Piruett i skritt?

I

Ina79

Ja, jag har legat bakom en sten i skogen de senaste tio åren.....så kan någon vara snäll och förklara vad en piruett i skritt är? Piruett i galopp är jag med på men i skritt?? Är det vad jag kallar bakdelsvändning eller?

Sv: Piruett i skritt?

Jag en skrittpiruett är som en bakdelsvändning fasst mer centrerad, bakdelsvändning görs ur mellanskritt och skrittpiruett ur samlad skritt, det krävs alltså mer av skrittpiruetten.:)

Men dessa två begrepp blandas väldigt ofta isär.

i en bakdelsvändning får inner bak trampa på en volt mellan 50 och 80 cm i diameter. i piruett mellan 30 och 50.. Om jag inte minns fel...

Finns det dressyrprogram med bakdelsvändningar i? Isf. får man lägre poäng om den är mer centrerad då??
Ytterligare en fråga, tillhör det "allmänbildningen" att en häst gör piruetter, eller är det en högre skola?

Tack för era svar!

I LA-programmen (inte riktigt alla) är det bakdelsvändningar. I några Msv B-program är det skrittpiruetter. I Msv A/S:t George kommer halva galoppiruetter och i intermediaire I kommer hela galoppiruetter.

Bakdelsvändning är en förberedande övning för skrittpiruett, det är bara samlingen som skiljer (om du gör den korrekt) så om du gör den korrekt och kvalitén inte blir sämre så får du inte avdrag om den blir mer centrerad. Skillnaden mellan bakdelsvändning och skrittpiruet är 'bara' att bakdelsvändningen görs ut förkortad mellanskritt medan skrittpiruetten görs ur samlad skritt. Därför kan bakdelsvändningen inte vara lika centrerad som skrittpiruetten.

:eek: VA??? kan man få det? de var inte så "centrerade" så hästen klev bakåt då, eller skruvade? bara undrar för jag tycker att det låter very konstigt....

Har fått det minst 2 gånger, den ena gången var en LA:2 jag red, fick 6/12 på första med kommentaren, "trampar rätt", 4/8 på andra med kommentaren "alldeles för centrerad", tyckte själv det lät helskumt. Hade filmat ritten och visade min tränare som tyckte att den andra var bättre, hon trampade rätt i bägge men den andra var mindre, vilket hon tyckte var positivt. Tränaren är C-tränare och MSV-domare själv.

ett försök att illustrera samlad skritt,
samladskritt.jpg

Och jag vill inte höra ett ljud om ev magomfång eller "tjockhäst" eller liknande.:p

:D

hehe, här har du en till som legat is kogen.. de där har jag gått och funderat länge på!! :angel:

Så tjuuusigt, är det en nordis?:devil: (kunde inte låta bli, bara för att du skrev sådär):angel:

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 416
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 547
Senast: Fiorano
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 770
Senast: lizzie
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 821
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Annonsera mera hundar 2