pigg glad lekfull häst i hagen=problem??

Sv: pigg glad lekfull häst i hagen=problem??

Min fullblodsvallack , 12år, är också mycket lekful. Och det låter jag honom va! Det betyder ju att han trivs.

I höstas fick han stå med en annan fullblodsvallack, 5 år. Och han älskade honom ;) Dom stegrade, lekte "pett" och massa annat varje dag. Visst det blev lite sår då och då! Men aldrig något allvarligt.
Helre en lycklig häst som har lite småsår eller en söndrig grimma än en ledsen, uttråkad häst :idea:

hur gammal är din häst nu? ja ser lite fram emot endå att han kommer lugna ner sej..förhoppningsvis nångång..
de bästa för min hade nog också varit att gå med en lugnare häst som säger ifrån när de räcker..vet att han stog med en sån hos den gamla ägaren..men då lekte han endå själv..trots att de inte va någon som hängde på.

jag gillar ju inte de på de sättet att ja konstant är orolig för tappskor och skador men samtidigt så är ju hästen sån..han har stort rörelsebehov och verkar allmänt glad och trivs med livet så då får man väl stå ut med sånt här.

Var inte så säker på det.... Min fd häst är nu 17 år, och han är, enl sin ägare, unghästen i hagen, den som får igång alla andra till lek och bus... Vissa blir aldrig gamla...;)

F.ö. tycker jag inte det gör något att hästarna busar i hagen, sålänge det inte rör sig om massor av bakutsparkar osv mot de andra hästarna. Jag ser det som ett utmärkt tillfälle att göra av med lite energi och bygga upp flåset (men förstår de som inte gillar det)

Senast ändrad:

Försök hitta några unghästar :idea: De brukar för det mesta gå utan täcken och är ofta busiga! :D

Jag tror min häst hade trivts med din. Hon är väldigt aktiv i hagen (inte stressad, men gillar att visa upp sig och imponera på den snygga pojk-hästarna (som hon sparkar om de kommer för nära)) och brukar galoppera omkring och skutta och bocka och hela repetoaren. Även om skaderisken kanske då är större så är jag mer intresserad av att hon trivs, så jag ser inga problem med det ;) Lycka till med att hitta rätt stall!

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 543
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 294
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 222
Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 566
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp