Placid Anti-stress örter för nipprig hund?

Sv: Placid Anti-stress örter för nipprig hund?

Vad jag gjort med min valp när hon stirrat upp i kopplet är att jag har lagt henne ned på sidan, inte på ett hotfullt nu ska jag kasta dig på rygg och visa vem som är bossen, utan bara lugnt lagt henne ner.
Sedan har jag satt mig och smekt henne lugnande, med lugn ögonkontakt, tillslut ser man att även hon är lugn. Då har hon fått lägga sig i normal liggställning, och så börjar vi om. Det viktiga är att aldrig låta henne resa sig, utan hålla ner henne om hon försöker.
Sen när hon är helt lugn sätter jag henne upp, med kontakt, och säger lugnt "kom så går vi".
Inga glada tillrop, då är allt bortkastat!

Detta tycker jag funkar bra, men i början tar en tiominutersrunda en timme!

Att korrigera genom kopplet finns inte! Och att fysikt korrigera genom att ta tag i henne gjorde bara saken värre.

ja det låter ju vettigt och ganska självklart. men vad gör du när hunden inte lyssnar? det är nog det skogstrollet vill veta.

varför inte prova DAP? det kan ju i alla fall vara värt ett försök.

ang promenadhysterin så lugnar det faktiskt ner sig med åldern. min är 7 nu och det senaste året har han börjat gå rakt fram på våra promenader ;). tidigare var det sicksack som gällde. tog jag in honom till sidan blev det bara värre, då gick han och laddade och väntade på minsta chans att explodera.

Vad är DAP?

Så du menar att jag bara behöver stå ut och bita ihop i fyra år till....? :D No way säger jag. Detta SKA styras upp under sommaren. Punkt. :cool:

Låter som en rolig hund. Som behöver styras upp "lite" :D

Ja det är en väldigt roligt hund, att jobba med. Men något av en plåga att leva med.
Att hon är så otroligt kul att träna med är det som gör att jag orkar fortsätta. Tyvärr så måste jag ju få ner henne på jorden om vi någon dag ska kunna tävla, vilket var tanken när jag skaffade henne. Hon har verkligen potential till att bli bra, men om detta inte funkar så spelar ju det ingen roll.

Jo jag har startat ett par trådar om henne förut och fått kanonhjälp från buke. Känns nästan lite otacksamt att starta en till och fortsätta "gnälla"... :o Men visst har det blivit bättre, mycket bättre sedan första tråden. Nu är det bara det där sista kvar....

Jag önskade du fick åka till den tränaren jag var hos under en dag. När jag får råd ska jag bjuda dig på det :) (allvarligt menat)

Du är för gullig! :o :) Men jag kan nog pröjsa det själv om det är en bra tränare? PM:a gärna mer info om det.

Men hur mycket jag än står där och försöker vara lugn och bestämd och få hunden att ta kontakt med mig, vad gör jag när hon inte svarar ett skit på det...? Eller hur gör du?

Men jo, jag har senaste tiden lagt in en högre växel på just kontakt, samt stadga och även passivitet. Vi har börjat cykla till BK:n i närheten om kvällarna och bara "är".

Hennes stressnivåer, från "nyfiken och intresserad av något" till "blockerad och okontaktbar" är så otroligt små. Finns eg. bara två växlar, 1. uppmärksam 2. totalt väck... (3. sover) Att bryta blockeringen när hon väl fått den är svårt. Jag försöker hela tiden se framåt och förekomma henne men det är inte alltid man kan det. Ibland går det fort...

Jag har inte gjort så när hon varit valp och börjar jag idag så blir det rena brottningsmatchen. :p Har dock ändrat rutinerna lite hemma, förut kom hon gärna och lade sig i mitt knä i soffan, det är det slut med nu. Ibland lägger jag mig över henne, på precis samma sätt som hon legat över mig, tills hon accepterar det. Det tar dock upp till en timme...

När jag är riktig förbannad på henne (om hon smitit iväg till folk ute eller liknande) så lägger jag ner henne på sidan och håller fast nosen på henne och "mullrar" tills jag ser öronen åka bakåt och bakbenet åker upp (visar magen). Sen får hon ligga kvar så trots att jag reser mig och får endast komma upp på kommando. Och efter det ska det vara lugnt. Dock skulle jag vilja se ett fjäskande beteende efter en sån grej men det har bara hänt en gång, när jag såg rött.
Det är nog den grövsta "tillrättavisningen" jag har i mitt register på den här hunden.

Tar tacksamt emot mer tips, råd och konstruktiv kritik.

Jag har en liknade hund, och det är kadaverlydnad som gäller i offentliga miljöer. Tummen i ögat helt enkelt.
Kort koppel. korta kommandon som verkligen ska genomföras. Han får tex ALDRIG hälsa eller nosa på nån på bussar, han ska bara ligga ner. Inget nosande eller pinkande på sådna promenader, och det är sidoposition som gäller. Och självklart, åk in i sådna miljöer ofta. Sätt dig på en bänk, och se till att hunden ligger still.
Dessutom ger jag hunden extremt lite uppmärksamhet när vi är i sådna miljöer., eller snarare jag har järnkoll. Men jag låter inte honom begripa det. Jag klappar och gullar inte. Han ska bara göra som han är tillsagd och följa mig.

Senast ändrad:

Cillamuffins: Du vet väl att det är en lugnande signal om hunden går sick sack? Är det något hunden stressar upp sig för framför så går man sick sack och tar ut en båge när man passerar det dom är "stressigt" och placerar sig mellan hunden och det stressiga.

Cillamuffins: Du vet väl att det är en lugnande signal om hunden går sick sack? Är det något hunden stressar upp sig för framför så går man sick sack och tar ut en båge när man passerar det dom är "stressigt" och placerar sig mellan hunden och det stressiga.

nja inte i detta fallet. han gick (och går fortfarande om han är för taggad) i sicksack även på helt öde stigar. han tycker jag går för långsamt helt enkelt och slutar genast om jag ökar tempot.

Vad är DAP?

Så du menar att jag bara behöver stå ut och bita ihop i fyra år till....? :D No way säger jag. Detta SKA styras upp under sommaren. Punkt. :cool:

jag skojade lite ;). jag menar bara att de sansar sig något med åldern, så du har något att se fram emot. naturligtvis ska hunden snarast nå en nivå du finner dräglig, men ååå så skönt det är att inte hela tiden behöva hålla ett getöga på sin hund (när den går kopplad och vi går runt kvarteret och ingen annan syns till och... nåja, man får vara glad för det lilla :D ).

DAP är en sorts lugnande feromoner för hund som man bland annat använder till skotträdda hundar, och hundar med separationsångest. det finns dels som en dosa att sätta i vägguttaget, dels som spray (och kanske det har kommit i ännu fler versioner).

Men hur mycket jag än står där och försöker vara lugn och bestämd och få hunden att ta kontakt med mig, vad gör jag när hon inte svarar ett skit på det...? Eller hur gör du?
Nuförtiden hamnar jag nästan aldrig i den situationen eftersom jag tränar kontakt och koncenration med valpen redan från 8 veckor ålder - ännu tidigare om det är en egenuppfödd valp. Jag har haft så många valpar så jag vet vad som är viktigt och vad som inte är det och detta är det viktigaste av allt. Förmodligen har du missat den har biten under din hunds uppväxt och har man dessutom en hund med hög stress så får man just det problemet som du har.
Jag kan på rak arm säga ett fel som du gör - om du gör som du beskrev i citatet, vill säga. Du ska inte försöka få henne att ta kontakt med dig, du ska belöna när hon tar spontan kontakt med dig - det är en väsentlig skillnad!
I det första fallet kanske du säger "Billie" och då tittar hon på dig och får belöning, då har hon alltså inte utfört någonting utan belöningen blir en muta. I det andra fallet - hon tar spontan kontakt med dig och får belöningen - då har hon förstått att det är kontakten som lönar sig därför att du har belönat rätt beteende. Utrusta dig med gott godis och träna kontiuerligt under en veckas tid och jag kan lova dig att du kommer att se en förändring till det bättre. Men kom ihåg, belöna enbart spontan kontakt, det är hon som ska ta kontakt med dig och inte tvärtom. Lycka till!

Både ja och nej. Första halvåret (hon var 4 mån när jag hämtade henne från uppfödaren) tränade jag mycket på att hon skulle följa mig när vi var ute, att det var upp till henne att hålla koll på mig och inte tvärtom. Det gör hon fortfarande idag, har t.ex. inga problem att ha henne lös, att kalla in och koppla osv. (Så länge inget distraherar för mycket förstås.)
Så visst, hon följer mig när vi är ute, hon tar dock inte aktiv kontakt för att se "vad gör vi nu". Den biten har jag missat, helt klart. Där gjorde jag misstaget att inte svara upp när hon var mindre eftersom hon gjorde så hela tiden. Vilket jag då trodde jag måste ignorera ibland för att inte få en överaktiv hund som hela tiden var på... :crazy: Snacka om att binda ris för sin egen rygg. dubbel-:crazy:

Jag har börjat använda mig av klickern i vissa situationer eftersom den hjälper mig att vara extrem tydlig och vältajmad när jag ska berömma ett korrekt beteende. Har ikväll tränat på att hon ska ta ögonkontakt och har då klickat när hon gör det, utan att jag på något vis lockar innan. Alltså märkte hon själv att det lönade sig. När den femöringen trillat ner tar jag nog bort klickern, successivt, och ersätter det med en rolig aktivitet av ngt slag. Tror jag, har inte riktigt tänkt färdig där ännu.
Ibland när vi är ute och går kommer hon tillbaka efter ett litet varv och då ser jag alltid till att välkomna henne och är positiv.
Får börja så och sen se hur det går.
Har du fler tips - just shoot.

Jag har börjat använda mig av klickern i vissa situationer eftersom den hjälper mig att vara extrem tydlig och vältajmad när jag ska berömma ett korrekt beteende. Har ikväll tränat på att hon ska ta ögonkontakt och har då klickat när hon gör det, utan att jag på något vis lockar innan. Alltså märkte hon själv att det lönade sig.
Har du fler tips - just shoot.
Jag skulle tro att du egentligen har en väldigt kontaktvillig hund, hon har kanske inte riktigt förstått vad du vill bara...

Jag kom på en grej till alldeles nyss. Jag har ju en pyrénéeisk vallhund på 11,5 månader förutom mina jaktgolden. Pyrren har inte alls samma samarbetsvilja som mina andra hundar och för bara ett par veckor sedan var jag bra trött på henne - hyperenergisk och mer eller mindre galen och inte lyssnade hon på mig heller. När jag tänkte efter så fick jag lov att erkänna att jag hade slarvat med att lära henne vad "Nej!" betyder, jag behövde uppenbarligen vara tydligare mot henne än mina andra hundar, vilket jag inte tänkt på eftersom jag hade haft mycket runtomkring mig under en längre tid.

Hunden älskar bollar och så fort hon har fått tag på en så har hon rusat runt som en galning och vägrat att komma med den till mig, "kom o ta mig om du kan" har hon sagt och sprungit ännu fortare. Alltså har jag inte kunnat använda bollen som belöning, för då hade ju träningspasset varit slut i och med att hon hade fått bollen. Nej, nu bestämde jag mig för att köra Nej-träning och då gjorde jag så här:

Jag hade henne i koppel, vi gick som vanligt och plötsligt kastade jag bollen framför henne. Självklart så ville hon rusa iväg efter bollen, men så fort jag såg den ansatsen drog jag till med ett skarpt "Nej" och så fick hon komma och sätta sig bredvid mig, fortfarande helt fixerad vid bollen, förstås. Men hon fick sitta kvar och så hämtade jag bollen själv. Sen gjorde jag om samma sak 4-5 gånger och hämtade bollen själv varje gång. Den 6:e gången tog hon ögonkontakt med mig - och fick hon mycket beröm och springa och ta bollen.
Nästa gång vi tränade detta fick hon lov att ta ögonkontakt varje gång (mycket beröm då!) innan jag gick och hämtade bollen eller hon fick springa och ta den. Den här övningen gjorde vi i 2-3 pass om dagen i fyra dagar och efter det har hon varit som förvandlad... hon är som en helt annan hund, faktiskt. Hon lyssnar kanonbra och kommer t o m till mig med bollen!

Jag skulle tro att du egentligen har en väldigt kontaktvillig hund, hon har kanske inte riktigt förstått vad du vill bara...

Oh ja, det har jag. Annars hade jag inte kunnat arbeta med henne som jag ändå gör. Och hade hon inte haft en så stark inneboende vilja att samarbeta så hade det inget funkar.

Men det är det som är så lockande... För tänk bara, vad kan vi inte göra om kommunikationen börjar funka?? Då finns det inga gränser känns det som, så bra är hon (faktiskt). Därför blir jag också frustrerad.

Jag börjar iaf fundera på att lägga ner apporteringen för ett tag. Eftersom jag inte har gjort det tidigare och måste lära mig varteftersom så blir jag inte tillräckligt "stark" och säker för att kunna styra henne i det.

Har de senaste dagarna fokuserat mer på vissa lydnadsmoment samt "agilityövningar" som jag gjort men min förra hund och då blir det så mycket enklare eftersom jag vet hur jag ska göra, hur resultatet ska bli och hur jag ska gå tillväga för att få henne att göra som jag vill.

Fast vi tar upp apporteringen igen vid ett senare tillfälle, vi ska någon dag starta i jaktprov.

Det låter som en bra övning förresten och det är mycket så jag jobbar med Billie. Bryter ner all lek i delar där jag kan och tar "befälet" s.a.s. istället för att hon bara ska kuta runt okontrollerat....
Det är mycket sitt, stanna kvar och sådant på våra promenader då jag stoppar henne, går före och sedan släpper henne eller går tillbaka och hämtar henne.

Idag efter kvällspinken kommer vi in på vår gård igen (hunden lös) och en kanin skuttar över gräsmattan. Jag ser den inte först men noterar att Billie spänner upp sig och tar sats. Hon hinner tre-fyra meter innan jag ropar stanna och trots att kaninen då är strax framför henne och skuttar för glatta livet så stannar hon faktiskt och kommer direkt in igen med glad svans.
Då smälte jag lite... :love:
Hade det varit för ett halvår sedan hade hon nog hunnit två kvarter innan hon ens märkte vad hon höll på med.

Kanske du (eller någon annan) kan ha nån behållning av att läsa om min valpträning? Länk
Jag har också skrivit hur jag tränar kontakt och koncentration: Länk
Övingarna funkar förstås på äldre hundar också ;)

Jättebra läsning!
Men jag undrar fortfarande en sak. Du tränar ju väldigt positivt med dina hundar och tar tillvara på de tillfällena då de själva söker kontakt. Men funkar det till 100% på dem även när de är unga?

Vad gör du den dagen då du vill ha deras kontakt med de inte lyssnar? Hur visar du ditt missnöje och får dem att "be om ursäkt" och ta upp kontakten?
Jag har svårt att tro att det aldrig hänt.

Hej
Skönt att läsa om fler som har hundar med hög "på" faktor. Vår noffe är helt ok inne men ute går huvudet runt hela tiden. Det finns alltid något att jaga. En bil, ett tåg eller om inte något annat finns, ett flygplan. Lyssnar inte på oss trots mycket och konstant träning. Har provat en burk placid och det jag märkte efter ett tag var att pacid "kapade" den högsta nivån av hans påslag. Detta har gjort att träningen ute gått framåt och att han klarar att lyssna bättre, inte bra, vilket gör honom lugnare. Nu har han dock varit utan placid i 14 dagar och han lyssnar fortfarande bättre ute, men är nu åter igång med att hålla koll på allt som händer. Han vill vara till lags men klarar det inte så jag tänker fortsätta med örterna för att han ska bli lite lugnare och motions/träningsrundorna skönare för oss alla. Hälsningar, Noffematte

Liknande trådar

Hundträning Hej, det är såå jobbigt att gå promenader med vår 14-månders retriever och har egentligen alltid vart. Mycket flat i honom. Ja vi har...
Svar
19
· Visningar
5 928
Senast: Tuggben
·
Hundavel & Ras HejHej! Har funderat på att skaffa en till hund. Både att det vore trevligt med en lugnare hund än den jag redan har... Till och med...
2
Svar
29
· Visningar
4 032
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
13 042
Senast: Milosari
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En stor del av min tid går fortfarande åt till att försöka jaga vidare efter något som kan lösa mina hälsoproblem och få mig att må...
Svar
5
· Visningar
1 242
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Bekväm stol att släpa på
  • Uppdateringstråd 31