Pimpa ridbanan

Sv: Pimpa ridbanan

Såg på ett ställe som hade betongblock med hål i som var lavade längs med sidorna på ridbanan, snett utåt och i hålen planterat murgröna och nån annan klängväxt som var rödaktig.
Mellan x antal av växterna var där "spotlight" som satt 1,50cm över marken men var riktade nedåt på spåret, så dem inte bländade hästarna.
skitsnyggt:D

*såg nu att du redan tänk typ den tanken*

Tack för bra idé!
Men :crazy: Vad betyder "lavade" ??? =snedsågade??? :angel:

Kan du ge mig en hint om var denna ridbana finns (kanske PM om du inte vill berätta här).

Har faktiskt funderat på lägre spotligths med släpljus kombinerat med högre stolpar, då får man ju spåret upplyst samt en "mysbleysning" längre upp som inte bländar så mycket.

Bara ridbilder och det ger inte så mycket om det är underlaget du är ute efter (det syns ju inget hur den är anlagd).

Tack för bra idé!
Men :crazy: Vad betyder "lavade" ??? =snedsågade??? :angel:

Kan du ge mig en hint om var denna ridbana finns (kanske PM om du inte vill berätta här).

Har faktiskt funderat på lägre spotligths med släpljus kombinerat med högre stolpar, då får man ju spåret upplyst samt en "mysbleysning" längre upp som inte bländar så mycket.

Typ att man lägger betongblocket ovanpå varandra, snett uppför en backe/lite kulle. "Staplar" kanske det heter på riksvenska:idea:

24135618.jpg

Ridbanan såg jag på Irland nånstans, har ingen bild tyvärr..

*Vad jag är estetisk :idea:*

Senast ändrad:

Aha! Det var inte riktigt som jag hade föreställt mig, men det ser ju riktigt trevligt ut. Tyvärr är min backe åt andra hållet...

Aha! Det var inte riktigt som jag hade föreställt mig, men det ser ju riktigt trevligt ut. Tyvärr är min backe åt andra hållet...

OK. Dem hade lagt upp kullarna längs med (nästan) hela ridbanan. Alltså ickenaturliga, sen en plantat rabatt på andra slätten så det såg fint ut från huset.

Dem hade mkt plan makt runt om, vilken inte alla har:angel:

Och så slapp man stacket runt om :)

Jag ska nog ha staket, för jag tänkte släppa unghästarna och löshoppa. Inte kul med totto i slänten.
Jag har också plan mark mer eller mindre,men med diken runt om. Därför är det svårt att få det snyggt, ombonat och "levande".

Ni andra; Nu har jag också fått svar från en trädodlare (landets största och duktigaste företag) som säger att ett par träd inte ska kunna göra så stor skada om de planteras några meter ifrån dräneringen. Träden på förslag är Amelanchier lamarckii, dvs Prakthäggmispel på stam. Blommar i vitt och får blå ätliga bär och en fantstisk höstfärg. Blir inte så stora, därav att rötterna inte blir så agressiva antagligen.

Det är träd längs hela ena kortsidan (popplar) sedan är det grupper med buskar och småträd runt ena långsidan. En bit in i trädgården på motsatt långsida är det ännu en grupp buskar. Häck längs sista långsidan.

Det är träd längs hela ena kortsidan (popplar) sedan är det grupper med buskar och småträd runt ena långsidan. En bit in i trädgården på motsatt långsida är det ännu en grupp buskar. Häck längs sista långsidan.

OJ, då förstår jag att du har problem om det är Popplar. De är ju kända för att vara agressiva i fråga om rotsystemet. Kan till och med spränga sönder husgrunder och bryta sig in i avloppsledningar. Det var mycket annan växtlighet också, så mycket blir det inte här.

Popplarna har vi ingen känning av. Det är de mindre grupperna med småträd och buskar som ställer till det. Just hörnan bortre kortsidan är faktiskt den bästa i paddocken. Skitet där är alla löv och grenar so dråsar ner, och så klart klippningen.

Men i höjd med grupperna som står i direkt anslutning till paddocken vid långsidan är både underlaget underminerat och vi får upp tunna rötter och skit när vi drar släpan. Väldigt tråkigt, hela paddocken skulle egentligen behöva läggas om p g a detta (och dra bort buskarna och småträden), men det får anstå. Det är också trist att det inte går att göra någon punktinsats precis där det är problem.

Så tråkigt för er.
Jag ska vara försiktig vid val av växter och plantering då.
Ska bottna planteringshålet för småträden med 3-dubbel markduk, då håller sig de där i sin "håla". Gräver ur en kubik per träd ca.

Sen blir det nog växter i vackra urnor istället:)

Gud vilken inspirerand tråd! Jag har ingen ridbana att pimpa just nu (är inhyrd) men jag sammlar på mig bra ideér att ha i framtiden när jag får en. :D

Jättekul att läsa om alla snygga och roliga saker man kan göra för att snygga till!

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi flyttade in i nya huset för lite drygt två månader sedan. Min erfarenhet av växter sträcker sig till krukväxter som inte blommar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 555
Senast: labb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar