Pinne som skadat leden och ledbrosket. Erfarenhet någon?

hjarterdam

Trådstartare
Min 3åring har lyckats få en pinne i benet. 20-30%skada på senan. Infektion i leden och var tömd på ledvätska samt genom titthål såg dom att det var det en skada på ledbrosket. Han får antibiotika och dom hade skurit bort det infekterade köttet runt såren. Det är kotleden på ett bakben..
Vad har ni för erfarenhet av en sånhär skada?

Ingen erfarenhet tyvärr (eller lyckligtvis), det låter omfattande. Vad säger veterinärerna då?
Håller tummarna att allt går bra!

Inte exakt den här skadan men min häst fick en broddspark på ett framknä som gick in i leden på två ställen samt slog loss en benbit, senan klarade sig dock. Hon opererades och de sköljde rent leden och tog bort benbiten, stod på klinik en vecka med antibiotika, sedan ytterligare sju veckor boxvila/sjukhage hemma, sedan långsam igångsättning med promenader. Hon är idag ohalt och pigg och glad, fungerar som promenadhäst till barnen, men jag är tveksam till om hon skulle hålla för hårdare träning, jag har inte försökt. Vet tror att ledbrosket tyvärr hann ta skada av infektionen så om jag skulle försöka rida henne hårdare skulle hon med största sannolikhet få problem. Men hon är ohalt och glad och passar utmärkt som barnhäst så det är det hon får bli i fortsättningen.

Veterinären säger att det inte går att säga i dagsläget om han kommer hålla för ridning. Utan man måste vänta och se. Han svarar bra på behandlingen och var mindre halt efter operationen. Dom har inte kunnat ta prov på leden ännu utan det görs ibörjan på nästa vecka.. Så om han inte blir akut dålig så får man vänta tills han läkt och sätta igång honom och se om han håller..

@Matmissbrukaren Tack! Extra tungt nu eftersom min andra häst är svårt skadad med bäckenfraktur. Så blir mitt framtidshopp svårt skadad.. :(
Så hemskt tråkigt, verkligen ledsen för din skull.

Jag har en häst som skadade leden i ett framben på liknande sätt. Hon var bara ett år då. Hon operedades två gånger, fick antibiotika. Hade pålagringar vid röntgen efter några månader. Veterinär ville dömma ut, men vi tog hem henne och hon gick på lösdrift ett par år. Hon har hämtat sig bättre än vad vi trodde. Tror att hon kommer att hålla för promenadridning, men troligtvis inte tävling...

@Matmissbrukaren Tack! Extra tungt nu eftersom min andra häst är svårt skadad med bäckenfraktur. Så blir mitt framtidshopp svårt skadad.. :(

Usch vad tråkigt!

Min ena häst fick en spik i hasen som 4-åring, den gick in 1-2cm in i leden och hade punkterat så det kom ledvätska när veterinären drog ut spiken. Han stod på klinik i en vecka för spolning och kontroll. Sedan vilade han i sjukhage i 4-5v, åkte tillbaka till klinik för kontroll och allt såg ok ut så det var klartecken att sätta igång. Nu är han 6 år och har varit igång ett par månader efter en annan allvarlig skada :meh: Men hasen är ok. Vi röntgade den ett år efter händelsen med spiken och då var det inga pålagringar eller liknande (som jag oroade mig för), däremot har han efter detta börjat lyfta benet och skaka på det ibland -som om han känner obehag. Men han är ohalt och rids som vanligt.

Lycka till!!

Jag har varit med om nästa en exakt likadan skada på en bakkota, hästen var såvitt jag minns konvalescent i sammanlagt 5 månader varav 3 veckor på klinik och sedan 4 veckor i box hemma, skadan skedde i december, vi tävlade igen i september (regional hoppning LB-LA). Han såldes sedan (var en ponny och jag blev 18) men med fortsatt 0,5 grads böjprovsreaktion i kotan i bak ungefär ett år efter. Sedan gick han som tävlingsponny i lättare klasser i flera år och slutligen som läromästare åt en liten kille innan han som 19-åring bröt benet i hagen och fick avlivas. Han var 9 när han skadade sig och hade såvitt jag vet samma 0,5 grads reaktion livet ut, och endast enstaka frambenshältor, behandlad nån gång för kotledsinflammation som de flesta hästar ändå blir.

Nu var det ju ingen tävlingshäst som gick högre klasser och han reds mest ute av mig sista året förutom när vi tävlade. Men det var definitivt mer än promenadridning, och tilläggas bör att han hade pålagringar på röntgen men att dessa inte verkade ge honom mer än den lilla reaktion han hade och inte verkade ge honom sekundära hältor heller.

Tillägger oxå att jag fick råd av flera veterinärer/tränare att rida sönder honom för att få ut livförsäkringen istället för att sälja med mindre resultat då jag i vevan med att han skadae sig precis bestämt mig för att sälja och gå upp på stor häst. Jag lyssnade inte och förlorade visserligen en hel del pengar på det, men vad det var värt det för den hästen. Summa summarum är det troligtvis lätt att få en häst utdömd för denna typ av skada, om man vill.

Senast ändrad:
Mina veterinärer verkade positiva till att han kommer bli bra. 2v box, sen 2v box + boxhage sen 2v i rasthage med skrittpromenader. Dom räknar med att jag ska kunna börja skrittjobba honom redan om 6v. Men jag tror att vi tar det lite lugnare än så. Innan dom opererade honom så sa dom att det såg kritiskt ut men efter operationen blev han nästan haltfri så dom tycker det verkar vara en god prognos :)

Min häst fick ett rejält sår som gick in i leden, skadat skelett och ledbrosk, punkterad led med infektion. Stod på kliniken i 2 veckor och gick igenom 2 operationer och nu är han peppar peppar helt frisk igen. Eller helt frisk kommer han ju aldrig att bli då skadan är där den är, en del pålagringar där broskskadorna är men eftersom att skadan sitter på "rätt" ställe i leden så finns det hopp om att han kommer hålla.

Nu har han varit igång i ett par månader och rids fullt ut, veterinären är positiv men problemet är att benet antagligen inte klarar av stötar och vrickningar särskilt bra om han skulle trampa snett eller liknande, då är det antagligen kört. Så det kommer ju alltid att vara väldigt skört det där området.

Min veterinär gav förövrigt min häst enbart 10% chans att bli hältfri och återställd :( fruktansvärd tid var det där, men det visade ju sig att det var värt allt jobb, 6 månader stod han i sjukhage/box. Men nu är vi igång och galopperar ute i skogen igen och jag börjar väl känna att det var värt att gå igenom allt det där. Var väldigt nära på att ta bort honom och nu otroligt glad att jag inte gjorde det utan gav det en chans.

Liknande trådar

Hästvård Egentligen ingen mening att spekulera.. Men är det någon som har någon erfarenhet av ett sår mitt på knäleden, fram, som efter några...
31 32 33
Svar
652
· Visningar
71 047
V
Hästvård Min 2-åring kom in en dag för ungefär två veckor sedan med rejält svullet ben och ett litet sår på insidan av bakbenet, under hasen. Han...
Svar
1
· Visningar
1 000
Senast: Shudde
·
Hästvård Kele strikes again :crazy: Alla hästarna sov ute inatt eftersom bara Vision ville in, och när han insåg han skulle bli ensam inne...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
9 926
Senast: Kassiopeja
·
B
Hästvård Min kuse har opererats för han hade broskskada i knäet bak. Brosk i leden samt skadat ledbrosk som de skrapat bort. Inflammation samt...
Svar
5
· Visningar
7 819
Senast: space_cowgirl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka