Pizza (hemgjord)

turbofling

Trådstartare
Vi äter alltid hemagjord Pizza på fredagar och har nu köpt en pizzaugn och vill göra den perfekta pizzan :)

Nu vill jag ha era tips på den bästa:
* Tomatsåsen (hemmakokt men behöver inte vara av färska tomater för dom smakar iaf inget nu under vintern)
* Pizzadegen

Den bästa pizzadeg jag testat är den här, med surdeg: https://saltpeppar.se/troligen-varldens-godaste-surdegspizza/. Visst, den kräver en del förberedelser, men det är den klart värd. Jag gräddar i vanlig ugn på pizzastål, det blir jättebra.

Tomatsåsen är inte lika viktig för mig. Jag köper "årets matbluff"-såsen från Mutti 😆 eller de nya små tetrorna som är Icas eget märke. Jag tycker inte det är värt besväret att göra egen, åtminstone om jag inte har egna färska tomater.

Degen, napolitansk pizza:
550gr mjöl (gärna "Tipo 00")
3,6dl vatten
14gr salt
1gram färsk matdegsjäst

Blanda (kallt) vatten och salt, häll i typ en näve av mjölet och rör ut i saltvattnet, därefter lös upp jästen (detta för att skydda jästen mot saltet). Rör ner resten av mjölet och börja knåda. För hand kommer det ta 15-20 minuter innan degen blir helt slät, går snabbare med maskin. Fördelen är att du med händerna då också värmer upp degen vilket gör att jästen jobbar på snabbare.
Spänn upp degbollen, pensla med lite olivolja och låt jäsa i en bunke under en handduk eller plastfolie i minst fyra timmar.

Dela sedan degen i fyra delar, vik den några gånger för att få upp spänst i den och gör sedan fyra degbollar som du penslar återigen med olivolja innan du jäser i ytterligare 2-4 timmar. Förslagsvis i en ugnsform eller liknande under plastfolie.

Sen är det bara att platta till, använd fingerspetsarna för att peta ut degen och dra den sedan större med handflatorna. Spara en liten kant längst ut (kavla inte degen). Toppa med whatever, gräddas i ugnen precis så varmt som det bara går att få ugnen. Pizzan är klar på 45-90 sekunder.

Tomatsås:
1 burk Muttis krossade tomater (alternativt färska tomater som du finhackar) eller Marzanotomater på burk.
Basilika (färsk, fryst eller torkad)
Oregano (som ovan)
Vitlök (finhackad/riven)
Schalottenlök (typ en, finhackad)
Salt, svartpeppar
Ev. en skvätt färskpressad citron

Fräs schalottenlöken i en kastrull, när den börjar bli klar, ös i vitlöken, fräs i någon sekund bara (går även att fräsa på lite tomatpuré i det här läget för kraftigare smak), häll på tomater och örter/kryddor. Låt puttra ihop. Smaka av med salt och peppar. Jag gillar att pressa ner citron i såsen på slutet. 🤷

Jag gör alltid pizzadeg efter Fredriks fikas recept, perfekt varje gång! :love:
Pizzasåsen varierar jag efter vad jag har hemma, oftast höftsr jag i vitlök, örter, salt, honung eller socker och lite misopasta i krossade tomater eller färska tomater och mixar.

Ni som är bra på pizza - nån som har en pizzasten? Köpte en pizzasten + pizzaspade till sambon i julklapp 2023, men när han testade att göra egen deg för att använda dem första gången så gick degen inte att få upp på spaden (och den måste ju upp för att lägga pizzan på stenen - den förvärms i ugnen och är alldeles för varm och tung för att ta ut under tiden...). Degen fastnade bara och blev en klump, trots mjöl osv, och eftersom fyllningen var på så gick det ju inte att rädda.. Tips? Vad blev tokigt (gissar att något med degen inte blev hundra, men vi vet ju inte) ?

Har bara gjort pizza med köpt pizzakit som gräddas på vanlig plåt. Sambon vill gärna lära sig att göra egen, men blir ju helt ledsen och knäckt när det blir sådär (plus att det blir ju rätt dyrt när en har god fyllning på och sen blir det bara kompost av alltihop..) :( . Allra helst skulle vi vilja göra napolitansk pizza! Det vi provade var dock ett recept på "vanlig" deg.

Ni som är bra på pizza - nån som har en pizzasten? Köpte en pizzasten + pizzaspade till sambon i julklapp 2023, men när han testade att göra egen deg för att använda dem första gången så gick degen inte att få upp på spaden (och den måste ju upp för att lägga pizzan på stenen - den förvärms i ugnen och är alldeles för varm och tung för att ta ut under tiden...). Degen fastnade bara och blev en klump, trots mjöl osv, och eftersom fyllningen var på så gick det ju inte att rädda.. Tips? Vad blev tokigt (gissar att något med degen inte blev hundra, men vi vet ju inte) ?

Har bara gjort pizza med köpt pizzakit som gräddas på vanlig plåt. Sambon vill gärna lära sig att göra egen, men blir ju helt ledsen och knäckt när det blir sådär (plus att det blir ju rätt dyrt när en har god fyllning på och sen blir det bara kompost av alltihop..) :( . Allra helst skulle vi vilja göra napolitansk pizza! Det vi provade var dock ett recept på "vanlig" deg.
Jag har ett pizzastål från gourmetstål. Jag kör latmansvariant och lägger bakplåtspapper mellan spade och det så glider det lätt av. Annars funkar det hyfsat om man jobbar snabbt och inte låter degen ligga för länge på spaden. Plus lite mjöl. Träspade funkar bäst, kan behöva slipas med finkornigt sandpapper efter att den diskats några gånger.

IMG_3971.webp

Jag använder Sandra Mastios recept på pizzadeg och även sås, är jag lat köper jag muttis sås med basilika.

Använder teflonpapper som jag bakar ut pizzan på, lätt att skopa upp med spaden. Tyvärr gör det att botten skyddas lite för mycket från stenen… annars är det bästa trickset för att inget ska fastna durumvetemjöl!

Jag har ett pizzastål från gourmetstål. Jag kör latmansvariant och lägger bakplåtspapper mellan spade och det så glider det lätt av. Annars funkar det hyfsat om man jobbar snabbt och inte låter degen ligga för länge på spaden. Plus lite mjöl. Träspade funkar bäst, kan behöva slipas med finkornigt sandpapper efter att den diskats några gånger.

Stort tack för tips! Vår spade är av aluminium. Men degen kom alltså inte ens upp på spaden... Men då provar vi med bakplåtspapper nästa gång!

(Vi använde vanligt vetemjöl. Har förstått att det inte är optimalt men det stod i receptet och på "vårt" Ica fanns typ inget annat när vi skulle ha det. Oh well.)

Stort tack för tips! Vår spade är av aluminium. Men degen kom alltså inte ens upp på spaden... Men då provar vi med bakplåtspapper nästa gång!

(Vi använde vanligt vetemjöl. Har förstått att det inte är optimalt men det stod i receptet och på "vårt" Ica fanns typ inget annat när vi skulle ha det. Oh well.)
Håller med om durummjöl, det är så bra för utbakningen!

@Liten vi har både pizzasten och spade av metall.
Maken är väldigt matlagningsintresserad och har hemgjord napolitansk pizza som en av sina bravurer.

Han gör en kalljäst deg som helst ska jäsa i kylskåpet över natten.

Degen ska absolut inte kavlas, den plattas ut mellan händerna (typ i luften) och läggs på ett mjölat bord för fyllning. Antar att det är durummjöl som används här hemma också, "vanligt" mjöl är det åtminstone inte.

Vad kör ni för mjöl? Jag använder alltid vetemjöl special. Blev riktigt besviken på det där Tipo 00. Skulle vara bra till både pizza och foccacia. Blev sämre pizzadeg och foccacian blev inte hälften så bra med Tipo 00 jämfört med vetemjöl special.

Vad kör ni för mjöl? Jag använder alltid vetemjöl special. Blev riktigt besviken på det där Tipo 00. Skulle vara bra till både pizza och foccacia. Blev sämre pizzadeg och foccacian blev inte hälften så bra med Tipo 00 jämfört med vetemjöl special.
Jag köpte tipo00 senast, hade kanske 2/3 det och 1/3 durum i degen, plus durum för utbakning då. Degen blir supersmidig tycker jag. Men vet inte om jag märker så väldigt stor skillnad mot vetemjöl special, kanske om man är mer nördig än jag :p

Mannagryn mellan deg och spade så glider den av lätt

jag brukar ha ordentligt med potatismjöl på spaden, tycker det funkar bättre än vetemjöl. Lägger degen direkt på spaden och lägger på fyllningen där så slipper man momentet få upp den på spaden och behöver bara lyckas få av den.
Kan rekommendera att göra lite större sats deg än ni vill ha, forma degen och träna på att få in den i ugnen utan topping tills det känns ok, så gör det inte så mycket om det tar några försök.

Jag gjorde pizza idag!
Recept från Arla, hade bara tid för en kortare jäsning. Hade pizzamjöl och att kavla var halvt värdelöst så fick bli med fingrarna.
Inget proffs men det blev gott iaf :)

Min man är pizzanörd och vi har en pizza ugn från Ooni och har laddat ner deras app som ger ett recept baserat på temperatur och jästid (som man fyller i själv). Har blivit jättebra varje gång. Mjölet som han använder är Caputo. Durumvetemjöl och/eller mannagryn till utbakningen gör att botten blir lättare att hantera. Viktigt att forma bullar och låta dem ligga ett tag innan man bakar ut.

Vi ha använt lite olika tomatsåser, eg går det i princip lika bra med lite utspädd tomatpuré eller vanliga finkrossade tomater. Tips att köpa mozzarella i större pack utan vatten.

Inget recept på sås eller deg, men godaste jag vet är:

Creme fraichebas och smakrik ost i botten. Hacka och stek lök och bacon. Låt gå halvt färdigt i ugnen. På med grönkål kramad med olja sista stunden. Flingsalt på när den är klar.

SÅ GOTT.

Liknande trådar

Mat Jag har under många, många år haft problem med magen och prövat den ena dieten efter den andra. Nu verkar det som att det äntligen är...
2
Svar
35
· Visningar
2 089
Senast: Keb71
·
Gravid - 1år Jag behöver en tråd med tips kring BLW (baby lead weaning) och plockmat! Vi har en 6-månaders hemma som vi precis har börjat med. Från...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 474
Senast: Lingon
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 254
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 247
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka