piaff och passage på islandshäst

Sv: piaff och passage på islandshäst

Min förra piafferar. Det kom av sig själv när jag samlade inför tölt när han var stark.

/Malin

Min förra häst gick också i piaff när jag samlade inför tölt. Han hade enorma rörelser.

Katrin

Min ridlärares häst är en av tio hästar i världen som kan piaff i tölt :cool:

Men piaff är tvåtaktigt - ej fyrtaktigt som tölt.
Så hur gör din ridlärares häst? Töltar på stället? Men det är fortfarande inte piaff.

/Malin

piaff är en tav på stället väll? det betyder att det din tränares häst gör, inte är tölt isåfall.
Utan tölt på stället.

Hehe, jag har ingen aning, har tyvärr aldrig fått se det men min ridlärare sa att hennes tränare (Magnus Skúlason) hade sagt det när han lyckades få fram det. Men det kanske är tölt på stället då, bara att de kallade det piaff :confused: Ska fråga henne när jag träffar henne.

tölt på stället är felaktigt och kan inte ske utan spänning. alltså ger det ingenting förutom spänd häst.

fyrtaktig piaff, eller piafftölt, har ingenting med riktigt utförd piaff att göra. i piafftölt är det enda man ser tramp på stället.

piaff är så mycket mer än tramp på stället, inte ens tvåtaktigt tramp på stället behöver vara piaff.

tottenham skrev:
tölt på stället är felaktigt och kan inte ske utan spänning. alltså ger det ingenting förutom spänd häst.

Var har du fått det ifrån? Varför skulle tölt på stället vara felaktigt om inte trav på stället behöver vara det? För att det inte ingår i dressyrprogrammen?

Piaff är ju samlad trav på stället. Jag har gjort passage, då hästen rör sej med höga, luftiga steg. Det här ska ju vara diagonala steg, så hur det blir i tölt skulle jag gärna vilja se.

Från passagen kan jag försiktigt få några steg i piaff, men ibland spänner han sej och det får absolut inte hända. Det ska vara roligt att göra detta!! De här rörelserna är bra för att få friare bogrörelser.

Min häst och jag har så smått börjat med piaff. Han har liksom en naturlig fallenhet för det. Vill dock inte pressa honom för mycket och vill vänta till han känns lite mer redo i styrkan. Visst är det kul men vill ändå inte gå för fort fram!

"Varför skulle tölt på stället vara felaktigt om inte trav på stället behöver vara det?"

Förklara då för mig hur det skulle gå till? Vart kommer bärkraften in? I tölt finns en hel del skjutkraft plus bärkraft men i piaffen ska det nästan enbart finnas skjutkraft.

"För att det inte ingår i dressyrprogrammen?"

:confused: :confused: :confused: det var så roligt jag måste skratta... :rofl:

tottenham skrev:
"Varför skulle tölt på stället vara felaktigt om inte trav på stället behöver vara det?"

Förklara då för mig hur det skulle gå till? Vart kommer bärkraften in? I tölt finns en hel del skjutkraft plus bärkraft men i piaffen ska det nästan enbart finnas skjutkraft.

"För att det inte ingår i dressyrprogrammen?"

:confused: :confused: :confused: det var så roligt jag måste skratta... :rofl:

Dessutom har jag läst om ett akademisk kurstillfälle på Island med de bästa ryttarna där den som undervisade fick i alla fall en häst att gå i nästan "töltpiaff". Undrar om det inte stod i Islandshästen för några år sedan.

Menar du inte att piaff nästan enbart har bärkraft, eller är det jag som blandat ihop begreppen :confused: :confused: :confused:

Senast ändrad:

Tänkte först svara, sen insåg jag att det inte är någon mening.

Och jo, jag har sett en islandshäst i piaff och även några steg passage men det är inte samma sak som ni pratar om.

Sen har jag sett många islandshästar som piafferar enligt dess ägare men inte enligt mig.

"Menar du inte att piaff nästan enbart har bärkraft, eller är det jag som blandat ihop begreppen"

Du har inte blandat ihop begreppen...det var jag som strulade till och skrev fel ord
:o

inte för att det är så viktigt, kände inte att det var nått påhopp på mej, men min isiskille piaffreade på riktigt enligt Nina Keskitalo, och hon rider ju då GP-dressyr på halvblod och lusitano, så hon vet väl...
Har även ridit piaff på lusitano och det kändes rätt så lika.

/Malin

"Och jo, jag har sett en islandshäst i piaff och även några steg passage men det är inte samma sak som ni pratar om. "

Jag tror vi sett samma häst...

"Sen har jag sett många islandshästar som piafferar enligt dess ägare men inte enligt mig."

precis, tror jag skrev det tidigare i denna tråd. det är skillnad på tramp på stället (som många tror är piaff) och riktigt utförd piaff.

Nejdå, självklart var det inte riktat mot dig.
Men just defintionen vad som är piaff är så olika hos olika människor.
Din häst kan mkt väl ha utfört en avlappnad och bärig piaff. :)

Jag har också ridit piaff på lusitano (eller rättare sagt en Alter Real) och även om tränaren var mkt nöjd så var det inte en RIKTIG piaff för mig. För mkt spänning hos hästen mao.

Sitter man på en häst med fallenhet för att trampa är det säkert kul att prova, men man får ha i bakhuvudet att det behövs så mkt mer än höga steg och tramp på stället för att det ska vara till någon nytta för hästen.
Fast det är ju en häftig känsla att sitta på en häst som showar. ;)
Och jag är inte säker på att jag någonsin kommer att ha den färdighet för att få det fulländat.

montage1.jpg

Tottenham: Ja, jag tror det är samma.

Varför var det så roligt? Det var en allvarligt menad fråga.
Vad menar du med felaktigt då?

Liknande trådar

Dressyr Sandra Sysojeva har lagt ut denna film på insta, där hon rider med halsring och utan sporrar i piaff och passage. Hoppas fler...
Svar
0
· Visningar
381
Senast: Rosett
·
Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
663
Senast: Ajda
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I veckan pågår Gæðingakeppni-SM för Islandshästar på Himmelstalund i Norrköping. SVT träffade islandshästen Felix frá Gafli och Linnéa...
Svar
0
· Visningar
110
Senast: Gunnar
·
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
222
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama