Pigg häst

Munken22

Trådstartare
Hejsan!

Jag rider en pigg häst. I skritten är hon framåt på ett bra sätt, tar in bakbenen osv. I traven är hon för det mesta bra, kanske något pigg, men I galoppen är hon helt fruktansvärd!:crazy: Jag har försökt rida henne på en allt mindre volt, det funkar ibland men oftast inte.

Hon är musklad, hänger inte i handen och sen så undrar jag INTE om vilka tänkbara åkommor hon kan ha. Jag undrar om ni har något tips på hur jag ska rida henne eller om hon bara helt enkelt behöver "laddas ur"

Tack för svar!
 
Sv: Pigg häst

Så här gör jag om min häst är lika laddad som den du skriver om. Trava i lättridning i ca 20 minuter, hästen skall vara avspänd och röra sig så som man hade velat om man hade linat den. Alltså med långa tunga kliv och gå i balans. Sen kan man se om man kan gå in på travarbete, typ lite öppna och sluta och många övergångar. Varva med lite skrittjobb också. Med jämna mellanrum så låter man hästen få en andningspaus något varv.
När du har ridit i ca 40 minuter kan du testa om du kan lägga till galopparbete. Låt inte hästen yra iväg utan den skall galoppera lugnt, annars bryter du av, ser till så att hästen är lugn och börjar om igen. Det kan vara så att du behöver hålla dig på en volt först, galoppera inte längre än att du kan hålla kontrollen och bryt av innan du tappar den. Kommer man bara ett halvt varv så får det vara så, bara att göra om och göra om så brukar det bli bättre efter en stund. Galoppera inte mot utgången (på långsidorna) innan du har kontroll på hästen, det brukar tagga upp såna här hästar ännu mer.
Hästar som är så här explosiva brukar bli bra om man börjar med att försöka såsa ner dem så mycket som möjligt ifrån början, energin finns ju där ändå så den kan man lätt plocka fram när man behöver den. Jag brukar börja med att försöka förvandla min till ett gammalt ponnyök, då blir han perfekt sen när han skall börja jobba :) Jag plockar alltså medvetet bort all gång och energi för att utifrån det kunna komma till ridning. Börjar jag med att rida energifullt så blir hästen för laddad och ridpasset blir inte bra.
Man får vara konsekvent med sådana här hästar och aldrig aldrig låta dem hamna i ett läge där de blir stressade och tillåts flaxa runt som de behagar. Inte ens i skritten, hästen måste hållas så lugn som möjligt i alla gångarter varje gång man rider.
Fungerar det inte ändå så testa med förvänd galopp istället, det brukar coola ner dem avsevärt.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
800
Senast: Nevermind
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 732
Senast: mamman
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 379
Senast: Roxy
·
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 656

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp