placera hundbädd?

Lena

Trådstartare
Börjat planera så smått inför nya familjemedlemmen som flyttar in om ca 10-12veckor:bump: föddes förra fredagen...

Har tänkt införskaffa en mjuk och trevlig hundbädd för det lilla livet men kan inte riktigt komma på var denna lämpligast placeras. Är vardagsrummet på nedervåning bäst där jag tillbringar mest vaken tid när jag är hemma? eller är det bättre ha bädden på övervåningen i sovrummet?

Kommer garanterat komma fler dumma frågor från mig då detta kommer bli min första egna hund:)

Sv: placera hundbädd?

Vi har flera, som dessutom flyttas runt efter behov! :D Just för dagen har vi en bädd i köket och en utanför våran sovrumsdörr.

Vi har också flera bäddar.
Två i hallen, två i sovrummet.

Grattis till hundvalpen!

Min hund har en biabädd vid fotändan av sängen i sovrummet, och en annan framför altandörren så han kan ligga och titta ut.
Ska köpa en liten smidig att lägga i hallen också:)

Mina hundar har sina bäddar på nedervåningen. Den svarte bär runt på dem så de kan vara på lite olika ställen. De sover ofta på andra ställen också och har sina olika favoritplatser. Så svaret på din fråga beror lite på hur du har tänkt att din hund ska leva och röra sig i huset.

Om hunden har bädden på nedervåningen och ni sover på övervåningen kommer hunden garanterat att vilja vara med er däruppe istället för att sova i sin egen bädd. Om hunden har bädden på övervåningen och sover i den på natten kommer den garanterat att vilja vara med dig i köket och vardagsrummet under den vakna tiden och sova på golvet eller en matta därnere under dagen.

Om du vill att hunden ska ligga på ett eget ställe i sovrummet och inte i er säng så tycker jag det är bra att befästa det med en bra egen liggplats. Om du vill att hunden ska ligga på ett eget ställe i vardagsrummet och inte i soffan är det bra att ha en bädd där av samma skäl. Sen är det inget svårt att lära en hund att den inte får vara i soffan eller sängen ändå, om det är så ni vill ha det. Låt det gälla redan från början då!

Vi har en i varje rum :D

Eller nästan iallafall, en i varje rum som vi ofta är i!
Alltså: kök, vardagsrum, sovrum, arbetsrum + en extra.

Hunden bör ju helt klart ha minst en sovplats på bottenvåningen om det är där du (och valpen) kommer att vistas om dagarna. Min valp har tre egna bäddar/sovplatser (och då bor vi ändå bara i en tvåa :p).

I köket har vi en tålig biabädd. I matrummet ligger en lös fäll med filt som hon gillar att ligga på när vi äter. Det är också den plats där jag föredrar att hon ligger när hon äter märgben eftersom den fällen är lätt att tvätta. Den fällen flyttas runt lite ibland. I vardagsrummet/arbetsrummet har hon en sovplats bestående av ett fårskinn uppe i ett fönster för full utblick över världen (a.k.a innergården).

Min har en säng, en bia-bädd, som ligger i sovrummet. Sen har han ett antal fällar, sånna man köper på löpmeter, som ligger överallt i huset. Plus att han även har en "resefäll".

Det låter ju klokt förstås att ha flera sovplatser i huset. Kanske får skaffa en ordentlig bädd, typ bia, åsså fler fällar som några har nämnt så det blir mjuka sovplatser. Mattor är det nämligen ganska ont om hos mig.

Har inte bestämt mig än om hunden ska få sova i sängen. Det är ju väldigt mysigt men det känns som att en hund drar upp mer smuts i sängen än vad katterna gör i nuläget. Sen är jag singel i nuläget och man vet ju aldrig vad eventuella kommande partners kommer uppskatta en mellanstor hund i sängen;)

Kanske får skaffa en ordentlig bädd, typ bia, åsså fler fällar som några har nämnt så det blir mjuka sovplatser. Mattor är det nämligen ganska ont om hos mig.

Hade jag varit du så hade jag väntat med att köpa biabädd. De är dyra och valptänder är vassa :p (Att biabäddar "ska hålla i evigheter" märktes inte när jag köpte en. 4 dagar höll den med min unghund.)

Själv köpte jag en mjuk bädd i tyg från ikea. Tyvärr har de ju slutat med sina hundgrejer nu, men liknande bäddar har jag sett att kostar ungefär 100-200kr beroende på storlek. Mina tygbäddar har dessutom hållit bra mycket längre än biabädden, faktiskt har de överlevt allt.

Jag gillar bäddar som är typ som kuddar. Brukar vara mjuka och sköna, finns i flera storlekar och är ofta tvättbara.
Finns bland annat på hööks. Priset på en stor variant brukar ligga på ungefär 300 kr så det är inte alls farligt!

Börjat planera så smått inför nya familjemedlemmen som flyttar in om ca 10-12veckor:bump: föddes förra fredagen...

Har tänkt införskaffa en mjuk och trevlig hundbädd för det lilla livet men kan inte riktigt komma på var denna lämpligast placeras. Är vardagsrummet på nedervåning bäst där jag tillbringar mest vaken tid när jag är hemma? eller är det bättre ha bädden på övervåningen i sovrummet?

Kommer garanterat komma fler dumma frågor från mig då detta kommer bli min första egna hund:)

Ha en bädd i sovrummet och en fäll i v-rummet

Det låter ju klokt förstås att ha flera sovplatser i huset. Kanske får skaffa en ordentlig bädd, typ bia, åsså fler fällar som några har nämnt så det blir mjuka sovplatser. Mattor är det nämligen ganska ont om hos mig.

Har inte bestämt mig än om hunden ska få sova i sängen. Det är ju väldigt mysigt men det känns som att en hund drar upp mer smuts i sängen än vad katterna gör i nuläget. Sen är jag singel i nuläget och man vet ju aldrig vad eventuella kommande partners kommer uppskatta en mellanstor hund i sängen;)

Du kan lära hunden att det är du som bestämmer när den får komma upp i sängen.
Den kan sova i sin bädd på natten men kanske få komma upp en stund på morgonen för lite morgonmys:)

Jag har ingen bädd alls, har en pläd till honom men han dissar den, sover antingen på ryamattan i vardagsrummet eller i hallen på det kalla golvet, gärna på dörrmattan där det drar lite genom ytterdörren :angel:

(Han är en pälsboll, ställer jag pläden där han sover så river han undan den innan han lägger sig, så jag har aldrig köpt en bädd)

Min valp (5mån) har sin "riktiga" sovplats i köket, där sover han mest, jag är mest i köket. En avklippt 2m-madrass, 5cm tjock, delad på mitten, som jag lagt på varandra, med en fäll över.

I vardagsrummet ligger han på mattan som är under bordet.

I sovrummet, som han bara ligger en stund i har han en tjockare filt. Ligger oftast bara en stund där, sen går han ut i köket, ligger vägg i vägg med sovrummet.
Jag tror han tycker det är för varmt i sovrummet, köket är svalare.

Ett fd sovrum,(dottern har flyttat hemifrån) är numera mitt alldeles egna dator/syrum, där ligger han på mattan. Men oftast tar jag med datorn ut i köket.

Ja just det, så hette det, FÄLL!

KL
Ingen pläd eller filt utan FÄLL var det han har. :-)

Hade jag varit du så hade jag väntat med att köpa biabädd. De är dyra och valptänder är vassa :p (Att biabäddar "ska hålla i evigheter" märktes inte när jag köpte en. 4 dagar höll den med min unghund.)

JAPP....! *instämmer lite bittert*

Lokas bia är numera strimlad, rensad och halvt uppäten av det lilla monstret.

Jag har ju en liiiten valp så jag köpte billig bädd på Rusta för typ 120kr och det var väl tur för den fick också ordentligt med stryk.... Hade ju varit synd att slösa pengar på en dyr bädd.

Det bästa jag har är en sån där vanligt oval sak i hårdplast som jag har lagt filt i. Lite tuggmärken, men den håller iaf. :)

Nä nä, en sån där "vanlig" hundbädd, typ en sån här.

images

Finns lite olika modeller.

vi bor i en tvåa o har tra "bäddar" på natten sover han oftast i sängen med oss :love:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Malignt melanom?
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka