C

cashover

Hej! Jo det var så här att jag är intresserad av en häst men har ej varit och provridit den än. Jag har nu fått höra att den har piphas och har en 1 grads-hälta på samma ben, tänkte bara höra om det är någon därute som kankse vet eller har en häst med just piphas som kanske kunde breätta lite vad det innebär och om ni tycker att jag skall åka o kolla på den iallafall?! (Dom upptäckte hältan på en vetrinärbesk. för längesedan och efter det har hästen fått vila.)
Vad tycker ni? hade ni åkt upp o provridit? :confused::crazy:

Sv: Piphas?

jag har iofs. aldrig haft en häst med piphas och därmed inte direkt insatt i vad det kan innebära, men jag hade inte varit intresserad av en pålle som reagerar på böjprov om inte det är ordentligt utrett (konstaterad orsak) och hästen inte är "friskförklarad" och igång utan problem igen.

Jag har en häst med piphas. Förr hade hon två, men efter en kort behandling har hon nu bara kvar en.
Piphasen gör ingeting i ridning och användning av hästen, det är bara fult.
Piphas innebär att hasen blir vätskefylld av någon anledning, kanske har hästen haft för lite strö när den legat ner. Hästen bäddar liksom in sig själv.

Jag skulle definitivt åka och kolla om det bara varit för piphasen, men jag är däremot väldigt tveksam vad gäller hältan. Du vill väl ändå ha en helt frisk häst?
Bry dig inte om piphasen, men be dem kolla upp hältan innan du åker dit, är mitt tips!

H

Har en häst med piphas. Det enda som är med henne är att hon måste hålla igång ordentligt för annars stelnar hon till och sväller upp i denna hasen.

Piphas brukar ej vara till problem men kolla upp hältan!

Piphas = Bursit, hästen har en inflammation i en slemsäck som sitter precis på baksidan av hasen.

Det KAN vara kroniskt men vad jag vet brukar inte hästen ha problem av det.

Jag har en som hade piphas i två år, hon hade vanan att stå och slå i väggarna. När vi fick bort det (hormonproblem) så försvann piphasen. Kolla om hästen har några såna olater för sig för det är inte kul att ha söndersparkade boxar.

Däremot skulle jag fundera på vad som var problemet när hästen är halt i samma ben. Men när jag läser ditt inlägg kan man inte se om hästen är halt nu? Jag skulle kolla upp om hässten fortfarande är halt, i så fall skulle jag ta reda på vad felet är och utifrån det bestämma. För provrida kan du ju knappast göra om hästen är halt...

Jag själv skulle inte åka och titta på en häst som har varit halt och sedan dess vilat. Just att den inte är igångsatt är väldigt negativt. Då har du ju inte en aning om hältan finns kvar eller inte (kan vara osynlig de första passen).

Nej usch, det finns så mga andra hästar att titta på så de som redan är sjuka från början kan vara.

Leta upp en ny kandidat! :bump:

Varför åka och PROVRIDA en häst som är halt? Om den inte är friskförklarad är det ju helt meninglöst, vem katten rider en halt häst?

Nä, spara du tiden och titta på hästar som är friska...

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 444
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 950
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 532
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 771
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur