Pinsamt att ryta till...

S

Sweet

Ibland när min unghund blir lite väl sprallig och lekfull och börjar naffsa och hoppa så krävs det ibland att jag ryter till på skarpen, hon blir då snäll som ett lam och så är allt bra.

Hon vill gärna hoppa på folk när hon hälsar och jag tycker inte att det är acceptabelt, jag brukar säga till folk som ska hälsa på henne att bara stå still och ignorera henne tills hon lugnar sig men nej, de ska klappa och tjoa och hälsa på den söta lilla golden retrievern... :crazy: Och lilla Smilla blir helt galen av lycka och hoppar och far som en dåre. :smirk: Då känns det så pinsamt att ryta till på henne för "hunden vill ju bara hälsa". Hade Smilla varit en Rottis eller Schäfer så hade inte folk tyckt att det var lika roligt men nu är hon ju en golden och då är det ju helt ok.

Hur hanterar ni era hundar i liknande situationer?

Sv: Pinsamt att ryta till...

Vi har precis börjat på en kurs med våran hund och därför är vi väldigt noga med att våra "regler" följs. Framförallt eftersom han har visat agg mot andra hundar så är det strängeligen förbjudet att hoppa, dra och hälsa. Problemet som vi har eller rättare sagt jag, min sambo struntar i det, är att vår hund är väldigt tuff i förhållande till vad han är stor. De flesta vi möter tror att det är en valp, han blir 3 i år! :smirk: Vilket gör att när han "flippar ut" så får vi korrigera honom rättså hårt, vilket gör att folk tittar snett och undrar varför vi plågar "valpen". Hade han varit större så är jag säker på att ingen ens tittat en extra gång. Om man jämför mellan raserna på våran kurs så får vi tex vara mycket hårdare mot vår hund än de som har en rottweiler. Som instruktören sa, Tyska Jaktterriers tror de är elefanter!! :angel:

Man måste helt enkelt intala sig själv att det är jag som ska leva med hunden och därför kan ingen annan bestämma hur jag ska uppfostra den! De som kommenterar har ingen bakgrund till varför man gör si eller så och i ditt fall så är det ju roligt när hunden är en valp men när den landar med framfötterna på axlarna så kanske folk uppskattar om du har lärt vovven att stå på marken!? :D

/Timsetim

Jodå! Det spelar ingen roll hur stor hunden är eller vad man gör! Man är iaf djurplågare. En av mina hundar kan kasta sig handlöst och göra utfall mot bilar som det sitter skällande hundar i. Alla som ser detta utfall borde väl se att det inte går med 30 kg hund som gör så?

Men nej då... Hon kastar sig och jag blir skogtokig och suger fast i henne och kommer så klart åt hennes öra och hon skriker som en gris... Bara man nuddar öronen så skriiiker hon i förebyggande syfte (hennes pappa var likadan :)) Å jissa om att folk kollade snett på mig... Jag varken slog eller dunkade hunden i backen eller nått annat. Jag tog tag i hennes nackskinn och gormade på henne. *hundplågaren*(?)

Jag vet precis hur det känns. Men som sagt, det är ju Din hund, inte deras. Så länge man inte slår eller obehärskat rycker i kopplet, så tycker jag att folk kan skita i om man ryter åt sin hund. Klart att folk vänder sig om, men det hade jag nog oxå faktiskt gjort, eftersom det inte sker var dag att folk står och gormar mitt på gatan... Men det gäller ju att stå på sig, annars "vinner" ju hunden!

Jag brukade göra så men Totte när han gjorde ngt som var utanfär reglerna, att jag bet honom lite i örat, inte hårt, men tillräckligt för att han skulle gny till lite. Det är ju så deras mamma skulle gjort, så det ser jag som det mest naturliga. Och så försöka jag, med örat i munnen, säga nej, samtidigt, så att det skulle förknippas med det. Det gick sådär... ;)

Stå på dig!

Bara man nuddar öronen så skriiiker hon i förebyggande syfte (hennes pappa var likadan

Ha ha.. så typiskt för labbar! :D :angel: Ena riktiga klenisar. Alla labbar jag känner tjuter när man nuddar öronen. Folk tror att man håller på och vrider örat av dem, när man i själva verket bara rör lite.

Något att skriva in i rasbeskrivningen kanske? :angel:

Det är så typiskt tjejer! säger min tränare. Han tycker att tjejer aldrig vågar korrigera sina hundar inför andra människor. Han säger också att vi troligen är duktigare på detta med att korrigera än män men att vi fallerar på att vi inte vågar när de är någon som tittar på.

Tycker att han har helt rätt i det han säger. Både att vi är duktigare :D och att vi inte vågar.

Jag har de senaste 2 åren struntat blankt i vad folk tycker. Behöver jag korrigera en hund, gör jag det oavsett vem som är i närheten. Är det någon som tycker att det jag gjort är fel, så talar jag om vad hunden gjort, hur jag korrigerade och varför. Anser den andra att jag gjort fel så lyssnar jag, tar till mig om jag anser det verkar vettigt, eller så slår jag bort det personen säger och anser att de inte är tillräckligt kunniga, alternativt blir det diskussion. Är det hundägar-svensson så går jag och orkar inte engagera mig. :smirk:

Kom på mig själv när jag läste den här tråden :o

Jag ryter NEJ!! åt människan som vill hälsa ! min hund far i kring ibland stuttsar ylar hoppar mm..Det värsta tycker jag faktiskt i dessa lägen är människor som uppmutrar min hund att fortsätta fara i kring som om hon tappat alla grå celler mellan öronen..

Vet inte hur många gånger föjande har hänt.. (fruktansvärt irriternade)
jag kommer gående på en väg med min hund.. möter en annan människa.. redan när människan är ca 10-5 meter framför oss börjar människan tala bäbisspråk klappa i händerna ...Klart som attan att min hund tycker det verkar vara världens roligaste person..och får frispel där efter..
Jag brukar skälla ut männsikan i stället för hunden.. iofs så ryter jag nej i detta läge så sätter sig hunden vid min sida..så det funkar på både människa och hund..

Lyssnar inte människan så får den inte hälsa på hunden öht :smirk: i bland är det lättare att uppfostra hunden än folk man möter på.. :mad:
Jag vill inte att allt de arbete jag lagt ner på min hund ska vikas på en tum.. även om den jag möter är någon jag känner..Min hund ska sitta vid min sida när hon ska bli klappad av okänt folk ute på promenad...

Blir lite som så.. kan inte hunden uppföra sig får hon inte hälsa..
Kan inte den mötande uppföra sig får inte hon/han hälsa heller :devil:

Är hunden därimot duktig fasten människan vi möter spelar apa..så är det ju självklart att hunden kan få hälsa ändå..

Fast på F21 eller så var det Hundskolan i sollefteå, minns inte vilket. Killen som berättade detta har jobbat på båda ställena. Iaf så berättade han att när de utbildade Tjänstehundar (måste nästan varit HS eftersom att de släpade runt hundarna på stan eller?) att när tjejerna korrigerade hundarna på stan så fick de skäll av folk. När killarna gjorde samma sak så var det INGEN som sa ett pip! :D Så det kanske inte bara är vår inställning, det kanske är en allmän inställning som vi snappat upp??

Som tjej är jag rätt sträng (eller hrrm, konsekvent... :crazy: )

Jag säger att mina hundar är ostabila om någon frågar om de får hälsa... Dvs då avböjer alltid främlingar att hälsa. Jag slipper diskussion och de kan ju gå och klura på vad jag har gjort mina stackars djur. I själva verket är de ursnälla, gör inte en fluga förnär, men JAG vill inte att folk ska stanna mig på stan och greja med mina djur... :o De får gärna fråga saker och vara trevliga osv, visst kan de få prata med hunden, men det är på MITT villkor.

När det gäller andra hundar så händer det ofta på klubben att nya medlemmar kanske inte har så bra koll och gärna låter valparna sticka fram snoken, då sätter jag resolut benet emellan hundarna och säger nej, för att markera. De brukar inte låta valparna pipa fram mer sen. Frågar de så förklarar jag snällt att för mig funkar det inte att ha tre hundar som ska hälsa på allt och alla, de är dessutom inte vana vid att göra det. Valpar kan också vara känsligt.

Människor utan hund är dock svårast. Men ställ en enkel fråga till dem. "Vill du att hon ska hoppa på dig när hon har sprungit på en leråker på samma sätt??" Svaret blir oftast nej och de får sig en tankeställare.

Dessutom behöver du inte skämmas för att du tillrättavisar din hund, de flesta gör det och det syns mer eller mindre. Gör ingen stor grej av det, ta ner henne utan ord och beröm henne på marken.

Jag berättar också alltid för nya kursare att de aldrig ska tillåta deras hundar att hälsa på mina, då har jag enkelt "fått bort" 20-30 pers... Så kan man göra med "vanligt" folk också. Alla är inte hälsbara så är det bara..

//E

Jag har gjort som du och sagt till hunden. Det känns tråkigt att man ska behöva bli arg på henne bara för att folk inte kan låta bli att gulla med henne på en gång, men samtidigt är det bra träning för henne, hon får lära sig att lyssna på mig oavsett hur roliga andra människor är.

Fast nu har jag börjat göra på ett annat sätt, som funkar superbra (hunden är helt förvandlad!) och jag slipper stå och säga NEJ så fort det kommer folk. Kan tänka mig att det känns stressigt för hunden när det kommer folk som börjar hålla på samtidigt som matte blir arg och får "fånga" hunden flera gånger för att den inte ska hoppa.. Så nu har jag börjat göra så att om hon blir vild när folk kommer in i hallen så tar jag med henne till ett annat rum. Medan hon lugnar ner sig får jag tid att berätta för besökarna vad jag håller på med. Sedan tar jag med henne till rummet där folk är (sätter på ett litet koppel som får hänga löst, för att slippa böja mig ner hela tiden, blir lättare att kontrollera) och så fort hon blir lite vild eller hoppig vänder jag och går ut ur rummet. Väntar ett tag, går till besökarna igen. När hon kan gå och nosa på besökarna och vara helt lugn tar jag av kopplet.

Har haft lite problem med det där att hon blir så hetsig när det kommer folk, men det här verkar funka väldigt bra. Blev helt chockad första gången jag provade för då var det en människa här som hon bara älskar och hon har ALDRIG varit lugn i närheten av honom förut. :)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag blev så himla ledsen på kvällspromenaden idag. Eller tja, kanske inte så mycket ledsen som besviken. Det var så förbaskat kallt ute...
2
Svar
22
· Visningar
3 087
Senast: Sel
·
Hundhälsa hej! Jag har ett problem med min Grand Danois, som ni förstår är han en riktigt stor hund och väger nästan dubbelt så mycket som mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 321
Övr. Hund I lägenhetshuset jag bor i nu är det ett par som har sina två hundar lösa ute på tomten som hör till lägenheterna. Det är ett litet...
Svar
9
· Visningar
1 344
Senast: linnsan
·
Övr. Hund Min cocker är otroligt fäst vid mig. Hon lämnar inte min sida frivilligt. Hon kan springa iväg för att få mat eller gå ut i trädgården...
Svar
5
· Visningar
6 271
Senast: Hjalti
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka