Pissa Blod

A

arizona

Är det non som har häster som pissa blod nu när det är så kallt?
Az

Sv: Pissa Blod

Nej, men det är nog många som har uppmärksammat den rödfärgning som sker när hästen pissar i snö.

Fick en förklarning av min vetrinär att när hästen äter sno blir njuren ner kyld och då kan dom pissa lite blod.
Az

enligt vad jag hört så är det inte blod, fast det kan se ut som det.
Men att missfärgningen kunde bero på både det ena och det andra i foderväg.

Det borde ju ha blivit nogt varmt innan det kommer så långt, tycker man. Men jag vet inte... Däremot vet jag att om de sätter i sig... hrm... var det björk? nått träslag i alla fall, så kissar de rött vilket man typ bara ser åp vintern eller om pålle står på spån.

Fick en förklarning av min vetrinär att när hästen äter sno blir njuren ner kyld och då kan dom pissa lite blod.
Az

Det är nog en förklaring som din veterinär har kokat ihop själv. Menar din veterinär alltså att snön klarar sig som kall snö hela vägen genom matsmältningsystemet i en 38 gradig kropp, ända ner till njuren för att där orsaka köldskador på njuren?
Skulle nog byta veterinär som jag vore du, dom biologiska kunskaperna verkar inte vara på topp :eek:

Hursom, jag har sökt ett svar ang detta både genom att fråga min vet. och genom att Googla och konsensus är att orange/roströd urin är helt normal för hästar, det är bara att det inte brukar synas för att det rinner bort, men i snön syns det. Det kan även bli lite mer koncentrerat för att dom inte dricker lika mycket när det är snö på backen.

Har även sett i stallet när jag ska mocka ut kissspånet att det kan se lite rött ut ibland.

Mina hästar har inga träd i sin vinterhage och det blir rött ibland.

Har för mej att det är en reaktion som blir när kisset kommer i kontakt med den kalla snön.

Jag har tre hagar och endast hästarna i hagen med barrträd har rödfärgad urin ibland, vet ej om detta har något samband.

Då är det inte så ovanlig. Första gången jag har haft en häst som har haft det.
Första tänken var urinväggsinfection men han kissa inte mer an nörmalt, sen tänkt om det var ett bale dålig hö som jag inte sog.
Ja Ja, han äter och har igen feber så jag för avvakta.

Byt vetrinär? hmmm, under årens lopp har jag upptäckt att ena vet är inte mycket bättre än den andra. Man för göra sin egen gissning.

Vär bara nyfiken om ni har haft samma problem.
Tack alla.
Az

Az

Låter okunnigt av veterinären. Njuren renar blodet som är kroppsvarmt. Det enda som blir kallt vid ätning av snö är sträckan munnen - magsäcken.....

Det som njurarna kan reagera på vintertid är om hästen dricker dåligt. Då blir urinen mer koncentrerad och mörkare.

Kenneth - det sägs gran kan rödfärga urinen, om det är sant eller ej vet jag inte. Sett urin bli röd i kontakt med snön både i hagar utan träd och med träd.

*KL*

Arizona:

Om det är blod eller hemoglobin i urinen i den omfattning som skulle krävas för att ge såpass rött som det blir i snön så skulle du se det och få skrämselhicka såfort hästen kissade, alltså redan när urinen rann från snoppen till marken. Jag har sett det och det är inget som går att missa, man bokstavligt talat hoppar till.

Senast ändrad:

Jag har tre hagar och endast hästarna i hagen med barrträd har rödfärgad urin ibland, vet ej om detta har något samband.

Fast det är frågan om urinen verkligen är rödfärgad innan den träffar snön..
När vi hittade röda pölar i snön såg vi inget i boxarna, vilket vi ju borde sett om det var urinen som var röd.
Så min teori är att det är snön som gör urinen röd. Som en kemisk reaktion.

Annars kan det ju vara som med oss människor när man dricker mindre vätska, urinen blir mer mörkfärgad och detta syns tydligare i vit snö.

Skulle vara kul att få ett svar från nån som verkligen vet. Annars får man väl lägga sig i en snödriva och zooma in på hästarna när de kissar :)

Låter okunnigt av veterinären. Njuren renar blodet som är kroppsvarmt. Det enda som blir kallt vid ätning av snö är sträckan munnen - magsäcken.....

Det som njurarna kan reagera på vintertid är om hästen dricker dåligt. Då blir urinen mer koncentrerad och mörkare.

Jag funderad på det oxå, om han dricka för lita, utt 3 gånger o knaka is, försökt med varm vatten så att det ska inte freeza så fört, men det var igen hit, bli ett annan smak,
Han verka ok.
Az

Kenneth - det sägs gran kan rödfärga urinen, om det är sant eller ej vet jag inte. Sett urin bli röd i kontakt med snön både i hagar utan träd och med träd.

*KL*

Arizona:

Om det är blod eller hemoglobin i urinen i den omfattning som skulle krävas för att ge såpass rött som det blir i snön så skulle du se det och få skrämselhicka såfort hästen kissade, alltså redan när urinen rann från snoppen till marken. Jag har sett det och det är inget som går att missa, man bokstavligt talat hoppar till.

Jag har inte misset Alex! stoets piss är normal, hon gå i samma hage, same food, same water! hon är kännsa tuffer an han.
Az

Jag har inte misset Alex! stoets piss är normal, hon gå i samma hage, same food, same water! hon är kännsa tuffer an han.
Az

Jag menade att om han kissat blod, eller haft så mycket hemoglobin i urinet så det färgat den röd, så hade du sett det när den kissade. Inte bara fläckarna i snön. Du skrev ju själv att den kissat normalt.

Det är alltså när urinet kommer i kontakt med snön det blir rött, det är normal färg tills det landar på snön. Det som händer nu vintertid alltså.

Jag har inte sett han pissa förann idag, jag har gott runt och hans flaker är igen mer an hennes, bara att dar han pissa är det lita röd, hennes är vanliga gul.
Han tog och piss när jag kom med maten så jag spräng som fan för att kola,
IT WAS NORMAL MELLOW YELLOW :D
Vissa häst folk är inte klock, :p
Han är tackt och ska se till att han drycka.
Tack för all info.
Az

Har reagerat för detta flera gånger. När det är väldigt kallt och halt i hagarna och hästarna har svårt att sysselsätta sej så brukar vi lägga in stora grenar av gran! gnager dom mycket på det så ser det ut som blodblandat urin i snön. När granet är slut så blir urinen vanligt gul igen! Vet inte om det kan bero på flera saker än detta.
Mvh Lena

Har inte varit mycket bark tuggenda här, mest hö.
Det som saknas är motion, i den har kylen och med dålig knä bli det inte mycket av.
Vi för hålla oss varm till våren
Az

Liknande trådar

Hästvård Har inte haft anledning att titta närmare på sådana produkter förut, men om nu kylning blir ett regelbundet inslag i min och hästens...
Svar
7
· Visningar
384
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Igår på morgonen började jag kissa rent blod från ingenstans. Precis efter varje gång jag hade kissat klart gjorde det sjukt ont, i...
Svar
16
· Visningar
2 032
Senast: Nirvana
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter När Emiliano Portale och hästen Future hade avslutat dressyrprogrammet som del av fälttävlan i OS rann det blod från munnen på hästen...
Svar
0
· Visningar
130
Senast: Gunnar
·
Hästvård Har en i bekantskapskretsen vars häst diagnosticerades med sår på hornhinnan igår. Sannolikt uppkom såret i torsdags men då togs ingen...
Svar
10
· Visningar
776
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025
  • Olja till häst ?