Pillig häst...

miiiiiiia

Trådstartare
Kanske fel forum, visste inte vart jag skulle posta den...

Jag har ett SmåMaskigtHöNät till min häst som jag fäster med en karbinhake i väggen, men han lyckas pilla loss den från väggen så hönätet hamnar i ströt, det blir äckligt och fult..

Hur ska man göra för att han inte ska pilla loss det? Finns det någon annan typ av hake eller något annat knep?

Sv: Pillig häst...

Jag trär rep längs med översta öglorna på mina nät och hänger upp dem på det sättet, då behöver man inte ta ner nätet varje gång man ska fylla på, och hästarna har inte lyckats plocka ner dem än i alla fall :)

Mina när sitter mellan två träd, men det går ju att hänga upp dem så lite var som helst också.

Menar du att hästen lyckas öppna karbinhakarna då? I så fall kanske en annan utformning på hakarna funkar bättre.

är det en kabinhake eller pistolhake? verkar konstigt att hästen lyckas pilla upp en kabinhake :/. en mindre kabinhake kanske kan fungera?

Svarar alla:

Det är en karbinhake
Som denna:
http://www.biltema.se/sv/Bat/Monteringsdetaljer/Karbinhake/Karbinhake-251068/

Vissa nätter ligger alla på golvet, andra inte, men nu när jag har köpt ett nytt fint nät som dessutom är vitt (:S) så känns det dumt att det ligger i alla skit, någon som vet om det går att tvätta dom?

Det borde väl nästan funka med en sådan här hake, frågan är om det får plats med både nät och öglan i väggen i den...
http://www.hooks.se/product.aspx?productid=420505&deptid=95&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC

Får väl gå in i ridsportaffären sen och kika på vad dom har...

testa med såna små små spännband/grindband/vad de nu heter istället för en hake kanske? Om vill fortsätta hänga upp det på samma sätt menar jag. Annars hade jag nog testat med hänglås :idea:

det går förresten utmärkt att tvätta dem! Se till att allt hö och annat skräp är borta från nätet först bara, annars proppar det lätt igen en vanlig maskin.. :o

Vad är det för något? Jag köpte en skruvkarbinhake att ha sålänge, men ikväll sitter det två karbinhakar, det borde han väl inte få upp iaf...:S

Såg att en twistlock är en sådan jag köpt tror jag, tror dock att det blir jobbigt för dom som fodrar att hålla på med...Vill gärna ha något som är enkelt för människan och ett helvete att öppna för hästen..

Twistlock hanterar man ju med en hand, så obegåvad är väl inte stallpersonalen?!

Använd ALDRIG en karbinhake så hästen kan få tag på den, har du sett en häst fastna med näsvinge i en sådan hake kommer du aldrig mer att få bilden från näthinnan. Inte heller blodbadet och nosslamsorna.

Jag har också smhnät och i boxen har jag skruvat in en ring i träet, sen har jag biltemas aluhakar och hänger näten i, men vänder öppningen på kroken in mot träet. Det har funkat bra för mig :-)
Har du provat att vända haken upponer?

Jo det gör man ju men det ska ändå vara enkelt för dom, även om jag tycket det är busenkelt..

Det lät inte för trevligt, usch nej det vill man ju aldrig vara med om...

ZaNdRoRiA: Vad menar du för hake?

Sätt upp ett par uppbindningsringar, sådana som sitter på en platta :idea:
Då kan du knyta fast hönätet med exempelvis en liten läderrem eller ett vanligt snöre mellan öglan och uppbindningsringen.
Eller gör som vi har gjort, vi fäster våra SFHN med karbinhakar som är monterade på platta (och där öppningen på karbinhaken sitter på baksidan).

Det hade ju vart en ide! Jag har en, men det är ju bara att köpa en till! Då hänger ju nätet mer platt mot väggen också! Man kan ju i så fall hänga upp tre stycken tillochmed. Detta skapar ju iofs också ett merarbete för dom som fodrar på kvällen..

Biltema har ju aluminium hakar i roliga färger :-) sådana har jag, sedan hänger jag dem med öppningen utåt när jag sätter dit näten, när de sedan hänger där vänder jag haken ett halvvarv så öppningen kommer uppåt och inåt, svårt att förklara men kan ta en bild om du vill :-)

Får du gärna göra!

MissFideli: Det kan man göra, men det ska ju vara enkelt att hänga upp också! Nu har jag använt två karbinhakar, en med skruv. Jag har satt dom genom varandra och satt båda på haken i väggen, och detta sitter kvar än så länga iaf!

Ja, men kanske kan haken sitta på utsidan av boxen på något vis då? Om du får skruva upp nån ring eller kan vira nätet runt gallret och in till grannen och sätta haken där?

Det blir svårt att ha den på utsidan hos oss. Då kommer nätet att hänga på krubban ungefär..

420518_10150582878101344_740986343_9098333_698447419_n.jpg

Såhär menar jag =)
Samt att dessa hakar har inga vassa kanter som de andra har, därför anser jag dem som säkrare =)

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 393
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 631
Senast: 13579vas
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 670
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 301
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka