Pinsamt problem

Sv: Pinsamt problem

:banana:
gulligt tycker jag men förstår att det är ett problem för dig.
har du provat att backa ut honom?
vad händer om du drar?
ta ledarhästen som du gjort men visa din prins att du bestämmer över ledaren så kanske det funkar. Många ledarhästar gör inte skiten själv utan låter det gå till de andra hästarna så han kan ju se det så då.;)
lycka till

föresten gullig häst som inte vill bli blöt om öronen...:D
min blir bara sur precis som någon sa. som attd et är mitt fel att det regnar :)

Du kan prova att backa ut hästen ur stallet?

Så lärde jag min förra häst att gå i vattenpölar :angel:

Jag fick även backa min häst IN i stallet när jag precis fått honom.

Du kan prova att backa ut hästen ur stallet?

Så lärde jag min förra häst att gå i vattenpölar :angel:

Jag fick även backa min häst IN i stallet när jag precis fått honom.

Vi skall prova backning nästa regninga dag!!
så jag återkommer....även glad för fler tipps!

FPL

Jag tror inte på våld på hästar överhuvudtaget, utan visst får man tänka till ibland. Handlar detta om att hästen inte riktigt vill och inte ser dig som en stark ledare och därför skiter i det? Har ni en bra relation i övrigt med en häst som respekterar dig som sin ledare tycker jag att man ibland får lyssna lite till hästen. Kanske vill den ha täcke och inte bli blöt? Men kanske kan det också vara så att ledarskapet inte funkar och hästen då testar på saker som den inte är så sugen på att göra? För egentligen är det ju så att om ledarskapet funkar ska ju hästen vilja följa dig oavsett vad som händer, det är väl lite det "NH" i slutändan ska gå ut på, att hästen litar på dig i alla lägen...En häst som inte vill bli blöt kan manju alltid rida såhär:;) Hehe, nä vi tränade bara, inget regn i sikte den dagen...

VISST ÄR DET I LEDARSKAPET DET BRISTER.Att lägga in backen fungerade en gång sedan hade han genomskådar det. Vi jobbar på med olika ledarskapsövningar typ de sju lekarna men han är kaxig och jobbar mig lika mycket som jag jobbar honnom.Hans personlighet är väldigt tuff-han blir inte rädd för ngt som de andra hästarna blir skrämda av utan blir bara väldigt nyfiken och måste gå fram för att kolla läget....raka motsatsen till min vuxne häst-honnom kan jag flytta med bara blicken, där fungerar ledarskapet mkt bra.

FPL

Hej igen. Det verkar ju som att du kan detta med horsemanship, då du kan praktisera det på din andra häst utan problem. Så då kan jag skriva råd som jag annars inte tycker att man ska pröva sig på om man inte VERKLIGEN vet vad man gör...
Om du har en häst som dominerar dig och flyttar och skuffar runt dig fastän du försöker flytta honom för tryck måste du gå steget längre. Jag skulle nog ta honom i en paddock eller corall eller annan inhägnad och driva iväg honom(alltså join-up) sedan vara stenhård på att du väljer varv och gångart, inte han. När han sedan ger dig alla tecken på att ödmjukt vilja vara i din närhet och arbeta med dig, då först stannar du och låter honom komma till dig(inte du till honom!) de tecken du ska söka på är örat vänt mot dig, sänkt huvud och slickande, tuggande runt munnen. Så gör en ranglåg häst som vill komma i ledarens gunst igen. Tror att detta kan hjälpa men som sagt vet man inte vad man gör kan detta sätt vara farligt. Hästen kan välja att slåss mot dig om den är väldigt dominant...Har precis fått göra denna övning med en ytterst dominat nordisvallack på fyra år. Han fick jag jobba i säkert 40 minuter innan jag fick rätt känsla från honom.

Nordisen jag har idag(en ranghög häst) visar rätt tecken och vill in till mig redan efter 30 sekunder men första gången jag prövade så försökte han nästan attakera för att visa sin styrka. Men som sagt, nu är ledarskapet till 100%utrett;) Men som sagt, man måste veta till 100% vad man gör, hur man ska föra sig själv och vad man ska söka efter hos hästen, annars får detta bara fel verkan. Finns det någon duktig och erkänd tränsare i din närhet som kan hjälpa? För ibland kör man fast och då är det så lätt att kanske bli arg, frusterad, lessen eller besviken. Känslor som hästen plockar upp och då blir den ännu säkrare på att det är han som ska vara ledaren av er två...Lycka till! (Men säger igen, ta hjälp av någon så att det inte händer en olycka!)

En vek häst är ingen konst att bli "ledare" över. Det kan alla klara lätt. Det är med mentalt starka hästar man får se var man står.

(En favorit) Ställ dig framför en spegel och fråga dig själv, om den du ser där inger respekt (inte våldstypen!) och förtroende. Ledarskap hänger inte i första hand på några övningar utan på ens egna kvalitéer. Träna fr a på kroppspråket.

LIA

Vad gör han när du försöker mana fram honom då? Backar han bara då? Ta en pisk och visa lite bestämdhet! :devil:

tror nog inte att använda piska hjälper,blir bara värre...varför ska man alltid ta till piskan så fort hästen inte gör som man vill.:confused:..

Join-up-en har börjat att fungera på honnom de senaste veckorna men innan dess så var han som ett plåster som inte ville vika från min sida vad jag än gjorde. Men ändå så fort som jag har honnom nära och jobbar med honnom så är han alltid lite respektlös....
Och visst det börjar nog att bli dags att ta hit tränare.

FPL

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Lutten
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
998
Senast: Nova123
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 661
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 309
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30