Pigg ponny.

S

_saarah

Min medryttar ponny är 20 år. har varit tävlingsponny(hoppning mest) Han har alltid varit pigg och speciell. Men det känns som det är fel på honom :confused: När man longerar/tömkör eller släpper honom i ridhuset eller liknande så är han jätte lugn och lystnar hur bra som helst! (han kan tilloch med bli lite seg) :smirk: När man rider så är han jätte konstig. när man skrittar så är det ganska okej.då är han oftast hyfsat lugn. Men när det kommer till trav och gallop(värst vid hoppning och uteritter.) då blir han stressad och blir studsig,tar upp huvudet och bara springer och lystnar inte för 5 öre. :confused: JAg har haft honom på foder ett år nu och ridit för instruktör(hon har ridit honom några gånger oxå då det gå¨tt jätte bra men har aldrig kommit till gallop) som tycker ja ä dum i huvudet efter som att ja har kvar honom:P men jag hittar ingen annan, alla som det har blivit aktuellt med flyttar :( han har nu blivit bättre och går i form i alla gång arter och övningar. ibland är han så där studsig och hetsig i galoppen men det är iaf mkt bättre nu. men jag kna ju inte trava så mkt och bara slappna av när jag rider ut och det går värkligen inte att galoppera:( vad ska jag göra? när jag hoppar brukar jag använda pelham. han har haft lite ont i benen(inte visat något på länge) så jag hoppar bara låga hinder och inte så ofta. Då är han jätte pigg och man får bara liksom hoppas att man får stopp sen så då är det bara att styra på hindret:P men det känns så konstigt efter som att han ALLTID är lugn när det inte är någon ryttare på honom:P vi har kollat om han har ont i ryggen eller liknande rönkat å så men ingenting syns.Kan tillägga att hans mun är bra!(bäst i stallet) vad kan vara felet? han har varit så här sen dom red in honom. nån som känner igen sig? vet något?

TAcksam för svar :bow:

låter lite som min juh :smirk: han är också 20 år och gammal hopponny. han var lika dan, från marken en klippa, men s¨å fort man kommer upp på ryggen är det full gas som gäller och inte ville han lyssna heller.

nu 5 år senare är han underbar :love: vet inte riktigt vad som var fel, men det kändes som det enda han visste var att springa, aldrig ta det lugnt och tänka.

vad jag gjorde var att jag betslade ner (kasnke inte ska rekomendera det då det KAN bli farligt) succesivt(stavnig?) först från pessoa och martingal, sen stränsbett och maringal, sen bara tränsbett, sen repgrimma och bett som nödstopp. sen sidepull, som jag rider på nu)

märk väl att detta var under en 4årsperiod.

men vad jag i stort sett gjorde var att jag litade lite på honom, så gav han mig anledning att lita på honom, och jag litade lite mer på honom och han gav mig anledning till det och vi fortsatte ta och ge.

han älskar fortfarande att springa, men han är inte längre blockerad. nu kan jag (oftast) räta upp mig i galloppen och ge ett röstkomando så saktar han av.(ingen tygelkontakt)

antagligen så hjälper det här dig inte alls, bara svamlar på, men jag känner igen problemet, och så här löste jag det. ;)

Låter som ni har det väldigt bra nu :) Jag litar nästan fullt på honom även om jag kanske inte bvorde det :P jag vet att jag ALLTID får stopp på honom och det vet han med nu. så han försöker inte längre springa på . men att han blir stressad och blir hoppig det vill bara inte försvinna känns det som. det var en tid som han var jätte lugn och jag kunde näst intill bara åka med på spåret och volter men inte övningar) han var kol lugn hela tiden i ridhuset .. sedan fick han något problem i munnen vet fortfarande inte vad det var inte tandläkare å så häller. men det är ivarie fall borta så vi försöker nå det stadiet igen .. så då är jag ivarie fall mkt nöjd med dressyren. men jag vill vara nöjd med hoppningen och ute ritterna oxå. just nu är jag baar nöjd med longeringen å i stallet å så :P

så jag får väl bara jobba på som jag har gjort. då ahde jag ju varje dag nu har jag bara två dagar i veckan så jag tror inte det blir så bra igen. :cry:
Men ja ska fråga ägarna ifall jag får ha fler dagar.. ska nog faktiskt ringa ikväll å fråga om jag får komma ut till betet å rida tjockisen :D

vad rider du på för bett? min har/hade också bettproblem, det var bla därför han blev så stressad när jag tog i honom. tandläkaren hittade inget fel på honom (flera som kollat honom). men tillslut gick det inte att ta i honom med något bett alls, han blev okontaktbar och bara slog med huvudet och försökte komma undan, och detta var bara i dressyren(red bettlöst alltid annars) och jag har ändå väldigt lätt och fin hand :crazy:

prova att rida bettlöst vet ja! det var det som räddade oss ;)

Har du kollat upp sadeln hoss en sadelutprovare.
Det kanske kan vara värt det , så man kan uteslutta det eller hittar man problemet, en ny sadel och kanske lite behanbling hjälper. ;)

Jag har tredelat dressyr,pelham hoppning och hackamore ute .. å om ja rider dressyr eller hopar på det så bara går han bakom .. och han bara springer om kring ifall man inte tar något :P när han hade ont i munnen såp va han precis så som du beskrev din !" ville lixom komma undan å så .. jätte synd om ahn då :( men då red jag med remontnos grimma .. å då kunde ja bara skritta och trava några steg för ja fick typ inte stopp på ahn :P han ä så när ja rider barbacka oxå .. :(

men han funkade bättre¨på remontgrimman då?? förutom att bromsen inte fungerade :smirk:

du kan ju prova att rida mer lydnad. öva på att skritta-stanna-backa-skritta-trava-stanna-backa mm. jättenyttigt och kom ihåg att ja så lätta hjälper du kan, men inte vara rädd för å va bestämd. eller så kanske du kan prova en skarpare form av bettlöst. ex sidepull med repnos?

okej, jag har en tendens att höja bettlöst-alternativen till skyarna, det kanske inte funkar lika bra för andra som det funkar för mig :crazy:

finns det något bett som han funkar bättre på?? min funkade bra på vissa bett ett tag, men det slutade alltid lika dant :( det var bara en fråga om tid.

Nu har jag inte läst igenom hela tråden ska jag väl börja med att berätta.
Min kompis lillasyster har en 24 årig B-ponny som tidigare varit tävlingsponny till och med MsvB hoppning. Hon skulle aldrig fungera utan att få hoppa. Hon blir som du säger, studsig och busig och lite bockig när hon hoppar. Det har hon alltid blivit och hon är fortfarande med och slåss om de högsta placeringarna. Dock på lokalnivå nuförtiden. ;)

¨Då när han hade såren munnen så funkade han väldigt bra på remont.. men då skrittade jga ju bara å travae några steg , men han a bra i traven oxå (alltså lugn.. eller kanske inte stressad då men ) men man fick ju slita å dra för att han inte skulle springta iväg :P å det kändes ju nite så kul .. så det skulle ju vara sidpull eller nått.. men han funkar ivarie fall inte på hackamore .... i skritten så ä han jätte lugn och fin lystnar jätte bra !! så det behöver ja inet tränapå . då behöver ja träna mera på trav och gallop :P

Men jag funderar på om det kan vara att han frå ont i ryggen eller benen .. efter som att han har haft ont i benen och nu tar ha liiiiet kortare steg med vänster bak..
Oxå är han alltid så när en ryttare sitter på ..(även om man inte har bett) och även om man rider barbacka .. och om man hopar upp och inte ställer sig på en bänk elelr nått .. då blir han sur när man ska hopa upp .. så det kan ju vara att han får ont då.. för han ä världens lugnaste häst när någon inte sitter på. :crazy:

okej.. det låter som om han har ont i ryggen om jag var du skulle jag som sakt kolla upp sadeln, vad e det för sael han har nu?

Han har en crown dressyr sadel och stübben hoppsadel .. båda enligt mig och min kompis och ägarna tycker att dom passar bra ..förra året va vi inne emd honom och röntga honom och så och det syntes ingenting. kna det vara något fel ändå ? för han var ju ännu värre då. :crazy:

Kan tillägga att han är så barbacka oxå men inte utan ryttare..då är han lugn som en filbunke :confused:

Problemet kan sitta i musklerna. sadeln kan se ut och passa frågan är bara hur hästens "siluet" stämmer i på hästen. smärtan behöver inte försvinna bara för att sadeln inte är på, problemet och smärtan som sadeln kanske åstakommit kan finnas kvar. hoppas det blir det blir bättre :)

Det är inget fel, han vill jobba.

hmm. jag tycker det låter som att du inte rider honom "normalt" för honom??
Det förvånar mig inte att han vill springa och springa utan att lyssna och är hetsig o så om han inte får gå så mycket som han vill/behöver.
Rid på hans nivå. Mycket galopparbete, trav och skritt.. han behöver gå. Så tänker jag iallafall.

Har nämligen en liknande 18-årig arab på halvfoder och när jag började rida honom var han hetsig när det kom till trav/galopp. Det skulle bara vara GALOPP. Om du förstår vad jag menar? Men jag sa att så länge han lyssnar, så får han galoppera mycket, eftersom jag är inne på samma spår.

Kontrollerad galopp + lydnad = mycket, rolig galopp.

Det kan låta konstigt, men det har hjälpt. Och han är mycket lugnare idag, även om han kan hetsa i trav då och då och kanske dra iväg någongång så är han mycket bättre nu.
Han blev riden ganska lugnt innan, för lugnt.

Han har egen vilja och älskar att springa! Så varför inte låta honom springa? :love: :)

Jag tycker det låter som att han helt enkelt behöver få ridas ordentligt och på sin nivå. Det funkade på min pålle.

Om det nu inte är något fysiskt fel på honom. :)

Och en sak till som jag måste påpeka; Du skriver att du är medryttare + har honom på foder.. :confused:

Hej ! nej det tror jag inte, han har alltid vart så där tilloch med för några år sen då han reds två gånger om dagen och tävlade mycket och så .. fler jätte duktiga ryttare/instruktörer/rävlingsryttare mm och han var så då emd...

jag erkänenr att jag rider inte hårt ..men det är precis som jag skrev att han har fel på v bak ben ..d et benet tarh kortare steg .. därmed svårare att få honom att få baken under sig .. och han vill värkligen inte jobba !!! det rä en sak som är säker !! han kör upp huvudet studsar på samma ställe och blir alldelles genom svettig .. han vill inte gå i form och jobba .. han är värkligen inte lätt att rida !!
Han går inte ens i sån där stadig form,mellan hjälperna å allt hela tiden .. speciellt inte i galoppen och ajg akn ju inte låta honom springa efter som att aj vet att han springer ihjäl sig då .. han lystnar inte och går om kull .. och vi blir tvungna att ta bort honom ..jag känenr honom jag vet att jag kan inte kanlåta honom springa .. jag ska prata emd cp ägarna som typ inte bryr sig och inte vill slösa bort penagr utan om dom inte rä säkra på fleet så åker dom inte .. då är det bara slöseri med penagr tycker dom men jag vet att något är fel !! vet bara inte vad .. men det måste vara rygg/ben ..han ä ju inte direkt ung längre...
så det kanske ör bättre att ingen sitter på ha mer att han får gå i pension nu .. bara går ut och går å myser å kanske longerar lätt ibland .. vad tycker ni ?

Nu blev detvädlgit rörigt men :P

det är ju nästan kul! vi borde träffas och jämföra våra hästar IRL! :p dom låter ju VÄLDIGT lika..

kan du inte berätta lite om honom, ras, övrig personlighet mm? ;)

jag tror att det är som du tror, att det är något som inte stämmer för honom. för min var det munnen.

det roliga är att nu är han ju jättelugn, men igår skulle vi hoppa ett skutt på ca 70 cm (har inte hoppat på 2 år, då jag inte tycker om det(lite smårädd)), och han blir exalt samma häst igen!

som om han inte kopplar att inte heller hoppningen gör ont längre, eftersom han inte har gjort det sen han var "dålig".

problemet är iaf i stort sett löst nu, han kom på att det visst var OK.

men iaf. det är synd att det inte är din häst. då är det inte så mycket du kan göra. :(

Nej, d e inte min pålle heller, men försök att förstå honom istället för att koppla bort. försök förstå hur han känner och göra saker som han vill!

Är målet att han ska "jobba med bakbenen under sig" eller att du ska kunna kontrollera honom i alla gångarter och att han lyssnar o du ska känna dig säker på honom?

En sak i taget. Ställ inte för höga krav på er

Mit mål är (har uppnått) att ahn skå gå lugnt och fint i form i alal gångarter och övningar. Men efter såren i munnen gick det inte alls lika bra längre :(

HAha aa det borde vi ;D vart bor du ? Jag bor i karlstad i värmland.. det är en Korsningsponny .. tror det är emst connemara,halvblod och new forest .. han är ca 149 (nermätt till ponny ) jätte lugn och hur snäll som helst i stallet och när ingen sitter på .. matvrak .. äter avd som helst .. ahn älskar banan,appelsin,päron ...men äter även skinkmackor och liknande :P

U: Alpen fürst 517
E:Nicolina

hans riktiga namn är Blumen fürst men kallas som blomman även om ahn är kille :P hehe
han är utbildad MSV hoppning, LA dressyr, Lätt fältävlan .... stallets hemsida :banana:

vet inte avd jag ska säga mer :P men på hemsidan så är det väldigt suddiga bilder men syns kanske lite grann .. men då när jag rider honom så kommer han lite bakom precis :( men men ..

Liknande trådar

Utrustning Jag har tänkt på att kanske använda sadelpadd, det är ingen måste för hästen. Han har inte ont i ryggen eller nått, men jag tänkte att...
Svar
9
· Visningar
494
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 115
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 093
Senast: Freazer
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 166
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama