Phenylbutazon

skjona

Trådstartare
Är det någon här som vet om behandling av digivande sto kan leda till att fölungen blir lös i magen?
Tycker att han har blivit det de tre sista dagarna nu sedan mamma gått på det.Han är ju sex-sju månader nu, så i övrigt har hans kost inte ändrats något,han äter som de andra och de är inte dåliga i magen.
Tyckte t.o.m.att det såg ut som om han åt hästskit ute i hagen nu och det borde ju tyda på någon rubbning i tarmfloran som han försöker åtgärda .
Kan man ge honom något ?Filmjölk eller jäst eller nåt?

Sv: Phenylbutazon

Butta brukar inte ges till digivande ston vad jag har lärt mig iaf. Kollade i fass för att se om jag snurrat till det och där stod också att :

Dräktighet och laktation
Skall ej användas under senare delen av dräktighet och ej under laktation.

Jag vet inte om det kan vara det som gjort fölungen lös i magen men det känns inte direkt otroligt, det har ju magtarmbesvär som biverkning och går det över i mjölken så borde ju föölis rent logiskt kunna bli dålig. Men jag VET inte.

Om jag vore dig skulle jag ringa behandlande vet idag. Iaf de ggr jag haft vuxna hästar som reagerat från magen har buttan satts ut. I fass står också:
Biverkningar
Nedsatt aptit, ödem och gastrointestinala besvär. Vid dessa symtom skall behandlingen omgående avbrytas.

Ang fil så visst kan du ge det, men man får hälla i en häst ganska stora mängder fil för att få effekt så jag skulle ge något magtarmbalanserande medel istället.

Men som sagt, ring behandlande vet och rådgör!

Sv: Phenylbutazon

Tack för ditt svar!Jag slutar ge stoet det nu,hon skulle haft fyra dagar men det får räcka med tre.Han har inte direkt värsta vråldiarren men lite för lös är han.

Liknande trådar

Hundhälsa Längesen jag var inloggad, men när FASS och googling inte ger något så provar jag här. Jag har sedan en tid en JR-hane på 4 år...
2
Svar
26
· Visningar
6 865
Senast: lady_vip
·
A
Ridning Jag behöver hjälp och önskar tips, råd och tankar från alla som kan, vill och orkar reflektera över min situation. Mitt inlägg är långt...
2 3
Svar
59
· Visningar
12 421
Senast: Anonym
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 444
Senast: Madick
·
Ekonomi & Juridik Vet inte vad jag vill, är bara så jävla förbannad nu. Jag har vetat att Sverige är helt värdelösa när det gäller att straffa...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 747
Senast: BIMM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka