L

Loexab

Min häst står i ett stall med kanonbra hö! Har låtit hon bara gått på hö. Men hon behöver alltid lite mer proteiner när hon sätter vinterpälsen och det börjar bli kallare ute, så jag ger hon groov 125 eftersom det inte är så mycket energi i det, men min häst blir endå pigg även fast hon inte ens får ett halvt kilo krafft om dagen knappt.

Inte så pigg att jag inte klarar av hon, men hon vill gärna springa av sig mer då hon får krafften medans jag vissa dagar bara vill ut och skritta på långa tyglar och slappa ;) NH har vi tränat massor av och hon lyssnar alltid på mig men tänkte om nån visste om det fanns nån pulver form av protein eller nått annat slags proteinfoder?

Rider på ett vanligt (snällt) tvådelat och har inga planer med att byta bett.

Sv: Piggelin

Lusern går att höja proteinhalten med. Men vad har du för värden på höet om hom behöver mer protein?
Vad är det för häst, ålder och storlek?

Krafft protein? Innehåller 330g smb råprotein jämfört med groovens 125g.

Du utfodrar efter hur mkt extra smb råprotein du behöver, för att öka foderstaten med 100g smb råprotein ger du 0,3kg och för att öka foderstaten med 300g smb råprotein får du ge 0,9kg.

Du har fått bra tips ovan, mer tips är att man också kan ge soja eller foderjäst som har mycket protein, det blir nog ganska små mängder du behöver kpomplettera med. Foderjäst innehåller mycket B-vitamin med som är bra för pälssättning, så det kanske kan vara något? Foderjäst får man nog blanda i något typ betfor om hästarna ska äta det, det verkar inte vara så smakligt. Soja har jag inte provat själv.

Lucern har jag haft men hon tycker inte om det, varken strå eller pellets.

Varmblod, 11 år, d-ponny! :)

Jag har bara hört negativt om krafft. tyvärr.
bla från sånna som sett hur produktionen går till.
Jag använder foderjäst till mina hästar, men bara yttepyttelite för annars vill de inte äta, då jag inte använder betfor att blanda ut det med men mina hästar är ganska kräsna...
kan kolla imorgon hur mkt protein det är i.

Är jag helt ute och cyklar eller kan man utfodra med sojamjöl?
*Veganen har talat* Det ringer en klocka nånstans långt bort i bakhuvet. Tänkte eftersom det är så proteinrikt, annars är ju foderjäst också det :D

Visst går det att utfodra med sojamjöl. Det är väldigt ekonomiskt.

Men eftersom det är rena döden för miljön försöker jag så långt det går att undvika sojamjöl, dessutom är det rätt många hästar som reagerar.

Men då kör jag på jäst, vad kostar det och finns det på tex granngården? :)

Det var säkert 7-8 år sedan jag handlade foder på Granngården, jag undviker det in i det längsta.

Deras sortiment är jag inte hemma på. Bäst är nog att ringa den butik du har närmst och höra pris och eventuellt beställa om de inte har hemma.

Men då kör jag på jäst, vad kostar det och finns det på tex granngården? :)

Jag har köpt foderjäst på Granngården tidigare, det borde finnas hos din. Sedan har Hippo också foderjäst, de har tillsatt kalk mm. Om du kan välja mellan olika foderaffärer så kolla pris och vad de innehåller, det verkar vara lite olika tillsatser hos olika tillverkare.

Tack alla för bra svar!

Hur ger man jäst som? I betfor eller?

Det vanligaste tror jag är att man ger det i betfor. För kräsna hästar krävs det nog betfor, Fibergi eller annat smaskigt för att det ska gå ner. Matvrak kan få det i det vanliga kraftfodret, du får pröva dig fram med din pålle.

Vad är det för värden på höet? Behöver du verkligen något extra kraftfoder? Krafft har ett foder som heter "krafft protein"
(Energi 12,0 MJ , Smältbart Rp 330 g) kan det vara något?

Liknande trådar

Foder & Strö Min snart ettåriga halvblodshingst ser lite tunn ut. Inte mager men ranglig som ettåringar i allmänhet, men lite för skralig för min...
Svar
9
· Visningar
1 280
Senast: MissOnly
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 356
Senast: ufot
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 639
Senast: lady_vip
·
Foder & Strö Vet fasiken inte vad jag ska göra nu. Vårt hösilage som köpt hade värdena 6,8MJ och 34 smbrp. Ganska dåligt alltså.. Har räknat på...
Svar
14
· Visningar
2 241
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka