pigg efter hinder

C

clarinho

När jag hoppar så är det inga problem att få honom att vara lugn innan hinderna, han lyssnar när jag håller in honom. Det är efter hinderna som han blir superhet. Några bra övningar för att få honom att vara lyhörd även efter hinderna?

Sv: pigg efter hinder

ta för vana att göra halt efter hindrena, om han inte lyssnar, ta tag i honom. :)Tänk på att inte berömma hästen efter hindret genom att släppa lite på tyglarna och sluta rida ;)

Jag var på en Clinic för nån månad sen om löshoppning. Där disskuterade vi just detta fenomen och föreläsaren sa att det berodde på obalans i landningen.

Om du snubblar själv börjar du ju springa framåt ellerhur? Så jag tror att det beror på obalans helt enkelt.

Jag var på en Clinic för nån månad sen om löshoppning. Där disskuterade vi just detta fenomen och föreläsaren sa att det berodde på obalans i landningen.

Om du snubblar själv börjar du ju springa framåt ellerhur? Så jag tror att det beror på obalans helt enkelt.

Mjaa tror inte riktigt att det alltid handlar om det. det är ju mest att du blir pigga och glada och letar efter nya hinder och vill fram.
Min gör likadant men jag stannar honom efter hindret för att han ska lära sig att man springer inte bara på.
Det är ju oxå vem det är som besämmer.

Grejen är att den tidigare ryttaren var inte hoppintresserad alls, så han är inte hoppad överdrivet mycket. Och jag har tränat ganska mycket på att hoppa kombinationer och studs på sistonde. Från början förstod han inte att han skulle hoppa flera hinder på rad utan försökte svänga undan efter första hindret. Och när han då hoppar allihop så tror jag att det är som någon nämnt, att man berömmer och "glömmer" bort att rida även efter hindret liksom. Men nu börjar han förstå det här med flera hinder på rad, och då får jag nog ta tag i det här med halt efter hindret.

:)

jag har en ponny som har haft samma problem, men springer bara efter hindrerna lite då och då, jag har gjort så att jag har gjort halt eller saktat av efter hindrerna, och det har funkat utmärkt :D

Mjaa tror inte riktigt att det alltid handlar om det. det är ju mest att du blir pigga och glada och letar efter nya hinder och vill fram.
Min gör likadant men jag stannar honom efter hindret för att han ska lära sig att man springer inte bara på.
Det är ju oxå vem det är som besämmer.

Självklart men detta kunde vara en bidragande orsak, detta gällde ju ganska gröna hästar innom hoppningen.

Grejen är att han blir grymt pigg efter hinderna, så det är inte riktigt bara att ta i han lite granna och han stannar.. om det bara vore så enkelt (a) Men jag tror jag ska träna mycket på övergångar i dressyrarbetet så han verkligen blir superlyhörd utan hinder först och främst. Sen får jag börja med hindrerna..
låter inte detta ok?

Tänk på att rida ett jämt tempo innan hindret så att du inte får ett språng där hästen blir flack och drar iväg...då blir det värre efteråt.

Gör halt efter hindret, tillåt inte hästen att dra iväg! Har den lärt sig det en gång så fortsätter den med det. Gör något efter hindret, lägg en bom, lägg volt eller vänd åt ett håll som hästen inte förväntar sig att vända till, då blir det mer uppmärksammad på dig och inte på att dra efter hindret. Öva mycket på små bockar och få hästen lugn, var konsekvent i alla lägen,acceptera inte dragandet!

Lycka till, är bara kämpa och traggla som gäller:)

Ja, alltså han vill gärna springa på även innan hindret men då håller jag alltid in honom och det lyssnar han bra på.

Tack :)

Min tränare säger till mig att inte stanna efter hindet utan istället lägga en volt ganksa kvickt efter samtigt som jag ska flytta ut baken an aning så att hästen får börja jobba. Anledningen är att, om som jag som har unghäst, skulle göra halt efter skulle det bli motsatsen. Hästen vet att den kommer bli stannad, blir starkare i munnen och springen ännu mer i stället. Att istället få de att börja jobba igen snabbt efteråt tycker jag låter mer logist. Jag kan tänka mig att detta är bättre om man har unghäst för dom har ju lite längre bromssträcka. Jag vet också tränare som säger att man ska göra halt men har nu gjort på detta sätt och det passar min häst.

Lycka till:)

En bra öving om din häst ökar i serier är att göra en studsserie med räcke-oxer-räcke-oxer. Oxrarna gör då att hästen automatiskt måste bromsa upp sig. Ju mer erfaren hästen blir ju bredare oxrar. Övningen även bra för bakbenstekninken.

Fick en jättebra bok i present som heter HOPPBANOR OCH ÖVNINGAR, det är Hannah Mauritzsson som har gjort den..

I den så fins en massa bra hoppövningar tkr jag, och jag tror jag läste om pigga hästar efter hindren med, har boken i stallet så kan ej kolla,men den är ifrån Bokia, så du kan ju köpa den.. 169:-

Jo, det låter ganska logiskt faktiskt nu när du säger det :). Han kan lätt bli mer motstridig om han vet att jag kommer be honom sakta av. Detta märks när man galopperar på uteritter.

Ska nog ta och träna mycket övergångar i dressyrarbetet så han blir lyhörd. Och sen börja jobba direkt efter hindrerna. Nu när han börjar bli mer säker på just hoppet och vet vad han ska börja :)

Tack så mycket för alla tips!

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 120
Senast: zarmino
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
1 017
Senast: Nova123
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 412
Senast: Lutten
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 315
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar