar innan ca 98 har mer problem med rost t.ex.

Sen är det beroende på VAD du tittar efter men diesel är det ju kamremsbyte i intervaller.
Automat ska oljan bytts nån gång i lådan. Men när du växlar ska inte bilen rycka till när du byter växel (kan va luft i lådan)

Kanske hålla sig till en mindre bil om du inte behöver stort, t.ex :)

OCH håll koll på Euroklass (miljöklass) , den avgör lite vad du får betala i skatt.

Mitt råd, om du inte tycker det är kul att svära över halvgamla bilars krämpor, är att köpa japanskt eller koreanskt. Litet tråkigt och själlöst kanske, men lägre strulpotential. Framför allt om du tittar på bilar som gått över 10 000 -15 000 mil.
Toyota.
Honda, Mazda.
Kia, Hyundai.

Liknande trådar

Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
820
Senast: Hermelin
·
O
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
934
Senast: Bonita4
·
L
Kläder & Bli fin Hoppas att ni inte tycker att dethär är jätte dumma frågor. Men jag ska börja en ny skola nästa vecka. Och då vill jag kanske ha lite... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 465
Senast: TeamLundVer
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 225
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka