Piaff från backen?

sannaaah

Trådstartare
Var en tjej som rider akademisk ridning i ridhuset samtidigt som mig igår. Hon gick med hästen och hade ett spö som hon "duttade" på hästen ben så den lyfte. Hon ska lära den att piaffa tillslut efter lång träning. skulle vara kul att veta hur man gör?:) är inte det svårt fran marken? hon tyckte det var lättare från marken än från hästryggen..en liten fundering bara :angel:

Sv: Piaff från backen?

Det är väldigt lätt att lära en häst "piaffa" genom att peta på dens ben....... att däremot lära den piaffera ordentligt är grymt svårt.

Från hästryggen så känner man normalt bra mycket mer vad som blir rätt och vad som blir fel = det blir oftast bättre om man tar det från ryggen.

Dock kan det ju vara lättare för hästen utan extra kilon.

Sedan vet jag inte helt om jag, personligen, gillar det med att man lär dem att lyfta benen för att sätta ihop det till en piaff.
För att träna medvetenhet så visst, men inte för att sätta ihop rörelsen till en piaff.

Risken är att hästen inte får en ren travtakt = ingen piaff och att den inte sätter sig nåt större baktill.
Hellre då pet vid svansroten, eller lite längre ned. Vissa hästar kan man ta hjälp med genom att peta lite lätt på magmusklerna samtidigt.

Så ur min synpunkt: hellre från ryggen i inlärningen och sedan finjusteringar från marken.

Ja jag håller med :) verkar ju konstigt att försöka löära dem "piaffa" utan "ben" eller hur man ska säga. Måste ju vara svårt att få den att jobba under sig ordentligt med bara en pisk.. Då kan den ju inte vara riktigt samlad??..eller? hehe:angel: Har däremot sett att vissa både sitter på och att nån står på backen med en pisk och antingen rör vid benen eller rumpan på pållen.

Du har ju både fördelar och nackdelar med att jobba från marken.

Några fördelar är att hästen är fri från vikt på ryggen, så det blir lättare för den. En annan fördel är att man kan se från sidan hur hästen jobbar och hur korrekt den är. På så vis är det lättare.

Vad man däremot förlorar genom att stå på marken är att kunna påverka hästen med sits och skänkel. Det är ju två hjälper som man kan använda för att visa hästen hur man vill att den ska balansera sin kropp.

Inlärningen av piaff är en lång process som påbörjar när man börjar arbeta med unghästen, och som sedan tar flera år innan hästen är mogen. Hela dressyrarbetet är ett sätt att arbeta upp hästens förmåga till samling, och när samlingen räcker till kan man börja arbeta med piaffen.

Kan tillägga att det går att lära hästar att piaffera bra helt utan att rida dem. Det är svårare, men det handlar som sagt om att förbereda dem väl.

Nja det håller jag inte med om.

En pisk kan räcka gott och väl.

Menade dock att det är lätt att missa en massa signaler som säger att något är fel från marken som man lättare hade uppfattat från ryggen.

Hästar är extremt känsliga för kroppsspråk om man låter dem - man har ju faktiskt fortfarande sin kropp att påverka dem med, även när man jobbar från marken! :idea:

Jag skulle vilja påstå att kroppen (centrum, kärnan) fortfarande är den primära hjälpen - och övrigt är sekundära hjälper, precis som när man rider.

Något jag tyckte var häftigt var att min enögde gamling (hade bara ett öga, det andra bortop) var fullt medveten om hur jag rörde mej även på den sidan där han inte hade något öga och inte såg något. Ganska coolt att han reagerade på små balansförändringar och bäckenvinklingar även på den sidan - kanske ger det lite perspektiv på hur känsliga hästar är för kroppsspråk egentligen....

oj! det trodde jag inte..att en pisk kan räcka alltså :angel: hur får man hästen att inte dra iväg då?? man kan ju inte hålla den hårt i munnen och dutta med en pisk samtidigt?Har man kapson? Vill veta vill veta :rofl: jäkligt duktigt av både häst och "ryttare" (på marken) att lära sig piaffa hur som helst!

Hur man får den att inte dra iväg? Pja, man tränar den i ett par år tills den har tillräckligt med kvalitet i samlingen för att inte vilja/behöva dra iväg när den piafferar. Lite svårrt att beskriva i en kort tråd, det är som att svara på frågan "hur lär man sig sjunga som en operasångare" eller "hur komponerar man en symfoni"...

Det bästa är väl att anpassa träningen efter hästen. På vissa hästar funkar det bäst att lära dem piaffera uppsuttet, på andra passar det bättre med inlärning från marken. Inget är nog bättre eller sämre än det andra. Metoden ska anpassas efter hästen. (tycker jag)

Min tränare brukar göra så när man sitter på... dubbel inverkan!

ang det du sa om att det finns risker om att man inte får ren travtakt i piaffen om man lär in den vid handen :

är det inte därför man börjar i halva steg? allatså, så att man står inte stilla och petar på hästen och ber den sätta sig direkt utan man börjar samla traven även från handen ?

elller har jag tänkt tokigt :confused: :o

Jag skrev att om man duttar på bakbenen är det svårt att få en ren travtakt.

Om man däremot ber hästen sakta ned sitt travtempo genom att samla sig, eller genom att gå upp i trav från skritten och man samtidigt ber om samling så behåller man oftast travtakten som den ska vara.

Just det med att dutta på bakbenen ser jag som en mekanisk inlärning och är lätt att lära hästarna, men det är extremt sällan det blir bra (man står still och säger till hästen vilket ben som ska lyftas).

Touchering kan vara bra för medvetenhet tycker jag - alltså stillastående pet och be hästen lyfta specifikt ben. Som en förlängning på Ttouch-arbete (dvs fingrar mot ben) tänker jag då, och spöet använt som en förlängd arm.

Men från det till piaff :D - är det ju en bit......

Håller jag helt med om!
Pet på alla möjliga ställen är bra, men som du säger från det till piaff är en bra bit och oftast är det lättare att ta det på ett annat sätt. Och ta petet som en medvetande träning istället.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 042
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
533
Senast: slant98
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar