Pigg häst...

Burza

Trådstartare
Mitt shetlandsto 11 år och välkörd har blivit så pigg och hetsig att jag inte känner igen henne, hon stressar upp sig och kan inte göra halt när man kör. Hon börjar då stampa eller backa. Hon vill hela tiden ligga i täten och komma ikapp om någon ligger före.
Tidigare har hon varit den lugnaste och finaste häst jag kört.
Hon går på bara hö, inget kraftfoder.
Om två veckor är Hästrallyt med många moment och det här känns inte bra, kan tillägga att vi körde seger i fjol.
Anledningen kan vara att hon gått mycket med min stora häst med högre tempo och mycket trava ikapp.
Någon som har något tips på vad jag ska göra?

Sv: Pigg häst...

Låter konstigt. Min kan bli extra taggad om han får mer mat än vanligt, vilat eller blivit klippt. Nåt av detta?? Annars tycker jag du ska träna lite och vända all energi till den positiva sidan. Så klart hon ska lyssna på vad du säger men att hästen vill springa ifatta andra hästar skulle jag se som positivt!! Om det är så att jag ändå kan hålla den... (och då ska det ju inte vara jättesegt åt andra hållet). Träna att göra mycket halter för att få henne att stå still och lyssna och var glad åt alla energi!

Kanske kan vara ide att inte göra sånt som stressar henne ett tag, bara ta det lungt så hon varvar ner i huvudet. Annars så kanske ni har skapat en dålig vana. Jag skulle inte tänka på att tävla om hesten verkar vara stressad.
/M

En ökning i muskelmassa o kondition ger ofta mer energi. Tydlig på shettisar som ofta är lite lata.

Eller kanske hon har varit så snäll att du inte varit konsekvent med halter och halvhalter att hon inte lärt sig det riktigt?

Var konsekvent, och skritta på hemvägar gör 1 sekunders halter och öka succesivt.

Sen kanske det är tillfälligt. Hade en tillfällig svacka i helgens dressyr där vår halt var obefintlig helt plötsligt :) fick en 3 och det ska jag vara glad för!

/jenny

Överansträngd? Om man utsätter hästen för mer än den egentligen orkar med i tempo eller tyngd, kan en del reagera på detta sätt. Andra blir istadiga och vill inte gå framåt. Jag skulle ta det extremt lugnt ett tag (vila från körning?) så att hästen får tillbaka självförtroendet, då kommer förhoppningsvis lugnet tillbaka också.

Burza skrev:
Anledningen kan vara att hon gått mycket med min stora häst med högre tempo och mycket trava ikapp.
Jag tror inte att det är orsaken, om hon är likadan när ni är ute ensamma.
Jag hade ställt in tävlingen och låtit henne få några veckors semester.
Sedan kört igång med turer ensamma dvs ingen "draghjälp", enbart skritt med mkt halter, vändningar, sidrörelser osv. Då får hon något att göra, men inte bara på sitt sätt.
Att aktivera hjärnan brukar lugna ner benen.

Tack för svaren.
Jag har bestämt mig att bara köra ensam och i lugnt tempo de här sista veckorna...
Ska också byta huvudlag till skygglappar och postkandar.
Även sluta galoppera, det här är min plan.
Hästrallyt är en långritt/kör på 2 dagar och ca. 6 mil. Olika moment som halt, backa osv. Det är en kul grej och anmälningsavgiften är inbetald för länge sedan, så vi kör nog på.
Ska ut och köra nu så får vi se hur dagsformen är?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 761
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 776
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 974
Senast: Mabuse
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 951
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar