Pigg av för lite foder?

Sv: Pigg av för lite foder?

Det kan vara så att hästen är så pass hungrig att den inte orkar arbeta, utan springer från arbetet och därav upplevs "pigg".

Blir du pigg om du äter för lite mat?

Näringsbrist är nog inget som är uppfriskande för energin.

Däremot så blir min ponny seg och tråkig om hon får för mycket mat. Lagom mängd mat, gör henne, självklart, glad, nöjd och pigg.

Nej, jag vet. Blev ordet pigg för det var i dom termerna som jag använde när jag försökte söka efter svaret i andra trådar, hakade upp mig lite där : P bra att du ändå typ förstod vad jag menade! = )

Människor kan bli stressade och lite "hyper" av att vara hungriga, reagera mer på saker etc. Kan säkert stämma in på djur också. Pigghet vet jag inte om jag vill kalla det, dock: pigg är för mig = mycket energi.

Detsamma gäller hundar, men då pratar vi inte om överviktiga.

det finns sällan ngn vits att ge en fet häst kraftfoder då det mesta bara blir till fett.

En smal individ kan upplevas som nervig tills man nått svältgränsen.

Mitt fbl blir oerhört stressad och springig om hon är hungrig. Kan vara en anledning till att fbl upplevs som stressade, ägaren förstår inte hur mycket foder de egentligen behöver. Jag har även hört ponnyägare som har samma problem fast ponnyerna blir "lynniga" när de är hungriga.

Pigg = Överskotts energi

Så är det för mig med ordet pigg

Men hästar är ju som vi människor för lite mat sur, trött och grinig, för mkt mat lat och seg, lagom mängd pigg och glad

Jag veeet, har redan svarat på detta... "Blev ordet pigg för det var i dom termerna som jag använde när jag försökte söka efter svaret i andra trådar, hakade upp mig lite där : P"

Nu får ni läsa (den inte särskilt långa tråden) lite mera nogrannt och sluta märka ord! : P

Upplever det som att det inte handlar om hunger så mycket i bemärkelsen mycket eller lite mat utan mer att de reagerar på hur näringstätheten är i den mängd foder de får i sig.

Så ex att en häst som får 6kg dunderhö kan var lugn och fin medans en annan som får 9kg sämre värdemässigt hö kan va helt rabiat för att näringen inte blir tillräcklig för individen.

Ju högre näring desto mättare häst och mindre mängd blir behovet för att tillfredställa psyket enligt min erfarenhet. En del ser spöken i det mesta som inte finns om inte kroppen fått sin näring.

hmm.. gör en koppling till mig själv, jag blir nästan mer hungrig av att äta äpplen och päron, det mättar för stunden, men sen blir jag nästan mer hungrig, för att det bara är vätska (innehållslöst?) är det i ungefär samma tänk? (som att äta 'dåligt' hö)

Eller liknelsen hur riktigt mörk choklad gör mig nöjd på en ruta, medans vanlig mjölkchoklad kräver 8? X D

Enkel jämförelse ja...Likaså så blir både vi och även hästar mättare ju mer proteiner och vitamin-mineraler vi stoppar i oss. Det är inte bara värmen som gör hästar loja sommartid och sen mer eller mindre stolliga vintertid eftersom det ofta skiljer så på kvoter och fodersorter de får i sig.

Mitt fbl blir oerhört stressad och springig om hon är hungrig. Kan vara en anledning till att fbl upplevs som stressade, ägaren förstår inte hur mycket foder de egentligen behöver. Jag har även hört ponnyägare som har samma problem fast ponnyerna blir "lynniga" när de är hungriga.

:bow::bow: Exakt vad jag hade tänkt svara men du hade redan gjort det:)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 022
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 328
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 442
Senast: Hgfy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar