Placid Anti-stress örter för nipprig hund?

Skogstrollet

Trådstartare
Nån som provat? Vad tror ni om själva idén? Innehåller kamomill, vändelrot och järnört och ska ge en lugnande inverkan.

Har en hund som är lättstressad och "alltid redo" främst för att hon är så jäkla glad jämt...

Inser att örter inte är löser allt och jag tränar hårt på att få henne lugn, men lite hjälp på vägen tackar jag inte nej till.

Sv: Placid Anti-stress örter för nipprig hund?

Lär henne Koppla av istället bara o ta omvägar med sånt där.:idea:

Jag har två hundar Rottisen var helt galen som liten men man fick lära han helt enkelt o koppla av i dag är han en lugn o sansad hund när inget händer 100% när det gäller

Schäfern är nästan likadan hemma han har jag kört stenhårt med att han ska koppla av o det börjar funka kanon nu.

Lär henne Koppla av istället bara o ta omvägar med sånt där.:idea:

Jag har två hundar Rottisen var helt galen som liten men man fick lära han helt enkelt o koppla av i dag är han en lugn o sansad hund när inget händer 100% när det gäller

Schäfern är nästan likadan hemma han har jag kört stenhårt med att han ska koppla av o det börjar funka kanon nu.

Hur gör du det?

/Borboleta *med hund som inte kopplar av i huvudet när något "händer"*

Hur gör du det?

/Borboleta *med hund som inte kopplar av i huvudet när något "händer"*

Först o främst så ställer jag krav att dom ska ligga o koppla av i början är dom ju spända dom vill att saker ska hända.Men det ändras snart!

Men som många gör hundarna ska vara med i tid och o tid. De ska vara med när man lagar mat, äter kollar film , finns ju till med folk som ska ha med hunden på skithuset :eek:

Sånt plockar man bort man ser till när man lagar mat att hunden lägger sig i sitt hörn eller sin filt. Det är viktigt att hunden känner sig trygg o har god uppsikt på det ställe ni väljer. då lär sig hunden så fort nåt händer hemma ska jag ligga o koppla av på mitt ställe då får man en hund som blir lugn i sig själv och slipper flänga runt o hålla koll på allt du gör.

Min hund är lugn inne, det är ute vi har problem. Jag tycker jag går med tummen i ögat på henne konstant men inget jag gör funkar mer än för stunden ändå. Men jag hade inte tänkt ge upp träningen och förlita mig på örterna ;) utan tänkte snarare kombinera de två.

När vi är ute och går så hässjar hon och trippar fram, jag korrigerar, placerar henne fot och försöker ta "kommandot" så hon inte behöver göra annat än just det jag säger åt henne att göra - dvs följa mig/gå fot. Två sekunder senare så är hon igång igen.
Till exempel.
Visst gör vi framsteg men de är så små så små...

Att korrigera genom att ryta/dra/brottas osv gör henne bara stirrig. Det enda som funkar är att lugnt och tyst fysiskt flytta henne och vara envis. Men jag döööööööööööööööööööööööööööööööör snart av detta, hundkräket ger sig ALDRIG. Jag flyttar, knuffar, petar, harklar, hyschar och visst hon flyttar tillbaka, men är snart igång igen. Jag är så trött på hennes guldfiskminne.

Tar tacksamt emot alla tips och knep du har i skjortfickan. Jag behöver hjälp.

Har ägnat 1,5år på att träna henne på att vara lugn, och att vara lugn själv och inte tappa tålamodet.

Just nu känns det lite extra surt eftersom jag hjälpt grannen rasta sin hund de senaste dagarna och jag fick något att jämföra med... :crazy:

Först o främst så ställer jag krav att dom ska ligga o koppla av i början är dom ju spända dom vill att saker ska hända.Men det ändras snart!

Men som många gör hundarna ska vara med i tid och o tid. De ska vara med när man lagar mat, äter kollar film , finns ju till med folk som ska ha med hunden på skithuset :eek:

Sånt plockar man bort man ser till när man lagar mat att hunden lägger sig i sitt hörn eller sin filt. Det är viktigt att hunden känner sig trygg o har god uppsikt på det ställe ni väljer. då lär sig hunden så fort nåt händer hemma ska jag ligga o koppla av på mitt ställe då får man en hund som blir lugn i sig själv och slipper flänga runt o hålla koll på allt du gör.

Tack :)

Han vill gärna vara med hemma men springer han runt oss lägger vi honom på hans plats och då slappnar han av rätt fort. Hemma har han faktistk slappnat av rätt fort sen vi fick honom (omplacering) Problemet är inte hemma för här är han oftast lugn och avslappnad (om det inte händer något spännande som att någon kommer eller så men det jobbar vi på genom att han inte får hälsa osv innan han lugnar sig)... problemet ligger snarare i att han slappnar inte av ute om det är ny plats, folk, hundar osv osv spelar ingen roll hur länge han ligger han är på helspänn ändå (räcker med att man säger något så slänger han sig nästan iväg... han ligger kvar om det man säger inte är "rätt" ord men i huvudet är han igång)

Vi har jobbat MASSOR med kontaktövningar i alla miljöer och han ÄR mycket bättre än i början men hamnar tillbaka i gamla spår med jämna mellanrum...

*ursäktar "trådkapningen" :o *

Det låter lite som min hund (även om han faktistk lugnat sig så han är inte riktigt så "illa" längre)... enormt frustrerande

Får jag skicka en vorsteh till dig?

nej fan jag har nog med mina egna :D

Ute fattar jag inte vad som är problemet vill man inte ha fart i hundarna då?

Jag var svett som jag sprungit 15km i lördags Jääkäri o jag tog bussen till staden o skulle ta en körv. Men jisses vilken mongohund skulle in i varenda affär där dörrarna öppnades på. skulle anfalla körvgubben när jag räckte fram våra körvar.

Han låg på som ett godståg o jag bara skratta åt han.

Jag har gärna fart framåt i min hund, men det blir lite drygt när hon ska försöka kuta åt 7 håll samtidigt... Dessutom är det ju inte direkt ont om folk här heller som hon prompt ska upp och slaska i nyllet på. :crazy:Hon går hela tiden på helspänn och bara väntar på en liten liten ursäkt att få kasta sig. Jag kan inte svara på frågan "ursäkta vad är klockan?" för det tar mig en kvart att få ordning på hunden och då har personen redan gått vidare. Åker jag kommunalt och någon råkar titta på hunden så är det brottning som gäller för att hon ska lägga sig igen. På träning/kurs/bk kan hon inte fokusera på träningen för hon är fullt koncentrerad på allt runt omkring. När jag väl lyckas få henne att lyssna så gör hon allt i 180knyck för att få återgå till att spana runt omkring sig, finns inget mittemellan.

Hade hon varit en papillon på 1,5kg hade det väl varit skitsamma, men nu har det hänt att hon dragit omkull mig vilket jag upplever som en gnutta pinsamt faktiskt... :cool:

Låter som en rolig hund. Som behöver styras upp "lite" :D

varför inte prova DAP? det kan ju i alla fall vara värt ett försök.

ang promenadhysterin så lugnar det faktiskt ner sig med åldern. min är 7 nu och det senaste året har han börjat gå rakt fram på våra promenader ;). tidigare var det sicksack som gällde. tog jag in honom till sidan blev det bara värre, då gick han och laddade och väntade på minsta chans att explodera.

Jag har en 2,5-årig jaktgolden som är mycket lik din hund som du beskriver den, hon ligger högt i stress och är alltid på G, dygnet runt... Hon skulle nog bli ganska odräglig om jag inte visste hur jag skulle hantera henne. Men jag gillar ju hundar med mycket "krut" i så jag accepterar helt enkelt att det är sån här hon är - hon har varit sån sedan hon var 4 veckor gammal, jag har själv fött upp henne, så jag vet! Hon är för övrigt den enda i den här kullen som ligger högt i stress.
Vad jag menar med att jag vet hur jag ska hantera henne är att jag egentligen bara ställer ett enda krav på henne, och det är att hon ska lyssna på mig - dvs hon ska ha kontakt med mig hela tiden, och det har hon. Hon får absolut inte flänga omkring och hålla koll på allting runtomkring eller hälsa på folk, då skulle hon stressa ihjäl sig! Hon ska hålla koll på mig, för det är jag som ska hålla koll på omgivningen och inte hon. Det gör att hon känner trygghet hos mig och vet att jag klarar av allt det andra. Så mitt råd till dig är: träna kontakt, kontakt, kontakt! Det finns mycket mer att tillägga men det är det allra viktigaste!

nej fan jag har nog med mina egna :D

Jag var svett som jag sprungit 15km i lördags Jääkäri o jag tog bussen till staden o skulle ta en körv. Men jisses vilken mongohund skulle in i varenda affär där dörrarna öppnades på. skulle anfalla körvgubben när jag räckte fram våra körvar.

Han låg på som ett godståg o jag bara skratta åt han.

Alla vill inte ha sånna hundar. Jag skulle det då rakt inte. Mina ska sköta sig även om vi är i stan. Nyfikna får de gärna vara. Men för det ska de inte flänga och fara och ska in i affärer, anfalla korvgubbar mm ;)

Jag har gärna fart framåt i min hund, men det blir lite drygt när hon ska försöka kuta åt 7 håll samtidigt... Dessutom är det ju inte direkt ont om folk här heller som hon prompt ska upp och slaska i nyllet på. :crazy:Hon går hela tiden på helspänn och bara väntar på en liten liten ursäkt att få kasta sig. Jag kan inte svara på frågan "ursäkta vad är klockan?" för det tar mig en kvart att få ordning på hunden och då har personen redan gått vidare. Åker jag kommunalt och någon råkar titta på hunden så är det brottning som gäller för att hon ska lägga sig igen. På träning/kurs/bk kan hon inte fokusera på träningen för hon är fullt koncentrerad på allt runt omkring. När jag väl lyckas få henne att lyssna så gör hon allt i 180knyck för att få återgå till att spana runt omkring sig, finns inget mittemellan.

Hade hon varit en papillon på 1,5kg hade det väl varit skitsamma, men nu har det hänt att hon dragit omkull mig vilket jag upplever som en gnutta pinsamt faktiskt... :cool:

Jag önskade du fick åka till den tränaren jag var hos under en dag. När jag får råd ska jag bjuda dig på det :) (allvarligt menat)

Nej det får inte min heller det var ju det vi skulle jobba på o det belv ju bättre men kunde inte låta bli o skratta åt han.

Min tanke gick till bönder när dom är i stan med sina barn för första gången dom är högt o lågt o överallt samtidigt. På slutet då gick han riktigt bra.

Jo självklart vill jag ha hund med fart i (hade väl varit dumt att skaffa schäfer annars) men jag vill att det ska vara kontrollerbart. Når vi fick hem honom så kunde han itne gå i koppel och fick smärre utbrott på folk och hundar och katter och... tja allt när vi var ute. Nu är problemet "bara" att få honom att kunna slappna av eller iallafall vara kontaktbar i situationer som är nya eller extraspännande

*fortsätter kapa tråd*

Liknande trådar

Hundträning Hej, det är såå jobbigt att gå promenader med vår 14-månders retriever och har egentligen alltid vart. Mycket flat i honom. Ja vi har...
Svar
19
· Visningar
5 928
Senast: Tuggben
·
Hundavel & Ras HejHej! Har funderat på att skaffa en till hund. Både att det vore trevligt med en lugnare hund än den jag redan har... Till och med...
2
Svar
29
· Visningar
4 032
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
13 042
Senast: Milosari
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En stor del av min tid går fortfarande åt till att försöka jaga vidare efter något som kan lösa mina hälsoproblem och få mig att må...
Svar
5
· Visningar
1 242
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka