Pigga upp hästen lite!

M

mightyblue

Hejsan! Jag var och provred en häst idag och jag kände direkt att henne vill jag ha! Men det fanns två små "problem" som jag vill ha hjälp med!

Problem 1: Hästen var ganska lugn, nästan för lugn. Ägaren red henne med sporrar och då var hon okej, men sen red jag utan sporrar och fick driva i vartenda steg för att ha ett bra grundtempo. Visst, jag kan rida henne med sporrar men jag har svårt för o göra det... Det känns så fel på något sätt. :bump: Några tips för att få henne lite mer piggare? Havre kanske är ett alternativ?

Problem 2: Hästen har hoppat banor på 1.20 men har den senaste tiden bara hoppat banor på kanske runt 70 och bara enstaka hinder på 1.00. Att hästen har potential för 1.20, det såg jag ju. Men hur ska jag göra för att få henne dit upp igen? Ägaren sa själv att hon inte skulle klara en 1.20 bana i dagsläget. Vad ska jag göra? Tips?

Stort tack på förhand!

--------------------------------------------------------------------------------

Hejsan! Jag var och provred en häst idag och jag kände direkt att henne vill jag ha! Men det fanns två små "problem" som jag vill ha hjälp med!

Problem 1: Hästen var ganska lugn, nästan för lugn. Ägaren red henne med sporrar och då var hon okej, men sen red jag utan sporrar och fick driva i vartenda steg för att ha ett bra grundtempo. Visst, jag kan rida henne med sporrar men jag har svårt för o göra det... Det känns så fel på något sätt. Några tips för att få henne lite mer piggare? Havre kanske är ett alternativ?

Problem 2: Hästen har hoppat banor på 1.20 men har den senaste tiden bara hoppat banor på kanske runt 70 och bara enstaka hinder på 1.00. Att hästen har potential för 1.20, det såg jag ju. Men hur ska jag göra för att få henne dit upp igen? Ägaren sa själv att hon inte skulle klara en 1.20 bana i dagsläget. Vad ska jag göra? Tips?

Stort tack på förhand!

Sv: Pigga upp hästen lite!

TRÄNA på problem nr 2. TRÄNARE

problem ett, kolla foderstaten. Är hästen fet? Smal?
Hur såg den ut i ögonen? det säger ganska mycket om hur hästen mår, livfulla, matta, trötta osv.
Rid ut mycket är bra med.

Just det där med bjudningen är något jag tycker är det allra svåraste att påverka. Det kommer du nog få lägga ner mycket mycket jobb på att lösa om det alls går...

1. Energin kommer med konditionen och musklerna..
Sporrar är inte fel. Hellre det än att sitta och nöta hela tiden.
Sporrar förfinar hjälperna.

2. Träna och bygga muskler och även kondition..
Du kommer känna när hästen är redo, hasta inte. Låt det ta sin tid.

Lycka till!

Det kan ju vara så att hästen "lessat ur", eller så är det brist på energi som du säger..
Eller så är den helt enkelt av den segare typen, vissa hästar är ju helt enkelt sådana.
Som bubbel redan skrivit så är det svårt att lösa sådana problem, och det kanske inte ens går.
Men bakgrunds forska lite, fråga ägaren om hon alltid varit seg osv. Och att "segheten" inte beror på några dolda fel/skador..

Lycka till med hästköpet iaf! :)
O håll oss uppdaterade om hur det går ;)

Mvh Toker

Förhoppningsvis piggnar hästen till när den får göra roliga saker. Rid ut mycket, dressyra gärna ute på fält om du har möjlighet, undvik att harva på ridbanan/i ridhuset. Undvik att sitta och nöta samma övningar om och om igen, variera ridningen så att hästen måste vara uppmärksam.
Har du tur fungerar det, och förmodligen blir det iaf bättre, men vissa hästar är inte så piggelina som man kanske skulle önska.

För hoppningen är det regelbunden träning med långsamt ökande krav, parallellt med konditions och styrketräning ute.

Se efter en annan häst om den är för lugn för dig, det är en av de svåraste sakerna att ändra på. Det kan sluta med att du bara blir irriterad.

Lycka till.

du har bara provridit hästen en gång?

rid igen..

gick hästen i bra tempo för ägaren så latade den sig kanske med dig, du kanske inte red på henne så mycket som du borde ha gjort..
det är ganska lätt att pigga upp en häst som fått gå och sova ett år eller två.. och har hästen kunnat gå 120 cm så är detta inte något problem tror jag..

problem två avhjälps med tränare,,

kan säga att det är grymt mycket svårare att få en för het häst att bli lugn..

Inte enligt min erfarenhet. Gäller bara att skapa trygghet och vara tydlig.

Problem 1: Hästen var ganska lugn, nästan för lugn. Ägaren red henne med sporrar och då var hon okej, men sen red jag utan sporrar och fick driva i vartenda steg för att ha ett bra grundtempo. Visst, jag kan rida henne med sporrar men jag har svårt för o göra det... Det känns så fel på något sätt. :bump: Några tips för att få henne lite mer piggare? Havre kanske är ett alternativ?

Stort tack på förhand!

Hästen är otränad, det är vad jag tror om båda problemen. En koll på foderstat, börja träna och bygga muskulatur och balans, för att sedan börja på högre hinder. Så "enkelt" kan det faktiskt vara.

Eller - så är hästen öm någonstans och gör sitt bästa men är lite trög för att den inte vill... förhoppningsvis är det ju inte så utan jag tror mer på det första alternativet :)

Kanske inte får tillräckligt med energirikt foder?

mycket handlar om inställning till arbete o trivsel
när jag köpte min häst, var han lat oarbetsbenägen. kunde bråka vid kravmm

i dag vill han inte sluta, han ber att få trava hela tiden, men jag tror att min ridning o hans liv här är mera varierat, vi har en superrelation. ändå får han mindre mat hos mej enl uppgift ( fast han gått upp 70 kilo)

jag tror att mycket ligger i forder såklart, men jag tror även att en häst som inte tar aktiv del i ridninen , kanske inte får rätt utmaning, belöning, kanske inte trivs med stall,utrustning o rytare.

i stallet jag stod efer att jag köpte honom, var han en buse som gjore allt för att slippa jobba, medans nu hinner jag knappt ut på ridbanan innan har trampar under sig o börjar tugga på bettet, och vill helatiden börja trava, o håller igång för egen maskin, i början fick man gräva med sporrarna för att få honom att skritta ens..

jag tror verkligen att min häst gillar när jag rider, men så har vi en massa kontakt utanför ridandet där han nog litar ganska mycket på mej. vi har ett starkt band så jag tror han tycker om att vara duktig inför mej.

Såom du fastnar för hästen, prova att bygga ett starkt band, visa att du uppskattar när hästen anstränger sig. få den att kämpa för din uppskattning glädje, jobba med team känslan,jag tror den är dubbelt så viktig som fodergivan....

när jag köpte min juni så avr hon super seg och hopapde endast 50,60 hinder men nu innan hon avr på betäckning hopapde hon bana på 90,1 meter ochhon vill bara springa och då ahr jag ridit i skogen mkt och bara hoppat småhinder och haftr oligt och gett henne mkt bra foder.

vad var de du gillade med hästen som gjorde att du fastna så för den?
är de de att den har kunnat tävla 120 eller är de personligheten eller vad?

för om de är för att hästen har hoppat de så finns de en hel del hästar som har kapacitet för de som kanske passar än bättre energimässigt.

om de är personligheten och allt de här runt omkring förutom ridningen och kapaciteten o de så tycker ja du ska köpa endå, för förhoppningsvis så kommer energin med att att kommer i bättre kondition för någon slags energi och vilja måste hästen haft om den tävlat 120.

KL - igen

Det beror ju på hur viktift det är för dig att den verkligen blir piggare. Är det mest lite ''skulle vara kul men vi trivs ihop ändå'' så köp.
Men är det ett måste för att det ska fungera, så låt bli. Det går inte att garantera att den blir piggare, och att förska ändra personligheten på en häst känns som om det bara kommer leda till frustration och kanske prestationsångest...

Jag tror hästen är lite skänkeldöv och slöar därför-det blir säkert bättre med lite varierande träning:)

1. hade likadan häst.. red ut i terräng ca 4 ggr i veckan o vips så var han myycket mer framåtpå banan!

2. hoppa HÖGST en gång i veckan på banan.. han har kanske lessnat? hoppa smått i terrängen istället, ha inte för stora krav.. jag tycker att man skall leva efter hästen .. inte att hästen skall leva efter ägaren ;)

nu vet jag ju inte hur hästen ser ut, om den är fet eller smal, gammal eller ung.. men dedär var det som jag genast tänkte på då du skrev dina "problem"

lycka till!

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 122
Senast: QueenLilith
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 997
Senast: zarmino
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 055
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama