Pigg på vintern

G

Giraff

Är det någon mer än min häst som genomgår personlighetsförändring på vintrarna? Han blir otroligt mycket piggare på vintrarna, å testar en mest genom att takta/trava i skritten, samt att skygga ibland...är lite nervös av sig, stackarn ;)

Men jag undrar väl mest vad det kan bero på, att han blir så mycket piggare/testigare på vintrarna? Är det bara det att han trivs bättre på somrarna, eller kan det vara så att han orkar mer när det är kallt? skulle ha svårt att tänka mig att det beror på smärta...men är det någon som har en teori?

Sv: Pigg på vintern

De flesta hästar blir pigga på vintern.
Ngn vetenskapliga tester som bevisar det har jag inte, meen .;)

Jag skulle gissa på att de orkar mer när det är kallt. Friskare luft o så.
För vem hade annars orkat springa runt i en sådan fluffig vinterpäls? :smirk:
Sen är det ju många som tycker att själva snön är rolig i sig. Om de inte rullar sig i den, så äter dem av den . Eller det är kanske bara vår häst som är så glupsk? :angel:

T.o.m ridskolehästar får kick av kylan, det är skönt att se. :)

Joo, det är något sånt jag också har tänkt att det skulle bero på...men han blir så extrem på vintern :p Antar att det bara är att fortsätta jobba på att han ska lyssna ute fast han är väldigt pigg :)

Mitt gamla sto blev raketdrivet vid första köldknäppen. Det går åt många djupa andetag och en hel del "hålla i sig för glatta livet". Nu gick hon aldrig till den gräns at det blev obehagligt, och det hjälpe att aktivera henne under ridturerna.

Typ, övergångar, sväng runt ett träd, tvärvänd, vänd igen, så att det hela tiden händer något.

Tror det är så med hästar att de är precis som oss människor, att det är jobbigare att motionera i värme än när det är kyligt. De börjar inte svettas lika fort och kraftigt i kyla, kroppen behöver inte använda någon energi till att kyla av sig pga värme vilket ju sker på sommaren.

Du beskrev precis hästen jag rider. ;) Extrem personlighetsförändring från sommar till vinter. Det är en helt annan häst!

Beror nog en hel del på att under sommaren går de flesta ute mycket och äter gräs. Många får inget mer än gräs heller på sommaren. På vintern står de flesta mer inne eller i mindre lösdrifter (mindre än sommar betet) och får annat foder som ger annan typ av energi.
Detta i kombination med påverkan från vädret är väl lösningen. Till och med mina lugnaste hästar sprallar till om det blåser mycket ute. Säker ett sätt att få upp värmen i kroppen.

Det där tycker jag stämmer på många hästar, speciellt på min gubbe! han tycker somrarna är riktigt jobbiga med värmen och då brukar han va rejält trött! men så kommer vintern med den torra friska luften och kylan och snön och då blir han halvt galen :)

Samma här, Girl är också mycket piggare nu på vintern än i höstas/somras.

Jag har fått den här förklaringen: När det är kallt är luften annorlunda på något sätt, vilket gör att ljudet rör sig snabbare. Hästarna reagerar därför annorlunda/mer på läskiga ljud.
Vad tror ni om den förklaringen?

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 992
Senast: Raderad medlem 68338
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 682
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 258

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka