Pimpa ridbanan

H

Helan

Håller på att anlägga ridbana och ska göra lite "extra" snyggt runt om. Det blir faluröda plankstaket med snickrade grindar in till banan.
Ska även plantera några blommande träd (i lerjorden) och lite buskar och blommor (icke giftiga dock). Förslag?
Funderar över belysning, jag tycker att industristolpar med strålkastare är jättefula så andra alternativ välkomnas. Idéer?
Annat som man kan förgylla en ridbaneomgivning med? Typ snygg hinderbomsförvaring, spöhångare etc....
Har ni bilder så lägg in dem här.:bow:

Sv: Pimpa ridbanan

Fundera över trädplanteringen.... Rötter kan förstöra mycket, särskilt dränering. Små träd ger ytliga rötter och kan ställa till det för hästarna.

Ta gärna växter som inte släpper för mycket löv till hösten, det är ett himla plockande om man vill ha bort dem. Ligger de kvar försämrar det snabbt underlaget genom att multna på plats och blanda upp ridbanan med icke önskvärd mull.

Mina egna surt förvärvade erfarenheter...

Vad menar du med att små träd kan ge för problem med hästarna i fråga om rötterna?
Vad är det för träd du har haft erfarenhet av?

Funderade på fylldblommig hästkastanj som har stora blad och inga frukter (steril). Och träden får hjälpa till att suga upp vatten från åkern utanför, så de är inte bara till skada hoppas jag. Ska dock tänka på det där med dräneringsrören.

Kanske sådana här lyktstolpar?
611000f.gif
Stolptillverkare

Eller fäll in belysningen i staketet. (Ljusslinga under översta brädan)

Belysta bokstäver kanske? Bokstav i plast med lampa bakom?

Kanske sådana här lyktstolpar?
611000f.gif
Stolptillverkare

Eller fäll in belysningen i staketet. (Ljusslinga under översta brädan)

Belysta bokstäver kanske? Bokstav i plast med lampa bakom?

Jättesnygga stolpar, undrar hur tätt de kan behöva sitta.
Smart med bokstäverna, det ska jag klura lite mer på:idea:

Vad tror alla här på Buke, måste ljuset komma högt uppifrån? Tänker på bländningsrisken för hästarna, + att jag behöver se mina elever kvällstid (vilket inte är så himla ofta, men ändå)

Ridbanan vid stallet där jag är inhyrd har lågt uppsatt belysning och jag tycker att det är ganska bländande när man rider. Man får akta sig för att titta åt lamphållet... Det blir även väldigt långa skuggor på marken, vilket skrämmer en del hästar. Nu sitter nog den belysningen ännu lägre än dessa lyktstolpar, men kanske kan vara värt att fundera på ändå.

Ridbanan vid stallet där jag är inhyrd har lågt uppsatt belysning och jag tycker att det är ganska bländande när man rider. Man får akta sig för att titta åt lamphållet... Det blir även väldigt långa skuggor på marken, vilket skrämmer en del hästar. Nu sitter nog den belysningen ännu lägre än dessa lyktstolpar, men kanske kan vara värt att fundera på ändå.

Tack!
Kan du kolla nästa gång ungefär hur höga stolparna är, eller kan du gissa lite mellan tummen och pekfingret?
Långa skuggor får mina hästar lära sig att acceptera:devil: Ska det vara snyggt så ska det...:angel:

Du får gärna slänga in ite bilder p oss som älskar sånt :love: Gamla teefonstolpar är ju betydligt snyggare än industristolpar, sen kanske man kan köpa några fina lampor dit då får man ju även upp det lite i höjd.

håller med om att skuggorna inte är ngt problem egentligen, det vänjer man sig vid ganska snabbt.

bara en parentes men plantera inte för mycket träd nära ridbanan. Det är jobbigt med alla löv som faller om hösten.

Ytliga rötter (från mindre träd) kommer upp i underlaget och bildar klumpar. Vi har det problemet från buskar vid sidan av ridbanan. Dels är det ett helsike när man sladdar och trumlar ridbanan, dels tycker hästarna det blir knöligt.

Har du markduk under?
Jag ska lägga en upphöjd bana med 10 cm bärlager+10 cm stenmjöl och sen sand och för att avskilja detta från marken utanför en tjock impregnerad bräda som jag viker upp markduken emot. Så ytliga rötter tror jag inte ska bli nåt problem här faktiskt. Men tack för reflektionen.

Visst har vi markduk. Jag är gift med en anläggare så vår paddock är anlagd efter alla konstens regler. Men de som ägde gården under ett par år har haft dille på att plantera träd och buskar och dessa ställer till förtret nu. Maken svär varje vecka över ofoget att förstöra en fullt fungerande konstruktion.

Bara ett tips

Senast ändrad:

Tipset tacksamt mottaget!
Du har ingen bild på det hela?

Du får gärna slänga in ite bilder p oss som älskar sånt :love: Gamla teefonstolpar är ju betydligt snyggare än industristolpar, sen kanske man kan köpa några fina lampor dit då får man ju även upp det lite i höjd.

Telefonstolpar står inte så högt upp på min lista tyvärr. Det ser lite för "ranch-vilda-western" ut. Detta är en stil-klassisk gård med falurött och ockragult runt de välvda fönstren och lite smutsgrå detaljer på bl.a ett plank.

Jo men man kan väl måla stolparna med falufärg tänkte jag :)

Hmm, just det :angel:

Har kollat in lite snygga trädgårdsmöbler (bänkar) att ställa vid banan också. Sen ska jag göra en snygg uppsittningstrappa (för hästarnas och mina knäns skull). Kanske mura en i leca?!? Och fälla in planteringslådor (nu börjar det flippa ur...)

På det färdiga resultatet?

Tänk på att duk inte hindrar trädrötter att komma upp i underlaget. Det bästa sättet att hålla underlaget fräscht och bra är att mocka paddocken, hålla löv borta, hålla undan ogräs och se till att dräneringen fungerar. Lättaste sättet (och billigaste) är att se till att det inte är några rotväxter i omedelbar närhet av paddocken. Och att löven inte faller precis i paddocken.

Såg på ett ställe som hade betongblock med hål i som var lavade längs med sidorna på ridbanan, snett utåt och i hålen planterat murgröna och nån annan klängväxt som var rödaktig.
Mellan x antal av växterna var där "spotlight" som satt 1,50cm över marken men var riktade nedåt på spåret, så dem inte bländade hästarna.
skitsnyggt:D

*såg nu att du redan tänk typ den tanken*

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi flyttade in i nya huset för lite drygt två månader sedan. Min erfarenhet av växter sträcker sig till krukväxter som inte blommar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 555
Senast: labb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar