• Avel
  • Trådstartare Trådstartare stallQRE
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 892
S

stallQRE

Jag undrar om det finns någon som vet hur man går tillväga för att registrera en pinto?

Vi köpte ett sto som var dräktigt o ut kom en liten skäck.
Är annars inriktad på halvblodsavel så detta är en nyhet för mig.

Tacksam för svar.

MVH Sophie o Stall QRE

Sv: Pinto.

Är det ett halvblodsto ?
Vet du vem hingsten är som hon är betäckt med ?

Du kan i vilket fall som helst registrera den i ASVH (om det är en häst som förväntas bli över ponnyhöjd), men med grå papper om du inte hittar hingsten.

Pinto räknas inte som en ras i Sverige utan en färg och därför kan du inte registrera fölet enbart i pintoföreningen.

Som cirkus skriver kan du regga avkomman hos ASVH om mamman är halvblod, oavsett vem pappan är.

Hejsan.
Det är ett halvblodssto, o pappan är paint horse.
Pratade med ASVH om eventuell registereing innan fölet var fött, men de hänvisade mig till svenska häst avelsförbundet.

Så av en händelse såg jag att det i ammerica gick att registera i en egen avelsförbund som enbart avlar för att bevara färgen.
Tänkte att det kanske fanns något liknande i sverige.

Men men, lilla Lucifer hittar nog sin plats...

Tack för svaret.

// Stall QRE o Sophie

Hej.

Finns det en pintoförening man kan registera dem i utöver den vanliga registeringen? För jag läste att i USA finns det ett helt avelsförbund där de bara avlar på skäckar, oavsett vilken ras el härstammning bara för att få behålla färgen...

//Stall QRE o Sophie

Jag vet att det åtminstone finns en skäckförening i Sverige, och jag har för mig att de även registrerar hästar.

Om du kollar bland Bukes länksamlingar ska det finnas en länk där.

Vad trevligt.

Tack så himla mycket för hjälpen.

Blev ju aningen förvånad när det låg en liten skäck i boxen....

Men det är ingen "riktig" registrering utan endast intresseregistrering, enligt dem själva.

Saxat från deras hemsida:

"I dagsläget är föreningen inte godkänd av Jordbruksverket och Svenska Hästavelsförbundet. Föreningens registreringsbevis kan därför inte användas vid utfärdande av pass. Föreningen kan inte heller utfärda pass åt häst utan endast registrera för intresset av att en skäckförening skall finnas."
http://hem.passagen.se/skackforening/

Det vet jag, trodde att det framgick av mitt första inlägg i den här tråden, men jag är lite virrig ibland;)

Vad jag fattat kan man grundregistrera hästen hos SH som utfärdar passet, och sen även registrera i skäckföreningen för att delta i deras aktiviteter?

Det missade jag, såg bara ditt senaste inlägg (får lära mig att läsa noggrannare.;)

Vad jag fattat kan man grundregistrera hästen hos SH som utfärdar passet, och sen även registrera i skäckföreningen för att delta i deras aktiviteter?

Det låter rimligt.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
946
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 103
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 395
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 133
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka