Yeah

Trådstartare
Har funderat länge på att skaffa en ny hund, och har nu vägt för och nackdelar och kommit fram till att jag absolut kan tänka mig en mindre hundras.
Vill ha en hund att framförallt ha som sällskap, men även kunna träna lydnad med. Tränade en del spår med min förra hund, så det känns aktuellt att även kunna göra det med den nya.
Söker helt enkelt en hund att prova på lite olika saker med och som är lätt att ta med sig. Har läst lite om pinschern, som absolut tilltalar mig utseendemässigt.
Men är det en hund som skulle kunna passa mig?

Sv: Pinscher

Vad jag har erfarenhet av (vilket inte alls är mycket) av pincher är det att det är väldigt mycket hund i liten förpackning.

Men sedan beror det ju på dig som ägare också. Den jag träffat på hade (har?) jätteproblem att slappna av! Men jag vet inte hur aktiverad den är heller så...
Men det är nog en hund som vill jobba!

Själv har jag chinese crested och min lille killa är hur lugn och fin somhelst men får tokryck 1-2 gånger om dagen och är busig. Men aldrig problem att slappna av! :love:

Jag har en dvärgpinscher men i mångt och mycket är de ju väldigt lika.
Det är pigga hundar och som sagt; mycket hund i liten förpackning. Problem att koppla av har dock inte min hund.
Men de behöver aktiveras för att må bra och de är otroligt smarta när det gäller att lösa problem. De är otroligt lättlärda! Så träna lydnad är inget problem. Många är även otroligt duktiga på att spåra.

Det jag dock skulle säga är deras negativa sida är deras utpräglade vaktinstinkt och väldigt många är omutligt vaksamma mot främlingar.

Men i det stora hela är det helt otroligt ROLIGA hundar att jobba med. Pigga, alerta och temperamentsfulla. Inte en tråkig stund i närheten av en pinscher. ;)

Jag känner en pinscher, och den är riktigt cool! :D Hon är pigg och sprallig men jätteduktig på att ta det lugnt också. I början trodde jag hon var ganska ömtålig för de är ju inte så stora, men hon är bra mycket tuffare än hon ser ut. Hon är en bestämd liten dam, otroligt snäll och gosig.. och världens största godisgris. :)

Jag är också sugen på en pincher, även om det dröjer ett par år innan ett hundinköp är möjligt. Just att det är en "liten" hund utan att vara en ren sällskapshund. Samma behändiga mellanstorlek har många jakthundar, men vi jagar ju inte.

Pinchern har träffat större delen av våra gemensamma kriterier (eftersom jag och sambon egentligen skulle ha valt ganska olika hundar om vi vore själva): mellanstor, aktiv, "mycket hund", snygg ;). Måttlig vaktighet gör mig inte något, däremot vill jag inte ha en övertillgänglig hund.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 610
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 881
Senast: Hermelin
·
Hundavel & Ras Visste inte riktigt om jag skulle slänga ut frågan i den allmänna tråden eller skapa en egen, men kör på egen. Vilka brukshundar bör...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
11 482
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Hej! Jag är på jakt efter en ny hund. Hunden kommer utbildas till patrullsökhund och leta efter försvunna personer. Då jag inte vågar...
Svar
6
· Visningar
879
Senast: Nordthor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama