Piia Pantsu orsakade flygstopp

Sv: Piia Pantsu orsakade flygstopp

Men gud.. vad dumt! Fast man förstår väl personalen också, egentligen..
Tråkigt för de som skulle tränat för henne.

Det känns som om något jag skulle kunna säga, men till min medpassagerare tyst så ingen annan hör :o

Tur att de tog det på allvar dock!

men varför skulle hon fråga om de letade efter en bomb om hon hade någon med sig?

Men ärligt talat - nu har väl ändå Söfgren & co slagit nytt rekord i dumhet? Det är verkligen inte rätt man på rätt plats där inte. :crazy:

;) Krocket

Men alltså hon fårgade om de sökte en bomb... inte att hon hade en!? Vad rä problemet? Varför sattes flygstopp in och varför blev Pia förhörd?

Det är ju bara bissart?

Får man inte säga ordet Bomb på en flygplats? :confused:

Får man inte säga ordet Bomb på en flygplats? :confused:

Nej alla som säger bomb kan ju vara en terrorist. Precis som alla med kniv kan vara mördare. Eller alla med kalles kaviar och raklödder är potentiella självmordsbombare.

Ta tåget där får man i alla fall säga vad man vill och ha med sig vad man vill :laugh:

Senast ändrad:

Det finns tillfällen då man skämtar.

Och så finns det tillfällen då man håller käften och tänker tyst istället.

Säkerhetskontrollen på en flygplats är ett sådant ställe där det sistnämnda är att rekommendera.

För de letar ju efter just bomber...

Nej, man får aldrig säga ordet bomb på en flygplats. Jobbade som flygvärdinna i många år och man skämtar aldrig om något sådant vid säkerhetskontrollen eller på övriga flygplatsen. Det är nog många som skulle kunna slänga ur sig en sådan kommentar utan att tänka på att det är något allvarligt. Synd att det inte blev några träningar. Ganska rolig historia ändå

*dl kl*

Mne är det inte skillnad på att fråga "söker ni en bomb?" och att säga "jag har en bomb!"?

Mindre smart av henne måste jag säga.
Det är ändå 2010, hon borde väl ändå ha hört om terrorism, bombdåd och kapningar?
Även om det kanske inte är så vanligt här, så är det ju ändå en sak som MÅSTE tas på allvar.

Tror inte någon skulle tycka att det var spec. lustigt om hon hade haft en bomb och sprängt planet i luften. :cool:

Terrorismhysteri är vad det är, sannolikheten att någon ens bemödar sig att hitta på nåt annat än att bli aspackad på ett svenskt inrikesplan är garanterat negativ.

*dl kl*

Mne är det inte skillnad på att fråga "söker ni en bomb?" och att säga "jag har en bomb!"?

Ja det här verkar ju bisarrt faktiskt.

Man får ju visst FRÅGA om dom söker efter "whatever" inklusive om dom söker efter en bomb.
Det är ju inte ens nära samma sak som en bombvarning så att säga, att någon säger att dom HAR en bomb, inte alls samma sak.

Jag har både bott utomlands och rest mycket, på -90talet när det var IRA bomber i UK och under senare tiden när det var London bombningarna i UK, och jag har både frågat och disskuterat utan problem på Engelska flygplatser med personal, utan att någon nånsin sett det som något annat än vad det var, just en fråga, en diskussion eller enbart att man kanske blir lite paff när dom ska undersöka tex. en epilator som man drar bort massa hår på benen med, ifall det är en bomb...

Jag tycker det är typiskt svenskt faktiskt, att överdriva allting.

Självklart ska säkerheten vara lika hög, men man behöver ju inte vara hysterisk.
Ett ord eller en fråga är ju faktiskt inte samma sak som en bomb.
Finns ju vettigare saker att göra med säkerhetspengar som vi betalar än att stoppa flyg för en sån sak, eller att sitta och förhöra i flera timmar i en sån situation.

Tja, det kan ju vara så enkelt som en felhörning, Piia Pantsu pratar troligen inte flytande danska. Eller ett citat som blivit redigerat i efterhand. Skämt av typen "Letar ni efter min bomb/ak4/sprängdeg?" då säkerhetspersonalen väljer att röntga om handbagage är ju ganska omdömeslöst, men tyvärr inte helt ovanligt. Tänk efter själva - varför gör man de här säkerhetskontrollerna över huvud taget..? Och med det som bakgrund, hur smart är det skämtet? Ungefär lika smart som att skämta om att man svalt kondomer med knark när man tas in på en stickprovskontroll i tullen... :smirk:

Och angående att det är negativ sannolikhet att det skulle kunna ske terroristdåd/kapningar på internordiska flyg så är det en rätt naiv åsikt. Sannolikheten att något skulle hända är liten kan jag hålla med om, men Norden är inget oskuldsfullt terroristfritt territorie mer än något annat västland. I vissa grupperingar kända för självmordsattacker finns dessutom viss irritation mot Sverige och Danmark efter diverse uppmärksammade Muhammedalster, senast skånepartiets valaffischer. Det är inte alls omöjligt att säkerhetspersonal fått ickeofficiell information/varning om att vara extra på sin vakt och misstänksamma på just denna flight, och att man på grund av detta valde att agera som man gjorde mot det korkade men harmlöst menade skämtet.

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 385
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Varning att dethär är om känsliga saker så kanske är jobbigt för endel att läsa om. Men jag vill bara berätta om det men jag vet inte...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 340
Senast: Motacilla
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Rolf-Göran Bengtssons stjärnhäst Casall Ask hade gjort ett sto dräktigt och ägarna planerade att framavla en ny storhäst. Då ledde en...
Svar
0
· Visningar
452
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Nu är hon kanske mest känd som hoppryttare. Men det är bara drygt tio år sedan hon tog VM-medalj i fälttävlan och var tvåa i Badminton...
Svar
0
· Visningar
275
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama