Sv: Piercing

Se nu inte detta som ett påhopp, men VARFÖR?
Den borde göra ont framförallt vi sex och då borde den göra ont även för din partner. Infektionsrisken måste vara enorm och dessutom är det ju ändå nästan ingen som ser den.
Kalla mig gärna gammalmodig, men jag fattar inte vitsen. Det vore intressant att höra en förklaring på det.
Och återigen, jag menar inte detta som ett påhopp. Jag är mest nyfiken på hur du tänkte när du skaffade den.

Det gör ont att göra piercingen.
Men det gör verkligen inte ont sedan, det är mycket lättläkt och infektionsrisken är minimal.
Men en förhöjning av beröring kommer, och det är ju allt annat än negativt. :D
Har flera tjejkompisar som numera älskar att gå i trappor, men riktigt så känslig blev inte jag.

Piercingen sitter som sagt var i kappan, vet inte hur det skulle kunna göra ont på en sexpartner.

Vad det gäller att ha synliga piercingar så är jag tvärt om, jag vill inte ha tatueringar och piercingar jag kan välja att dölja.
Och en intimpiercing är ju helt klart dold för de jag inte vill visa den för.
 
Sv: Piercing

Jag piercade mig i naveln när jag var 16 år. Vad jag minns sa inte mina föräldrar så mkt om det, visst...dom gillade inte det. Hade bara den i ett par år, första året kämpade jag med att få den att läka men det gick inget vidare. Sen när den väl läkt satt den bara i ett litet tag till sen tog jag ut den och har varit ute sen dess. Är nu 24 och förstår inte varför jag helt plötsligt en dag ville pierca mig i naveln.
Är glad att det inte var en tatuering.

Kan inte svara för vad vi kommer säga till vår son när han börjar tjata om piercingar och tatueringar. Lätt att säga en sak i dagsläget när han är 11 månader men antar att det är en viss skillnad om 15 år.
 
Sv: Piercing

En sextonåring kan naturligtvis fatta sådana beslut själv så jag tycker du har sagt rätt, men självklart ska du visa bilder på hur infektioner ser ut så att hon har hela bilden klar för sig.

Själv tycker jag piercing ser äckligt ut, ja förutom vanliga hål i öronen.
 
Sv: Piercing

När jag var 16 hade jag inte ens kommit på tanken att fråga min mamma om lov att få pierca mig.
Hade öronen fulla med hål jag gjort själv med säkerhetsnål.
Passade även på att pierca näsan under en stockholmstripp när jag var 14.
Det är och har alltid varit min kropp.
Tycker du gör rätt som tillåter henne att pierca sig.
Ångrar hon sig så är det bara att ta ur den.
Jag piercade min navel själv hemma med säkerhetsnål när jag var 16.
Mindre bra, men jag var fattig.
 
Sv: Piercing

Den borde göra ont framförallt vi sex och då borde den göra ont även för din partner. Infektionsrisken måste vara enorm och dessutom är det ju ändå nästan ingen som ser den.

Intimpiercings gör inte ont när dom väl är läkta utan görs snarare för att förhöja känslan -för båda parter;)

Infektionsrisken räknas som mycket liten då underlivet är väldigt rent jämfört med övriga kroppen.
 
Sv: Piercing

Oj då, det kändes som en råsop mot mig som förälder.

Så var det inte riktigt menat, snarare ville jag få föräldrar att tänka till lite -det som ser värst ut är inte alltid det som verkligen är farligast;)

Angående emaljskador vid tungpiercing så är risken betydligt mindre än vid labreter (piercing i läppen) och liknande, en kort stav kommer inte i närheten av tänderna på det viset om inte bäraren "leker" med staven. Har man däremot en för lång stav kan det ge skador på tänderna, men då inte förslitningsskador på emaljen utan snarare bitskador om man skulle råka bita i en kula.

Trots att jag själv har flera piercings skulle jag aldrig låta mina framtida barn pierca sig i låg ålder. Innan piercing blir aktuellt måste man kunna ta ansvar för läkningen av en piercing. Jag tycker det känns som en bra tumregel att när barnet själv tar ansvar för att ta reda på risker och skötselråd för den piercing h*n önskar göra kanske h*n är mogen för en piercing.

/Jen, 22 år gammal med 8 piercings och två sönderbitna tänder av en tungpiercing:angel:
 
Sv: Piercing

Jag är 18 nu och har alltid varit väldigt noga med min kropp och respektfulla mot mina föräldrar. Jag fick ta hål i öronen när jag var sju år gammal, det var mammas födelsedagspresent till mig då. När jag var 15 var jag i England och hittade ett ställe där de gjorde hål för 30 kr/par, ett riktigt fint ställe, och tvärtemot vad mina klasskompisar gjorde (dvs. tog fyra fem hål i varje öra utan att fråga) så köpte jag ett telefonkort och ringde hem för att fråga först, både mamma och pappa. Självklart fick jag, men det var bara för att jag faktiskt tog mitt ansvar och ringde. De var väldigt stolta för det.
Natten till min 18-årsdag kände jag litet spontant att nu vill jag ha en vänsterställd labret (dvs. en ring i underläppen, åt vänster) och min moster som är utbildad piercare gjorde den där och då. Jag har inte ångrat mig en sekund, men tycker att det var skönt att vara 18 när jag gjorde den.

Jag tror att din 16-åring kan klara en navelpiercing, men jag tycker inte att ni vind för våg skall låta henne göra den och sedan sköta den själv. Ha koll, be att få se efter då och då för att se om den verkar läka rätt. Det är varken smart eller schysst att låta en så ung tjej ha ansvar för en såpass stor grej som en ev. infektion (det kan vara smart att låta henn se det på det sättet). Berätta för henne hur äckligt det kan bli med var m.m., men att man brukar slippa det om man sköter om piercingen. Gör henne också på det klara att det är EN piercing som gäller... Jag hade en klasskompis som fick pierca naveln på salong när hon var 14, och som kom hem med en piercing i läppen också. Senare tog hon hål i ögonbrynet alldeles själv, vilket är livsfarligt. Det sitter så mycket nerver i/runt ögonbrynen att ifall man inte sätter den PRECIS rätt så kan man slå ut hela känseln och bli halvsidigt förlamad i ansiktet... Och sånt läker inte!

//Phillippa, som till nyår kommer ha MASSOR - Två ringar bredvid varandra i läppen, en kula i snorrännan, en s.k. earl i hudfliken snett under/mellan ögonbrynen, en i vardera bröstvårta och en i naveln :angel:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Piercing

Å andra sidan kan tungpirecingen skada emaljen.

BS... vet inte hur många tandläkare som har sagt det till mig... senast så sa min nya tandläkare det,
jag bah: är det skador nu eller? han: nej, men det blir det med tiden
jag: ok, jag har nämligen haft den i 9år och sen jag skaffade den så har jag ingen tandsten

sen höll han käften.

skrämselpropaganda.

sen tycker jag inte att man ska tatuera sig i för tidig ålder, för det ångrar man garanterat.
piercingar ska man vara medveten om risker och JOBBET att få de å läka!

jag har i tungan (19år gammal)
naveln (20år gammal)

16år i naveln är väl ok?!!
 
Sv: Piercing

BS... vet inte hur många tandläkare som har sagt det till mig... senast så sa min nya tandläkare det,
jag bah: är det skador nu eller? han: nej, men det blir det med tiden
jag: ok, jag har nämligen haft den i 9år och sen jag skaffade den så har jag ingen tandsten
:rofl:
:bow:
 
Sv: Piercing

BS... vet inte hur många tandläkare som har sagt det till mig... senast så sa min nya tandläkare det,
jag bah: är det skador nu eller? han: nej, men det blir det med tiden
jag: ok, jag har nämligen haft den i 9år och sen jag skaffade den så har jag ingen tandsten

sen höll han käften.

skrämselpropaganda.

Ja för det kan väl aldrig vara så att tandläkaren har sett det i verkligenheten (även om du har haft tur att slippa?)??? :angel:
 
Sv: Piercing

självklart har de sett en hel del..
men alla jag känner som har en har INTE råkat ut för det så...

har du hört nån vars tänder har fallit sönder pga krakelerad (stava?) emalj?
 
Sv: Piercing

Jag hör egentligen inte hit, utan till Ungdom. Vill i alla fall ge min synpunkt på ämnet. Jag har en Smiley (Sitter i strängen under, innanför underläppen) och 4 hål i öronen sammanlagt. Jag tycker att piercing vid 16 är helt ok, så länge sonen/dottern ifråga sköter det. För ungdomar är det ju ofta så att det som är förbjudet är det som är mest intressant. Jag tjatade om en egen häst när jag var liten, bara för att jag trodde att jag absolut inte skulle få en. Jag tjatade och tjatade och till slut fick jag. Då var det inte alls lika intressant mer, och jag ville inte ha en egen häst när jag fick en.
 
Sv: Piercing

Problem med tänder pga skadad emalj eller sprickor är ingenting du märker förrän efter flera år.

Och en ung frisk människa tänker nog inte så mycket på det, men om man det stigande ålder får problem med tänderna så lovar jag dig att man ångrar som fan varför man gjorde det då. Och frågar säkert hur dom dumma föräldrarna kunde gå med på det. Hallå, liksom, varför vare ingen som sa nåt?! Kunde ju inte jag vet juh!
 
Sv: Piercing

självklart har de sett en hel del..
men alla jag känner som har en har INTE råkat ut för det så...

har du hört nån vars tänder har fallit sönder pga krakelerad (stava?) emalj?

Nej men så är jag inte tandläkare heller. Jag tror dock inte att tandläkare säger sånt utan grund. De är ju inte dina föräldrar så varför skulle de hitta på det?

Vad gäller mig så känner jag inte många som är piercade överhuvudtaget. Inte på ställen som man kan se i alla fall.
 
Sv: Piercing

så sant så sant!!!

men tex när tidningarna hade skrämselpropaganda om en som pierca tungan å sen åt kött å sen DOG för att den blev infekterad... det är lixom ETT fall, å människan (fick jag höra i efterhand) hade typ ätit å inte borstat tänderna på flera dagar osv det var bissart att ens ta upp det... men då är det farligt för ALLA att pierca...
kan bar tänka mig att tandläkarna är lite lika dana... helst ska man väl inte äta alls med sina tänder ;)
 
Sv: Piercing

Jag har inte förälder men har själv navelpiercing och jag tycker nog att om man är 16 år är man gammal nog att få bestämma själv. Det du kan hjälpa henne med är att se till att hon gör det på ett godkänt ställe, se till att hon har i orginalsmycket så länge de säger att hon ska ha det och att hon sedan bara använder nickelfria smycken (naveln är känsligare och även om hon inte har nickelallergi är det lätt att utveckla).
 
Sv: Piercing

Helt okej tycker jag. Däremot hade jag absolut nekat en tatuering, piercingen kan alltid tas ut, ta bort tatuering är ju mer osäkert.

:bow::bow:

hoppas morsan läser det här nu :devil:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Piercing

hon är inte medlem .. bara sitter och kollar på forum .. och jag har tjatat i ca 1½år om att få piercing .. den första gjorde ja själv för ja blev sur att ja inte fick .. nu vill ja ha en på sidan av läppen och klarar ja första borde ja klara andra ... men hon typ .. tvärvägrar då HON tycker det är ful .. då sa ja till henne att ja ska skriva en lapp att ja inte går med henne när vi går i stan :devil:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avlivning älskade katt
  • Valp 2024
  • Hur hanterar ni åksjuk valp?

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Vi med egen gård/stall
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp