pigg glad lekfull häst i hagen=problem??

U

Uddatyp

skulle bara vara kul att veta va andra tycker om de här..
jag håller på att leta nytt stall nu pga dom i de stallet ja står i nu tycker min häst leker för mycket i hagen, vilket gör att dom andra hästarna också hänger på och springer och sånt..
dom är väl rädda att dom ska skadas antar jag..
ja orkar iallafall inte med allt klagande och har letar stall ganska så länge nu..annars är dom snälla i de stallet, hjälpsamma o så..så ja trivs bra.

men nu när ja letar stall så tänkte ja att de är lika bra att säga som de är..att min häst är väldigt pigg och lekfull i hagen, så han springer en hel del..och att ja inte tänker ha honom själv bara för de..han älskar andra hästar så ja står inte ut med att se honom ensam.

men de är massor av folk som inte vill ha sånna hästar i sina stall, dom vill att hästarna ska stå helt stilla och helst inte röra sej alls verkar de som.

är verkligen alla sånna här? ja börjar bli desperat..för hittar inget stall med vettiga människor..och jag vill inte ha honom i en liten fyrkantig hage ensam hela vintern.

de är mycket enklare att ha en lugn häst som inte rör sej mer än nödvändigt har ja kommit fram till iallafall..men älskar min häst just för att han är så positiv och glad till allting.

detta blev långt men ja är lite lite smått irriterad på hästfolk just nu..hur svårt kan de liksom vara att hitta ett stall som tycker de är okej med en sån aktiv häst..

Senast ändrad av en moderator:
Sv: pigg glad lekfull häst i hagen=problem??

Frågan är väl om den bara leker eller trakasserar de andras hästar genom att bita sönder täcken, mm:angel: Det är ju inte så populärt.

min häst har faktiskt aldrig rört dom andras täcken..är ja väldigt förvånad över själv faktikst..men han har aldrig brytt sej om dom..
han biter dom inte eller vad ja sett inga sånna skador alls...annars hade ja haft full förståelse för de..för de hade ja inte heller gillat.

Han kan få bo hos oss :idea: här tycker vi att det är härligt att hästarna leker.
Förutsatt att det är lek förståss, och inte bråk.
Våra killar hade typ köttsår av allt gnag flera månader efter att unghästen kom. :angel: Det gör ont att se det, men när man ser glädjen i leken så.. :love: är det bara att hala fram sårvårdslådan :crazy:

Vet inte vad du har för häst, men vanligen brukar väl folk med kallblodingar och islänningar vara mer toleranta mot bus i hagen?
Och så har de oftast inte så mkt täcken som kan gå sönder heller :angel:

Var ärlig så hittar du säkert ett ställe som passar :bump:
Lycka till!

kom me homon till oss våra lill buse skulle nog älska de han e lika lekfull haha fast ahn gå me två gamelkärring som inte orkar springa så mkt o sen går han me ett 8årig sto som bara blir irreterad på honom i sparkar honom :rofl::rofl: så ha skulle behöva en lekkamrat:)

ja fattar inte heller mej på sånt häst folk som vill att hästarna ska stå stilla!d e väl inget häst liv!lr? tycker iaf inte ja i de vilda springer dom ju som galningar.
men blir de så hetsigt att dom nästan springer in i staketet e de ju bara gå in o avbryta ett tag o sen låta dom varva ner o sen åta dom fortsätta igen på så sätt skadar ju ingen sej heller:idea:

Jag hade inte varit förtjust i en sådan häst med tanke på den vi har. Fullblod, som vi precis fått att lugna sig, hade det funnits någon som dragit järnet hade han hängt på. Problemet är att han inte stannar, utan stressar upp sig, står och slår, väver och fnattar runt till han inte pallar mer. Och då är det inte läge att rida senare, när hästen varit genomsvettig och halvt färdig redan i hagen.

I rätt miljö, med rätt kompisar, är det klart att hästarna ska leka och busa. I sin egen takt.

Men kanske ditt fullblod istället tagit det som lek och busat av sig och sen varit ännu trevligare att rida?
Bara en fundering, men du kanske har prövat?

Till ts: Jag älskar att se mina hästar busa, skulle de inte göra det skulle jag bli ledsen över att de fann livet så trist och tråkigt.

/M

Nej, det funkar inte riktigt så. Han har inget kvar när det är träning, han har lagt allt i hagen, och dessutom stressat sig till skador.

Min häst var sådan som ung, ääälskade att leka och busa! Nu har han lugnat ner sig men kommer ihåg hur jobbigt det var att få det att fungera med andra hästar i stall.
Kom på att det bästa var att han gick med 1 häst till som gillade att leka litegrann bara (äldre valack) och som sedan sa till när han hade fått nog. Då blev det lugnare men han fick ändå leka av sig. Det värsta var när han gick med lika lekfulla valacker som han själv - snacka om att vara trött när han kom in!! För att inte tala om skador, tappskor och mattes förtvivlan!!

om min häst hade stressat dom andra på de sättet..alltså inte lek bara stress och hysteriskt springande så hade ja förstått att dom andra inte gillar de..hade inte jag heller gillat.

men nu är dom inte stressade...dom bockar och skuttar runt och visst tar dom nån galopp då o då genom hagen men inte hysteriskt hela tiden..
och dom andra är inte heller den typen..

min lugnar väl ner sej tillslut nångång också..när han blir äldre..han är ju en sån typ av häst..en lekfull och pigg häst...stressar väldigt väldigt sällan.

dom är ju bara glada..

hur gammal är din häst nu? ja ser lite fram emot endå att han kommer lugna ner sej..förhoppningsvis nångång..

de bästa för min hade nog också varit att gå med en lugnare häst som säger ifrån när de räcker..vet att han stog med en sån hos den gamla ägaren..men då lekte han endå själv..trots att de inte va någon som hängde på.

jag gillar ju inte de på de sättet att ja konstant är orolig för tappskor och skador men samtidigt så är ju hästen sån..han har stort rörelsebehov och verkar allmänt glad och trivs med livet så då får man väl stå ut med sånt här.

Nu är min häst 11 och tycker att han har lugnat sig först det senaste året...
Fast jag gillade honom mer när han var "ung och dum" nu har han blivit "gubbig" ligger mest på rygg och zappar på TVn
- nej skämt åtsido så är det charmigt när de är glada o busiga, det händer alltid något kul, men mycket oro tyvärr... Det är nog bara att se tiden an...han kommer att lugna sig!

Här leker våra hästar (både yngre och äldra) så att det står härliga till!

Det är så roligt att stå och titta på dem!

Det är inte så att de sprätter runt i hagen i full fart, de bla. smyger sig på varrandra (ser ur fånit ut!) och ger den andre ett smygbett och springer sedan fort där i från ett par meter, den bitna hästen vill så klart ge igen och så kan det hålla på.
De kan även stå och leka "fånga den andres grimma leken".
Och en massa andra hyss.

Jag tycker det faktiskt de är lite viktigt att de leker med varandra, så ser man att de trivs och är glada och fulla av hyss!
Ingen har blivit skadad, täckena förblir hela, det är i så fall grimmorna som går i sönder i bland.

Hmm...
Personligen så älskar jag att se på när hästarna leker o busar runt i hagen,det visar ju att dom har livslust och aptit på livet, hellre det lite sår o andra defekter...
Dock hade jag ju själv ett varmblod som fick en senskada men hon repade sig bra, sen finns det iof andra som det inte går lika bra för...Det där med att hästen inte har kvar några krafter till ridningen för att hon/han busat eller dragit runt i hagen som en tok kan jag förstå är lite tråkigt,men vi får ju inte glömma att det är det hästar gör.Och om dom har den möjligheten att få busa o leva livet så som dom vill och orkar så borde dom ju få göra det eller?//sputnick

Vi talar inte om bus, vi pratar om STRESSAD häst som står och väver i hagen, som vandrar, som inte har ro till att äta när det väl kommit upp i tempo.

När inte hästen heller mår bra, ska det ändå vara så att ALLA hästar ska kunna gå med ALLA hästar?

Idag går exempelhästen med en jättefin kompis, han har taggat ner, drar sina repor, leker lite och äter gräs. Varvat med lite vila.

Att se en häst som man vet äter koncentrerat när han trivs istället fara runt, svettig med avsprungna skor på väg genom staketet och bara stanna för att väva - det ger inte mig signalen om en välmående avstressad och lycklig häst.

Men alla är vi olika med olika hästsyn...

Vi talar inte om bus, vi pratar om STRESSAD häst som står och väver i hagen, som vandrar, som inte har ro till att äta när det väl kommit upp i tempo.

När inte hästen heller mår bra, ska det ändå vara så att ALLA hästar ska kunna gå med ALLA hästar?

Idag går exempelhästen med en jättefin kompis, han har taggat ner, drar sina repor, leker lite och äter gräs. Varvat med lite vila.

Att se en häst som man vet äter koncentrerat när han trivs istället fara runt, svettig med avsprungna skor på väg genom staketet och bara stanna för att väva - det ger inte mig signalen om en välmående avstressad och lycklig häst.

Men alla är vi olika med olika hästsyn...

Håller med.
Har varit med om vissa konstellationer av häst individer som INTE passar att gå ihop pga att en lekfull/taggad individ dragit med sig andra individer och det blivit hysteri av det hela. En del passar inte ihop utan de hakar på varann och det blir för häftigt, med skador, DAGLIGA tappskor och stress som följd. Jag tror det är sånt som TS har mött i fråga om folks reaktioner, dvs folk som har erfarenheter av sånt, och jag håller med dessa folk - det är INTE roligt när ens egen häst blir "drabbad" av en sån individ. Lite vanligt småbus och valack tjohejsan är helt ok - men inte sådan hets och hysteri som jag känner igen i din beskrivning LovisaLeonora. Håller som sagt med. det är skillnad på bus och Bus.

Här kan din häst få bo:)
Vi har redan två busar så det gör inget med en till:angel:

Nä jag har inget emot att de busar i hagen, jag ser det som ett tecken att de mår bra och är lyckliga:love:

kl
ja håller ju med om att alla hästar inte går ihop, att vissa blir väldigt stressade av sånna som min häst..

ja menar mera normalt beteende..
dom hästarna min står med nu hänger ju på när min vill leka och härja runt..de gör väl dom flesta hästar..men sen slutar dom efter ett tag och börjar beta istället..dom blir inte stressade eller så..och de är väldigt väldigt sällan som dom tappar skor eller att de är skador och sånt.

de är detta jag tycker är konstigt att folk inte gillar..att dom bara vill att hästarna ska stå still och inte röra sej alls helst.

ja håller ju med när de gäller sånna stressade hästar och alla hästar går inte ihop de vet jag.

jag tycker det är jätte bra att hästarna leker i hagen, förutsatt att det är lekt och att ingen blir skadad. HJag har två hästar en på 12 och en på 26. den på 26 orkar ju inte busa som tolvåringen gör, därför rider jag ibland bort hästen till ett stall i närheten när den får träffa andra hästar i någon/några timmar. Hon verkar tycka att detta är toppen kul.:banana:

Alla hästar går abolut INTE ihop med alla hästar. Som med människor, inte gillar vi varje människa vi träffar på!

Utan man får se till individen och hitta en kompis som den trivs bra ihop med så att de "leker" på lika vilkor och trivs tillsammans.

Våra hästar drar sällan några vilda galopp runder i hagen, det blir nogon kort sträcka i bland. Jag presonligen gillar inte när hästar rusar hej vilt omkring i hagen för mkt olycksrisker då. Är glad att mina pållar bara håller sig till små korta sträcker när det spritter i benen, och de håller inte på så länge.

En häst ska inte bli uppstresad eller nervös när den är i hgen och leker, då går den med fel kompisar.

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 238
Senast: Cattis_E
·
Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 264
Senast: EZMK
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 179
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 811

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat