Pigg häst

Thathorse

Trådstartare
Hej jag Har ett sto som är väldigt het och stark i hoppning. Jag använder martingal och Tredelat pesoabett. Hon är väldigt bestämmande och driver man inte på tillräckligt och värkligen peppar henne så vägrar hon eftersom att hon vill bestämma sitt eget tempo (vilket är väldigt snabbt). Finns det något sätt att träna bort detta bestämmandet så att jag själv kan välja tempot före hindret utan vägring? Hon är 10 år och tycker hoppning är jätte kul och har väldigt bra hoppteknik men somsagt väldigt stark.. Erfaren ryttare behövs. Jätte tacksam för svar då jag bara är 13 år och vill och kan komma långt med min första häst (har 2).

Hej jag Har ett sto som är väldigt het och stark i hoppning. Jag använder martingal och Tredelat pesoabett. Hon är väldigt bestämmande och driver man inte på tillräckligt och värkligen peppar henne så vägrar hon eftersom att hon vill bestämma sitt eget tempo (vilket är väldigt snabbt). Finns det något sätt att träna bort detta bestämmandet så att jag själv kan välja tempot före hindret utan vägring? Hon är 10 år och tycker hoppning är jätte kul och har väldigt bra hoppteknik men somsagt väldigt stark.. Erfaren ryttare behövs. Jätte tacksam för svar då jag bara är 13 år och vill och kan komma långt med min första häst (har 2).
Dressyr är en stor (hela?) del av lösningen, övergångar, reglera tempo och steglängd, öva lydigheten.
Tror även många här på buke, med mig, kommer föreslå bett byte. Pessoa är inte så snällt och skapar gärna spänningar som förvärrar problemet. Vill man ha ett skarpare bett kan ett mini-pelham eller kimblewik vara lämpligare.
Rida mycket över galoppbommar, variera antalet galoppsprång mellan två bommar/hinder/sockerbitar, travhoppa. hoppa serier med lite tighta avstånd så hästen måste korta. Se till att hästen alltid har en uppgift, alltid något som händer så den inte har tid att springa iväg. inte ha långa raka anridningar på hindren utan anridningen innehåller tex. en volt, övergång och sedan kort rak anridning så hästen är aktiverad ända tills några språng innnan hindret. hoppa banordär du kan variera vägarna efter varje hinder. Min häst lär sig snabbt en bana om man rider samma väg efter hindrena varje gång, om jag rider åt olika håll och hoppar hindern i olika ordning hela tiden så lugnar hon sig och väntar på mian signaler för hon inte har koll på vart vi ska.
Du kan öven bygga upp små "banor" med blandat hinder och trav-, skritt-, galoppbommar och lägga in halter och volter. googlar man så finns det många förslag på hur man kan lägga upp det.

Har du tränare?

Dressyr är en stor (hela?) del av lösningen, övergångar, reglera tempo och steglängd, öva lydigheten.
Tror även många här på buke, med mig, kommer föreslå bett byte. Pessoa är inte så snällt och skapar gärna spänningar som förvärrar problemet. Vill man ha ett skarpare bett kan ett mini-pelham eller kimblewik vara lämpligare.
Rida mycket över galoppbommar, variera antalet galoppsprång mellan två bommar/hinder/sockerbitar, travhoppa. hoppa serier med lite tighta avstånd så hästen måste korta. Se till att hästen alltid har en uppgift, alltid något som händer så den inte har tid att springa iväg. inte ha långa raka anridningar på hindren utan anridningen innehåller tex. en volt, övergång och sedan kort rak anridning så hästen är aktiverad ända tills några språng innnan hindret. hoppa banordär du kan variera vägarna efter varje hinder. Min häst lär sig snabbt en bana om man rider samma väg efter hindrena varje gång, om jag rider åt olika håll och hoppar hindern i olika ordning hela tiden så lugnar hon sig och väntar på mian signaler för hon inte har koll på vart vi ska.
Du kan öven bygga upp små "banor" med blandat hinder och trav-, skritt-, galoppbommar och lägga in halter och volter. googlar man så finns det många förslag på hur man kan lägga upp det.

Har du tränare?
Tack så mycket! Hon rids endast i peseoabett i hoppning men tack för tipsen då vi letar nya bett.. Ja jag har en tränare som jag tränar för varje vecka och några andra som bara händer ibland.,

Tack så mycket! Hon rids endast i peseoabett i hoppning men tack för tipsen då vi letar nya bett.. Ja jag har en tränare som jag tränar för varje vecka och några andra som bara händer ibland.,
Då tycker jag att du även ska ta upp med tränaren vad hon/han tycker är bra att träna på mellan träningarna. Hon/han ser dig ju regelbundet och kan säkert komma med bra förslag på övningar som passar både dig och din häst.

En sak att fundera över är varför hon vill rusa. En hoppglad häst som älskar hoppning hoppar ur alla tempon som är möjliga, även om det är ett annat tempo än hästen valt.

Så en häst som stannar om den inte får ta hindren på fart brukar inte ha så bra självförtroende. Den vågar helt enkelt inte hoppa på annat än fart.

Hur högt hoppar ni? Vad händer om du hoppar så låga hinder den kan skutta över från stillastående?

Det låter som att hon är lite svag i kroppen och behöver gå på fart för att orka? Jag skulle rida mycket och låg gymnastikhoppning. Studsserier på låg höjd. Rusar hon mot så kom i trav, rusar hon i traven så ligg på en liten volt alldeles framför serien tills du känner att hon väntar på dig. Kontroll efteråt med avbrott till trav.

Allt eftersom hon blir starkare och lugnare så kan du öka antalet hinder i studsen :) Och som jag skrev i din andra tråd; klättra! Viktigt även där att hon inte får gå på fart utan håller sig i skritt.

Lycka till!

Att de rusar i 180 betyder inte att de tycker att något är roligt. Tänker som övriga i tråden att hon gissningsvis inte är så stark och balanserad i kroppen och därför kompenserar med fart.

Rid inte bana eller högre språng innan du får bättre lydnad, och kan bygga lite muskler. Om du fräser runt gång efter gång på hoppningen så bara befäster du beteendet - hon tror att när hon hoppar så ska hon springa allt hon kan.

Vad säger din tränare?

Vanligen så tränar du lydnad på cavaletti enbart tills du har kontroll över dem i alla gångarter och kan växla gångarter utan stök oavsett övning. Sedan gör du samma saker med små minihinder. Höj inte förrän du har kontroll, hästen är trygg och förstår övningen.

Enkla bomkombinationer är ex korta serier, solfjäder med fyra bommar på volt, bommar med 4 galoppsprång mellan där du tränar på att rida tre, fyra eller fem språng... Finns massa övningar som befäster lydnaden, stärker hästen, och stärker er som ekipage.

Backa bandet. Far inte runt och flåhoppa banor på pessoa med halvhysterisk häst som tvärnitar om du inte jagar på den. Det hjälper ingenting.

Som en jämförelse. Jag har en häst som tycker hoppning är skitkul. På lägre höjder kör hon cirkus, tjohej tjoho och får hon bestämma går det i 120. Men inte slutar hon hoppa för jag bestämmer tempot. Hon skulle hoppa från stillastående. Just för hoppa är kul. Sen att hon på låga inte riktigt anstränger sig utan kan hoppa både höjdhopp, längdhopp och slarva med benen - DET är höjden. Men rooooligt tycker hon det är på alla höjder och hon skulle inte drömma om att stanna för att hon inte får bestämma själv.

Inte heller behöver hon "peppas" utan hon tar tag i hindret och hoppar. Oavsett vad jag gör. En sån där "styr och håll i".

Just nu vill inte jag hoppa lika högt som hon borde för att "hoppa ordentligt". Så hon larvar runt och har kul, och som sagt lite tjoho tjohej rent avsprångsmässigt och hon blir lite slarvig. Men stanna eller tveka - inte en tanke. Sist vi hoppade fick vi ett stopp på 60 cm, ryttarfel i kombination med att hon kollade på annat. Så jag missade att uppmärksamma henne på att jag denna gång tänkte styra på hindret. Hon stannade i pur förvåning - och hoppade sen från stillastående. Jag mest höll i mig ;)

Så även om det tar emot så måste du nog fundera igen på om din häst verkligen "älskar att hoppa". Och om du inte istället för hoppa högt och komma långt borde fundera på att backa tillbaka och just GÖRA hoppning till något hon är trygg med och älskar.

Lycka till!

Okej jag tror ni har förstått fel Hon rusar inte mot hindret utan gasar på lite som dem flesta gör.. Hon är absolut inte svag i kroppen. Min tränare säger att hon aldrig sätt så stark och fin häst.. Jag har kontroll över henne men klart hon blir lite tjurig när inte hon får köra sitt race..neon är alltså väldigt stoig..Hon hoppar alla hinder hon styrs mot om inget stör henne.. Vägringar är bara dumheter som hon har kommit på och lärt sig.. Detta är en väldigt komplicerad häst som älskar hoppning och alla hästar är olika så sluta jämföra!!!

Det låter som att hon är lite svag i kroppen och behöver gå på fart för att orka? Jag skulle rida mycket och låg gymnastikhoppning. Studsserier på låg höjd. Rusar hon mot så kom i trav, rusar hon i traven så ligg på en liten volt alldeles framför serien tills du känner att hon väntar på dig. Kontroll efteråt med avbrott till trav.

Allt eftersom hon blir starkare och lugnare så kan du öka antalet hinder i studsen :) Och som jag skrev i din andra tråd; klättra! Viktigt även där att hon inte får gå på fart utan håller sig i skritt.

Tack!! Hon är väldigt stark och fin i kroppen men kanske fattas på vissa ställen? Jag ska försöka så gott jag kan! Tack för ett riktigt svar!!

Okej jag tror ni har förstått fel Hon rusar inte mot hindret utan gasar på lite som dem flesta gör.. Hon är absolut inte svag i kroppen. Min tränare säger att hon aldrig sätt så stark och fin häst.. Jag har kontroll över henne men klart hon blir lite tjurig när inte hon får köra sitt race..neon är alltså väldigt stoig..Hon hoppar alla hinder hon styrs mot om inget stör henne.. Vägringar är bara dumheter som hon har kommit på och lärt sig.. Detta är en väldigt komplicerad häst som älskar hoppning och alla hästar är olika så sluta jämföra!!!

Hästar har inget behov av att vara dumma. De vägrar inte på hinder för att vara dumma och för de lärt sig det.

De stannar av en anledning. Fel distans, vågar inte riktigt, vill inte riktigt, utrustningen gör ont/passar inte, det gör ont eller gjorde ont i kroppen att hoppa, ryttaren vågar inte, ryttaren rider fel etc etc. Finns många tänkbara anledningar.

Men det finns ALLTID en anledning. Och den är ALDRIG att hästen "är dum". Anser man det är det faktiskt ryttaren som är dum.

Så. Istället för att med spö/sporrar/etc få hästen att "sluta upp med dumheterna" - lyssna på hästen och ta reda på VARFÖR den inte vill/kan/törs hoppa utan stannar.

Hästar har inget behov av att vara dumma. De vägrar inte på hinder för att vara dumma och för de lärt sig det.

De stannar av en anledning. Fel distans, vågar inte riktigt, vill inte riktigt, utrustningen gör ont/passar inte, det gör ont eller gjorde ont i kroppen att hoppa, ryttaren vågar inte, ryttaren rider fel etc etc. Finns många tänkbara anledningar.

Men det finns ALLTID en anledning. Och den är ALDRIG att hästen "är dum". Anser man det är det faktiskt ryttaren som är dum.

Så. Istället för att med spö/sporrar/etc få hästen att "sluta upp med dumheterna" - lyssna på hästen och ta reda på VARFÖR den inte vill/kan/törs hoppa utan stannar.
Jo jag förstår. Dock var inte det frågan.. Och tar bort denna tråden nu då detta är löst av mina tränare.. Svar: hon kan hoppa i vilken fart hon vill bara det att hon tycker fart är sjukt kul och hon är fruktansvärt stoig så hon kan bli tjurig när man säger till henne att hon inte får välja den fart hon vill. Så det jag ska träna på är att hon inte ska bestämma sin fart även om det är snabbt eller sakta...=)

Jo jag förstår. Dock var inte det frågan.. Och tar bort denna tråden nu då detta är löst av mina tränare.. Svar: hon kan hoppa i vilken fart hon vill bara det att hon tycker fart är sjukt kul och hon är fruktansvärt stoig så hon kan bli tjurig när man säger till henne att hon inte får välja den fart hon vill. Så det jag ska träna på är att hon inte ska bestämma sin fart även om det är snabbt eller sakta...=)

Du kan inte ta bort tråden. Men du kan sluta läsa/svara in du vill. Och låter utmärkt att som tipsats om tidigare öva på lydnaden och styrkan. Lycka till!

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Innan jag skriver dethär så vill jag förklara en sak. Och det är att endel kanske kommer tro att dethär är nåt som jag har be stämt NU...
Svar
8
· Visningar
1 272
Senast: LiviaFilippa
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
9 665
Senast: Roheryn
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 620
Senast: Stergo
·
Ridning Hej,vi köpte en jättefin welshponny valack 14 år för snart 1 år sedan,han är superfin,väldigt pigg,känslig i munnen och sitsen, han har...
Svar
9
· Visningar
1 821
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama