Piiiiigg häst!!

K

karismaslillebror

Min kompis har en häst, och när man går ut med henne på en promenad exempelvis så blir hon verkligen hur pigg som helst! Det är ju inte ovanligt.. men hon springer ifrån en och trycker ut en till vägkanten. Och om man stannar springer hon bara runt en..
Det är verkligen skitjobbigt!

Så är det någon som har några bra tips till olika NH övningar eller andra saker man kan göra med henne? :confused:

Sv: Piiiiigg häst!!

Hej!

Hon är inte pigg utan förmodligen otrygg med den som leder henne. En jätteenkel grej att göra, är att gå med bestämda steg och vifta med grimskaftet bakom dig (som att du viftar irriterat med svansen, bäst att ha ett långt grimskaft). Öva på ett ställe där hästen känns lugn och trygg, så ska du se att hon snart ser dig som en ledare.

Hej!

Jag tror inte att hon är pigg, utan förmodligen otrygg med den som leder henne. En jätteenkel grej att göra, är att gå med bestämda steg och vifta med grimskaftet bakom dig (som att du viftar irriterat med svansen, bäst att ha ett långt grimskaft). Öva på ett ställe där hästen känns lugn och trygg, så ska du se att hon snart ser dig som en ledare.
Om hon springer förbi, kan du hastigt byta riktning så hon tvingas vända och följa dig.

Tips som jag lärt mig av min w-tränare och av att läsa Hempfling och det funkar riktigt bra på min häst som knappt gick att leda i början.

Lycka till
/Katja

Min förra häst var sådan när man promenerade med honom. Fruktansvärt irriterande!
Så kom jag på en sak som jag hade läst. Jag gick snabbt så jag kom framför honom sen stannade jag och stampade hårt i marken. Han tvärstannade!
Sen gick han snällt och lydigt efter mej hela tiden.

Det ska jag prova, och även säga till min kompis att hon ska prova det för hon tycker också att det är jobbigt när hon håller på.
Men tack för svaren!! :D

Jag brukar visa som det är som bestämmer ganska tidigt med sådana hästar. Dvs, jag markerar när jag tycker det går för fort, hästen tränger ut mig eller springen runt mig. Det är JAG som ska bestämma tempot, såsom i ridning och från marken.

Annars brukar jag inte bry mig mycket om att de trippar brevid mig. Bromsar jag dem konstant springer de på ännu mer. Det bästa i sådana situationer är att fortsätta gå, så tröttnar de snart och finner sig i ditt tem´po.

tydligen har hasten ingen respekt for vem som leder den.. forslag ar att i stallet for att kora med en massa "ovningar", ta in hasten i rundcorral och longera den trott, alltsa trott som i svettig och sen slang pa ett fleecetacke och promenera hasten tills den ar torr.. Om den fortfarande inte respekterar ditt space, satt en armbage i bogen och hall undan. och springer den ivag stanna den och borja backa.. backa sa lange du orkar.. hasten tycker inte om att ga bakat,men det fungerar..
var konsistent och visa inte radsla..utan du maste vara stark for en kanske osaker hast. du sager ju inte hur gammal hasten ar sa...

Min medryttarponny var också så förr, fast hon kunde helt plötsligt slita sig och galoppera iväg, det var galet jobbigt!!
Men jag började med kedja, och om hon börja bråka, så röt jag till och smällde till henne med änden av grimskaftet på bringan ( inte spöade henne, utan bara smällde till)
Och sen slutade hon eftersom jag hade kedja, och det tyckte hon var obehagligt att det stramade :p
Men när hon slutat så bytte jag till vanligt grimskaft och ibland får hon såna där påhitt och försöker rymma, men då rycker jag till några gånger i grimskaftet och ryter åt henne så skärper hon sig, hon var lätt att vänja av sina olater xD

Hej!

Hästen är otrygg och livrädd, det är därför den är pigg, den befinner sig i ett flykt tillstånd. Vad du än gör så bli inte rag på hästen, den gör aldrig något för att vara dum. Försök att vara lugn själv, sänk din energi, behandla hästen på ett kärleksfullt sätt.

och varfor skulle hasten vara livradd?? det star inget om att hasten inte har varit ute forr och visat livradda tendenser..
man kan om man har ngn hastutbildning/kunskap kunna se om hasten ar radd, den har later som daliga olater..
skall bli kul att se vad som hander med pallen..

Ett litet tips som jag har är att köra mkt träning från marken, att markera avstånd och liknande, även att tvätvända när hästen springer om en eller att gå jättefort och sedan stanna, stannar inte hästan så ryt till och stampa i marken. :) Det funkade på min medryttarhäst som är HEMSK i hanteringen när man ska leda, springer förbi, trängs, växer fast eller bara vägrar att gå in i stallet. Efter dessa övningar några gånnger så gick han som ett litet lamm :D

annars gar det att vrida huvudet och halsen och hasten ar inte langre fastfrusen.. fungerar pa ryggen som pa marken.. Men om hastar fick lara sig fran foldagis hur man uppfor sig, skulle manga av dessa problem losta.. Visst de ar sota men de far ju inte ga ivag med mord i alla fall..

Troligtvis har hästen inte speciellt mycket respekt för dig, eller så har den inte lärt sig att bli ledd på "rätt" sätt, eller så har inte du lärt dig hur man leder en häst.

När du går bredvid bogen är du "neutral", lite framför bogen är du bromsande, och lite bakom bogen är du framåtdrivande. Det här är lite olika på olika hästar, de känsliga hästarna brukar tvärnita om man kommer några cm för långt fram, medan en annan mer okänslig häst kanske inte alls bryr sig speciellt mycket.

Nu är erat problem att hästen inte stannar, går runt dig osv. Hästen får absolut INTE svänga runt dig och gå i en cirkel. När du vill stanna hästen så gå en liten bit framför bogen, använda rösten och stanna. Om hästen inte stannar utan fortsätter framåt så måste du vara snabb och "hindra" hästen ifrån att fortsätta, genom att ex. sätta upp armen, "piska" till hästen på bogen, "vifta" lite framför nosen, -ja, visa med kroppsspårket vad du vill och gör det bestämt.

Det viktiga är egentligen inte VAD du gör, utan HUR du gör det.

Min kompis har en häst, och när man går ut med henne på en promenad exempelvis så blir hon verkligen hur pigg som helst! Det är ju inte ovanligt.. men hon springer ifrån en och trycker ut en till vägkanten. Och om man stannar springer hon bara runt en..
Det är verkligen skitjobbigt!

Så är det någon som har några bra tips till olika NH övningar eller andra saker man kan göra med henne? :confused:

Nu kommer alla med en massa råd om gör si och gör så.

Men jag ställer bara frågan: vad har du o din kompis gjort? När hästen gör så, hur svarar ni? Står ni bara och säger "usch vad du är jobbig", eller vad gör ni? Rent konkret alltså.

Min ponny kan göra liknande saker. Man ser på henne hur det liksom kryper i skinnet på henne för att hon är så pigg
och tillslut kan hon inte "hålla sig" utan måste busa lite.

Bäst är att låta hästarna rasa av sig ordentligt fritt eller i lina på bra underlag. :d Och sedan gå ut och gå på promenad.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
2 115
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 232
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 026
Senast: tessan.g
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30