Pilotprojekt - Mentalindex utvecklat!

Dentaku

Trådstartare
Nu finns mentalindex för långhårig collie som fungerar lite som BLUP, väldigt intressant att titta på! Det är Svenska collieklubben i samarbete med SBK/SKK och SLU som tagit fram det för att kunna förbättra rasens mentalitet. Håll med om att det är glädjande med en rasklubb som faktiskt GÖR något åt de problem som finns. Dessutom finns all statistik upplagd på deras hemsida så att vem som helst kan läsa: Länk till mentalindex

Sv: Pilotprojekt - Mentalindex utvecklat!

Spännande! Jag hoppas att detta och index för höfter och armbågar på sikt kommer finnas tillgängligt för fler raser!

Såg att det nu har listor med hundarnas index.. Är det så det ska fortsätta vara? Känns bökigt dels att leta i flera olika listor men också eftersom index bör förändras allt eftersom fler hundar undersöks.

På hästsidan har man ju en väldigt pedagogisk redovisning med staplar.. Vore något att lägga till i avelsdata!

Din länk handlar om HD- och ED-index och det drivs väl centralt och testas nu i flera raser. Det här handlar om mentalindex och är som sagt ett samarbete mellan tre instanser. :) Förhoppningsvis kommer det dock kunna användas för andra raser någon gång framöver.

Nu är ju bara frågan om hur många som faktiskt kommer att använda sig av det. Innan man skriker att det minsann inte funkar (precis som allt annat!). Herrejösses vilket liv det har varit kring allt detta med mentalitet inom collieklubben..

Ja, det är redan en del gnäll kan jag lova... :crazy: Vi får hoppas att vattendroppen urholkar stenen till slut och väldigt många uppfödare verkar tycka att det här är något bra!

Ja, det är redan en del gnäll kan jag lova... :crazy: Vi får hoppas att vattendroppen urholkar stenen till slut och väldigt många uppfödare verkar tycka att det här är något bra!

Jo, orsaken till att projektet blivit till är ju för att det finns en mängd med klippor inom rasen som verkligen gör sitt bästa för att förbättra mentaliteten! Men det är ju svårt när man brottas med en viss andel uppfödare som tycker att "värdig" är ett bättre ord för en collie än "sund" eller "stabil"...

Håller tummarna för att det här blir bra!! :bump:

Jag vill även tillägga att SCK är verkligen en super klubb!! Äntligen en klubb som verkligen tar tjuren i hornen och försöker åtgärda problematiken inom rasen trots att de fått massor med skit lassat på sig! De ska verkligen slå sig för bröstet och vara stolta tycker jag!!

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 123
Senast: valpköpare
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 861
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Hjälp!