Jag har varit med om nästa en exakt likadan skada på en bakkota, hästen var såvitt jag minns konvalescent i sammanlagt 5 månader varav 3 veckor på klinik och sedan 4 veckor i box hemma, skadan skedde i december, vi tävlade igen i september (regional hoppning LB-LA). Han såldes sedan (var en ponny och jag blev 18) men med fortsatt 0,5 grads böjprovsreaktion i kotan i bak ungefär ett år efter. Sedan gick han som tävlingsponny i lättare klasser i flera år och slutligen som läromästare åt en liten kille innan han som 19-åring bröt benet i hagen och fick avlivas. Han var 9 när han skadade sig och hade såvitt jag vet samma 0,5 grads reaktion livet ut, och endast enstaka frambenshältor, behandlad nån gång för kotledsinflammation som de flesta hästar ändå blir.
Nu var det ju ingen tävlingshäst som gick högre klasser och han reds mest ute av mig sista året förutom när vi tävlade. Men det var definitivt mer än promenadridning, och tilläggas bör att han hade pålagringar på röntgen men att dessa inte verkade ge honom mer än den lilla reaktion han hade och inte verkade ge honom sekundära hältor heller.
Tillägger oxå att jag fick råd av flera veterinärer/tränare att rida sönder honom för att få ut livförsäkringen istället för att sälja med mindre resultat då jag i vevan med att han skadae sig precis bestämt mig för att sälja och gå upp på stor häst. Jag lyssnade inte och förlorade visserligen en hel del pengar på det, men vad det var värt det för den hästen. Summa summarum är det troligtvis lätt att få en häst utdömd för denna typ av skada, om man vill.