Pigg ponny

B

Beatrize

Jag rider på ridskola på måndagar och den här måndagen hoppade vi. :banana: Hur som helst så hade jag en väldigt pigg ponny. När vi hade markarbete förra veckan så gick det super. Men i måndags var hon väldigt pigg. På ett hinder fanns det en bom nån meter framför hindret. Det var meningen att man skulle trava över det hindret och sen gallopera men min ponny fattade genast en snabb gallopp och hoppade över både bommen och hindret. Ett långt språng blev det... och så fortsatte hon tills jag fick skitta innan det första hindret men då galloperade hon i alla fall fast en aningen saktare. Efter det hindret var det full fart igen tills nästa hinder och jag fattar INTE hur jag skulle ha fått henne att gallopera sakta eller till och med trava. Hon lyssnade helt enkelt inte när jag ville sakta av...

Glad om nån svarar eftersom vi ska ha markarbete och hoppning igen efter påsken och då kommer jag troligen få samma ponny.

Sv: Pigg ponny

Jag tycker som Poisonous.
Fråga din ridlärare, hon/han har garanterat bra tips på hur du ska göra. Vad ska man annars ha en ridlärare till om man inte får hjälp. Det är hon/han som är där för att lära dig,våga fråga!.

Annars kanske du skule fundera på en ponny/häst som kanske är lite lättare eller vad man ska säga. En som du kan behålla i skritt eller trav, som inte drar iväg.

Säger som ovanstående, prata med din ridlärare. Sen måste jag få fråga, sa inte din ridlärare något under själv passet? Du måste väl ha fått några tips hur du ska göra då också?

Jag fattar, det räcker med ridlärartjatet. Ja, hon sa saker jag skulle göra och sånt som jag skulle kunna förbättra till nästa gång men jag startade den här tråden för att jag ville se vad andra skulle ha gjort.

Det är svårt för dig att få något annat svar än "ridlärartjatet". Ridläraren vet förhoppningsvis mest om ponnyn och kan ge betydligt bättre råd än vi som inte vet något mer om ponnyn än att den föredrar att springa framför att skritta. Har du ridit ponnyn mycket innan, eller var den en av de första gångerna?

Dressyr, dressyr och åter dressyr(eller "markarbete" om man vill kalla det så)! Det är där du lär dig hur du rider din häst på bästa sätt, sedan kan du ta med dig det till hoppningen. Har du en mjuk och välriden häst i dressyren som verkligen lyssnar på dig, så är det mycket lättare att få en sådan häst i hoppningen också:) Öva mkt på övergångar, halter, ökningar och minskningar. Då får du en följsam häst som lyssnar på dig : ) Och ta då hjälp av en duktig dressyrtränare som kan hjälpa dig att komma igång i början.
Lycka till!:D

hm, när jag hoppar med min ponny så blir hon också väldigt pigg. Hon älskar att hoppa ^^

x----x

x----x

------
------
------

hoppade en sådan övning igår (på medellinjen).. man red liksom upp mot travbommarna
och kom sedan i galopp över första hindret.. sedan över det sista..
eftersom min ponny bara ville galoppera över hela skiten så gjorde jag såhär:
- red upp mot bommarna
- gjorde en liten volt åt vänster
- tillbaka mot bommarna
- volt åt höger
- lugn trav över bommarna
- över hindret blev det galopp
- mellan hindrerna gjorde jag två volter i galopp
- kom över sista hindret
- sedan var det bara att styra upp henne mot staketet för att få stopp..

så vi har ungefär samma problem, men detta hjälpte lite..
sry för ett grymt rörigt inlägg :crazy:

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 416
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 115
Senast: Juli0a
·
Hoppning Hej, har alltid haft detta problem med min ponny nu när jag tänker efter, jag tvekar bara lite och inte lika illa som jag gjorde förut...
Svar
0
· Visningar
1 388

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror
  • Hemmasittare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar