PG-beslag, rör sig inte bra m.m. Råd & tankar sökes..

Alexandra_W

Trådstartare
PG-beslag, rör sig inte bra m.m. Råd & tankar sökes..

Fick inte riktigt ihop någon bra rubrik, men det gäller valacken.

Han fick ju på veterinärens inrådan PG-beslag för *räkna* snart 3½ vecka sedan. Anledningen var att skona framknäna, som hade börjat ta stryk av avlastningen från vänster bak. Han har ju en defekt i hasen vb, och nu sist när vi var in så reagerade han i bägge framknäna för böjprov med. Dock helt fräsch initalt etc, syns inte minsta rörelsestörning eller något. Men för att mota Olle i grind (eftersom vänster bak knappast mirakulöst kommer klara att bära som det ska) så fick han PG för att skona knäna. Huvudanledningen till PG:t är alltså STÖTDÄMPNING för framknäna.

Sen har han ju bara stått på först boxvila och nu i pyttehage (8*8 meter) med 20 min promenad/hand, och skall så göra i 4½ vecka till (han ska totalt stått i 8 veckor). Sen ska jag skritta en vecka uppsuttet, och sen vecka två försiktigt uppsuttet känna på trav och galopp och sen är det återbesök. Då vid åb har jag också tid för omskoning (eftersom min hovis inte skor PG) på kliniken. (Och ja, jag är medveten om att vi drar över skoperioden med tre veckor, men jag har 12 mil enkel väg till klinik så jag åker inte en extra sväng för att sko om när han iaf bara ska stå ända fram till precis innan ÅB).

I alla fall, över tills aken. Första två veckorna rörde han sig inte speciellt bra fram. Han var stapplig, kort och stum. Men det kan ju ta ett tag innan de räknar ut hur PG:t fungerar och så så jag hade is i magen. Och mycket riktigt så blev det bättre.

MEN..han är fortfarande kort i fram, går mer 'upp och ner' med fram än uppåt-framåt-nedåt. Vad värre är så kör han ner tån först. Han lyfter hoven, för den minimalt framåt och så när han sätter ner den så är det med tån först. Såklart så slår det då på en tvärnit (och nu när det är mjukare i backen ser man hur tån verkligen gräver ner sig när vikten och framåtrörelsen eller vad man ska kalla det trycker på. Och det slår verkligen STOPP..). Detta syns även på slitningen av gummiplattan. Trots att han bara gått 3½ vecka med det och som sagt gått och gått, mest STÅTT och gått minimalt, och på is resp lera så ser man att gummit är slitet i tån.

Detta lär vara rena framknädöden. Jag har inte tänkt slita av PG:t i panik utan innan jag dömer ut det och rycker av dem så vill jag att två saker ska inträffa.. Dels att han ska få restriktionsfri utevistelse, dvs få röra sig (och springa) obehindrat i större hage, och att jag hunnit rida lite. Jag rä som sagt inte säker på att det inte bara är anpassningsproblem, dvs att han inte riktigt kommit på hur det funkar.

Ibland går han dessutom utan anmärkning och precis som vanligt/som han ska.

Men när hovslagaren ändå var här och verkade inlånade unghästen så bad jag honom om hans åsikt. Hovis var dock INTE glad åt att det las på PG från första början utan hade velat tårikta istället. Dock är han tillräckligt professionell för att både tycka att 'vissa fungerar underbart på PG' och att 'Det är klart vi provar, och fungerar han på det så ska jag skaffa grejer så jag kan sko PG åt dig' (jag kommer då vara den enda kunden han skor PG åt, det har sina fördelar att vara VIP-kund :devil:)

I alla fall så höll hovis med om att fortsätter han gå sådär så är det rena döden för knäna och värre än med helt vanlig skoning. Men han tyckte inte heller att jag i panik skulle slita av PG:t utan ville också se om det blir någon förändring när det inte bara är skritt vid hand 20 min/dag som är rörelsen. Så hann var helt inne på min linje att vänta till ÅB:

Frågade dock vad hovis hade för förslag om jag väljer att ta bort PG:t (kliniken var 'PG!' och när jag frågade om alternativ så sa de 'Du kan ju prova med en sula iofs, men äh, låt det vara som det är då'. Nu misstolkade vet nog min fråga om alternativ till att jagd rog mig för kotnaden för PG, men ändå..). Hovis tyckte då samma sak som han tyckte man skulle gjort istället för PG:t, att tårikta även fram. (Han har gått tåriktad bak ett par perioder nu i vintras, men sen började han slå i sko på ett väldigt knasigt sätt så vi provade sluta tårikta för att se om det gav skillnad, vilket det inte gjorde. Vi hade pratat om att tårikta honom fram nu till marsskoningen för att snabba på överrullningen. Nu kom ju dock klinikbesöket innan)

Hovis (som jobbat på Ultuna) menade att jag skulel sett vissa av de 'gamla lik' de fick in där ibland som haft frambenshältor och knäreaktioner i åratal och som såg ut som kriget på plåtarna på knäna, men som med tåriktning travade uppmärkbart fräschare etc.

Min undran är hur 'länge' det kan ta innan de 'vant' sig med PG:t och så även de hovslagarkunnigas åsikt om att tårikta för framknänas skull istället för PG? (Om han inte slutar med att köra ner tån sådär och jag plcokar av). och ev andra synpunkter/tankar etc?

(men jag tänker alltså INTE göra någonting förrän han fått möjlighet att med PG:t röra sig mer och jag kunnat rida honom lite)

Re: PG-beslag, rör sig inte bra m.m. Råd & tankar sökes..

Varför inte tårikta PG lite då ? Det kan man ju göra, har gjort så själv.

Tja, hovslagaren anser att det inte blir bra att tårikta PG. En liten aning går fint, men ska man ha 'ordentlig' tåriktning så blir det *söker ord* så att man får med 'våld' tvinga gummiplattan att böja sig. Svårt att förklara men hittar inte ordet jag söker.

JAG har som sagt nada PG-erfarenhet, så jag lyssnar snällt på vad folk säger, och min hovslagare menade som sagt att det inte blir bra annat än med väldigt mild tåriktning och PG. Och om man ska ha dem 'ordentligt' tåriktade skulle man behöva att plattorna var avpassade för det (plåten är ju lätt att forma, men gummit värre).

Men jag ska fråga på kliniken om det (Det är ju de som skor PG:t som sagt) om problemet kvarstår och höra vad de anser om det (de har ju dessutom mer verktyg)

Men som jag fattade min hovslagare så var det just det där att det bara går bra att tårikta PG 'lite' och det gör då ingen större skillnad.

En del hästar funkar helt enkelt inte på PG, det blir som "upp o ner" som du beskriver, ung som att gå med slalompjäxor..
Sen undrar jag vad du menar med tåriktning :confused: förmodligen menar vi inte samma sak som vi gör med travarna, för när vi tåriktar så tar man av i tån på innerkant(el ytterkant) för att hästen inte skall slå sig på exemelvis knäna.

Det låter inte bra. Varför inte byta ut PG med vanliga sulor med silikon inuti? Alltså mellan hoven och sulan. Många säger att det funkar lika bra, samt att han fortfarande har en "vanlig" sko.

Hur lång tid det tar för knän tar stryk beror ju lite på hur mkt han rör sig. Jag skulle nog ta bort PG'n när han efter tre veckor fortfarande går konstigt, och dessutom verkar vara "almänt skadebenägen". :crazy: SÅ lång tid kan det ju inte ta att vänja sig heller?!?

Till Martha:
Vad gäller tåriktning, så betyder det väl i princip att man skor med en kort och rak tå, skärer av tån mkt, så hoven blir kortare, vilket lättar överrullningen. Man slår även lite extra på skons tåkappa/framdel, så att den vänder uppåt. Min häst skos tåriktad.

Sen undrar jag vad du menar med tåriktning förmodligen menar vi inte samma sak som vi gör med travarna, för när vi tåriktar så tar man av i tån på innerkant(el ytterkant) för att hästen inte skall slå sig på exemelvis knäna.

Nä, inte samma sak nej (intressant att få veta att det är annan betydelse av ordet inom trav). Utan tåriktning är helt enkelt att man (förenklat förklarat) böjer upp tån. Man raspar tån (som måste vara kort för det ska funka kanske ska tilläggas) så att man får en 'böj' uppåt. Fan vad dålig jag är att förklara, men om vi överdriver det för att förtydliga så om hästen står på sin hov så är tån som främre delen av en med på en gungstol? (Jag har ÖVERDRIVIT nu, kom ihåg det =))

Meningen är att underlätta överrullning, dels då med en kort tå, men också att överrullningen kommer snabbare än med en normal tå.

Hängde du med? (Jag är kass på att förklara. Tyvärr är jag ännu kassare på att försöka rita med musen, och scannern har tackar för sig så jag kan inte rita med penna och scanna in heller)

Fattar du inte ska jag se om jag hittar den bild på nätet.. Det kallas ibland 'rolled toe' på engelska, vilket är ett mer rättvisande namn egentligen..

Jag förstår vad du menar, det kallar vi tvärtå :D fast vi har inte "uppåtböjningen" som ni har....jag blev lite konfunderad först när du talade om tåriktningar :confused:...

Du kan annars kanske lägga på en patentsko, den är inte så tung som PG:n, sen KAN det vara så att din häst har hovbenet lite lägre än normala hästar och då passar inte sulor av hårt material så bra på dessa hästar

Det låter inte bra. Varför inte byta ut PG med vanliga sulor med silikon inuti? Alltså mellan hoven och sulan. Många säger att det funkar lika bra, samt att han fortfarande har en "vanlig" sko.

Hur lång tid det tar för knän tar stryk beror ju lite på hur mkt han rör sig. Jag skulle nog ta bort PG'n när han efter tre veckor fortfarande går konstigt, och dessutom verkar vara "almänt skadebenägen". SÅ lång tid kan det ju inte ta att vänja sig heller?!?

Ang sula och silikon så är jag och både min hovis och klinikhovis ANTI silikon. Jag hade silikon (och sen nåt tvåkomponentsjox, cushion support) under sula på stoet och det blir något så vedervärdigt vidrigt under sulan =/

Sen pratade jag med min hovis om sula och han tyckte att den stötdämpning man får med sula är så minimal att det gör varken till eller från. När jag frågade vet oma lt till PG så tyckte ju han ju att sula kanske, men äh nä då kan det vara som det är.

Men jag ska prata med KLINIKhovis om det också, dem har jag övht inte pratat med (jag var ju inte där när de slog på PG:t).

Ang tiden att vänja sig på så är det tydligen så att det tar "ett par - tre veckor" för dem att vänja sig vid PG, och då är det alltså hästar som går normalt i hage och rids normalt etc. Och min har ju rört sig MYCKET mindre än så med sina PG. Det är våra 20 minuterspromenade ungefär, när han är mer intresserad av att titta på allting och krypa ur skinnet över att få komma ut än att 'fundera på hur han går'. Så jag är inte så säker på att han fått tillräckligt lång tid på sig att komma underfund med det hela. Jag har heller inte SÅ noga studerat hans rörelsemönster att jag kan säga i vilken utsträckning han hela tiden kör ner tån, bara att han gör det 'ofta' (men ibland går precis som han ska, t ex när hovis var här *ler snett*)

Och eftersom både hovis, och anra som har PG på sina hästar sagt att det kan ta tid innan de vänjer sig, och inte tycker det finns anledning att dra av PG:t i panik kör jag nog med is i magen ett tag till. Jag tror inte knäna tar direkt mycket stryk av såpass liten tid per dag som han promenerar (20 minuter) så att det är någon fara med 7 veckor till (som längst) med PG. Men ser jag inte skillnad på de två veckorna jag får skritta uppsuttet innan ÅB så åker de obönhörligen av!

Fast tvärtå kallar vi också avkapad då. Tåriktningen är steget längre, när du även raspar av lite på undersidan på tån. fast själva RIKTNINGEN är egentligen skon som står för, som riktas lite uppåtböjd i fram.

Ska hålla patentskon i bakhuvudet, frågan är väl vem fan jag ska få att slå på en sådan. Kliniken håller sig ju till PG och hovis är knappast förtjustare i patensko än PG (han ska som sagt fixa PG-grejer om det visar sig fungera med PG på valacken, men innan vi sett det så får jag sko honom på klinik).

Det verkar dock inte så mycket vara tyngden, han lyfter lika högt/lågt som normalt, däremot så sätetr han ju ner 'fel' och går mest 'upp och ner' (trampar vatten är en bra liknelse). Så frågan är hur mycket en lättare sko skulle påverka? (Jag kan tänka fel, skoning är inte min starka sida, jag överlåter det åt en bra hovslagare just därför *s*)

Min KÄNSLA är att problemet är gummit, gummit slår stopp, och därför så kör han vattentrampningsvarianten för det blir värre stopp ju mer han tar ut steget (dvs 'hårdare' stopp eller vad man ska säga). Och när han då går så 'upp och ner' blir det fel isättningsvinkel och då kommer det där med köra ner tån. Fast jag kan vara ute och cykla, men det är känslan.

Hovis var btw inne på samma sak, att det som med gummiskor (Öllövs t ex) blir för hårt stopp. Jag hade Öllövskor på kblstoet för 'hundra år sedan' men slet dem efter tre veckor då hon blev kort som gud vet vad i fram. Hon ändrade dock inte isättningsvinkel men blev väldigt kort. Det slog för hårt stopp med gummit helt enkelt.

Nu är ju hans gummiplattor fullbroddade, så det kan säkert ha påverkat. Iofs var han fyrbroddad med vanlig järnsko innan, men det är ju många fler broddar i PG:t så det är möjligt attd et blev för hårt stopp (tyckte han). Det var ju isgata första 2 - 2½ veckorna. Först nus enaste veckan det töat (och blivit gegga istället) och i geggan slår ju inte broddarna stopp lika hårt så det är MÖJLIGT att det ger sig om ett tag (ibland går han som sagt precis som han ska och tar ut steget. Bland annat på kvällarna när han ska in och går nedför backen. Då tar han ut så fint så och sätter ner rätt). Men jag vill ha en 'backup-plan' om det INTE gör det =)

Men du får gärna rätta mig om jag är ute och cyklar ang patentskon,d vs att en lättare sko har någon fördel i det här fallet som jag missat? (Jag har som sagt bara erfarenhet av järnskor i olika varianter innan. Iofs både tåriktat och tvärtå och sulor och så vidare (fångstoet experimenterade vi en hel del med) men annars är det bara vanlig skoning med vanliga järnskor för hela slanten liksom..)

en av mina hästar som hållit för tuff träning occch tävling i flera år fick direkt en reaktion i ett framknä när jag bytte till PG.

Hmm, normalt så sätter man ju på hästarna tyngre skor för att dom skall lyfta högre, eller få en bättre "balans"(travare) kan även tänka mig att man gör så på en del dressyrpållar...(men det kanske borde vara osagt)
Men så gjorde ju inte din sa du, jag skulle faktiskt om jag´var du ta av honom skorna om han sliter så fel på så kort tid, uppenbarligen är dom inte bra för honom, för PG passar inte på alla hästar...i omed att det är plåtsula så blir det också ett "stummare steg" Om man titta på hästar som t ex Zoogin som gick med PG i hela sitt liv, tittar man på hans framsteg så är det upp o ner, samt att hans farmor var passgångare och det är mycket pass i Zoot Suits avkommor, därför tynger man dom för att "lära" dom att trava, ju tyngre skor ju längre stannar dom i "backen" dvs överullningen funkar inte som normalt...nu har jag bara erfarenhet av travare så jag vet inte vad det gör på hästar som inte är uppe i farter, men jag tycker ändå att din häst borde ha "vant" sig redan, dels för att haft verkligen tid på sig att känna in skorna då han inte varit riden, och dels för att han har haft dom såpass länge ändå...Jag VET hästar som blivit helt förstörda i fötterna av skor med "tryck" över strålen (PG, Patent,päronskor) så jag vill ändå säga att du skall tänka dig för med skorna i det här läget...hur känner du själv?? ser Vision ut att trivas med skorna o tillvaron?? kan du känna puls eller lite värme i fötterna??

hur känner du själv?? ser Vision ut att trivas med skorna o tillvaron?? kan du känna puls eller lite värme i fötterna??

Läs mitt inlägg innan om det här med vänta/vs ta av och vad jag känner/tänker ang det =)

VISION verkar inte tycka det är ett dugg 'fel' på hans gympadojor. Han har inte minsta värme i hovarna, och verkar inte 'lida' av sitt felaktiga nedsättande. Dvs det verkar inte besvära honom. Nu är han ju dock typen som utvecklat kompensation till en konstart, så ;)

Och som sagt, han går alldeles som han ska ibland. Och pga det jag skrev i det tidigare inlägget (ang ta tid, rört sig lite, is, brodd, hovis tyckte det var okej att vänta etc etc) så har jag nos is i magen ett tag till. Och så ska jag studera noggrannare exakt hur, hur mycket när etc han rör sig si eller så. Jag har ju mest noterat att han kör den där tåmördarstilen men ibland går som hans ka. Hur mycket det är av varje har jag inte studera så noga - än =)

en av mina hästar som hållit för tuff träning occch tävling i flera år fick direkt en reaktion i ett framknä när jag bytte till PG.

Hur röde den sig med PG? *nyfiken*

Problemet är ju att man (jag) kan hitta hur många åsikter och erfarenheter som helst =/ Både positiva och negativa, och det är himla svårt att avgöra var min valack tänker landa. Å ena sidan har vi alla de som tycker att det kan ta tiiid att vänja sig med PG, min tog det X veckor för men sen blev den totalfräsch och har så varit ever after, tills som din erfarenhet att 'min häst fick direkt knärekationer/andra problem av PG". Och de som anser att PG vid knäproblem inte är bra (min hovis t ex) och de som anser att PG är det absoluta förstahandsvalet vid knäproblem.

Och så vidare i all oändlighet. Och här står jag som åsnan mellan två hötappar :crazy:

Men jag tänker iaf ge det ett tag till, för att utesluta att de var/är pga av det tog för 'bra' stopp på isen som han gör såhär. Och för att kunna utvärdera lite mer hur, hur mkt och när han rör sig si eller rör sig så. Sen får vi väl se hur länge isen i magen räcker (dvs som den räcker fram till ÅB så jag hunnit rida med dem eller ej). jag tror dock inte det lilla promenerandet vi gör ska ha någon direkt påverkan på knäna på kort sikt.. (På längre sikt om han inte ändrar så är det rena knädöden dock, och även de nedre lederna tar ju stryk).

Pest eller kolera... *sucka*

Jag skulle försöka hitta orsaken till varför hästen reagerar på PG-skor som den, hos hästen.

Vad är det som gör att han inte orkar hålla upp tån, t.ex?
Kan det ha något samband med hältan?
Kan det vara bra att träna upp den styrkan?
Vad har du mellan hoven och PG-plåten?

PG-skor möblerar om i hästens balans. Det kan ta ett tag innan det blir färdigt. Och inte lär sig hästen använda sina PG-skor rätt på boxvila, utan det måste till rörelse i frihet för det. Om man är ute efter effekten av denna "ombalansering", så måste man hålla huvudet kallt och ge det den tid det tar.

Vad är det som gör att han inte orkar hålla upp tån, t.ex?
Kan det ha något samband med hältan?
Kan det vara bra att träna upp den styrkan?
Vad har du mellan hoven och PG-plåten?

Jag tror inte det är att han inte 'orkar' hålla upp tån, han KAN bevisligen gå med dem alldeles utmärkt. Utan jag tror att det är en mix av ovana och att han 'fastnat' i ett rörelsemönster. Vad som är roten är ju svårt att sia om, men ponera att han var ovan med höjden på skon (den är ju många gånger högre än en vanlig sko) och så dessutom det extragrep som så många brodd ger på is. Så slog det 'stopp' på ett annat sätt än han var van med. Och han började korta steget för det var 'ovant'/'obehagligt'.

Sen nu är det ju lera och om man bara ska spåna vilt så borde det vara svårare att avgöra hur mycket man behöver lyfta för att 'gå fri' i lera, så han får inte kläm på et ändå. Iofs är det ju inte lerigt på våra promenader, men 20 min/dag är rätt liten tid att 'lära om' på spec som man är mer upptagen att låta huvudet gå som en berusad radar från sida till sida istället för att fundera på hur man går ;)

Det är ju det jag varit inne på, att han inte fårr 'kläm' på skorna än. Samtidigt så tycker jag det är väl mycket tåmördarnedsättning. Men jag har aldrig varit häst så jag vet inte hur de tänker i det sammanhanget ;)

Jag TROR inte det har samband med hälta. Han är ju ohalt initialt. Nu för dagen har jag inte en aning om hur han skulle se ut på böjdprov, det är inte gjort sen i februari. (Då han såg urfräsch ut fram initialt men inte hade vb med sig ordentliigt. 1 grad halt på böjprov VB från hasen och BF från knäna). Sen spolades ju hasen under artroskopin och knäna sprutades med kortison. Sen boxvilade han ju (med en liten skentur på stallplan). Och nu i början på mars så är han ohalt initialt i skritt och fem travsteg på löpargången. Och hasens prutades med tuppkam. Men han är inte omböjd (vi ville ju inte springa med honom). Så att det ska bero på hälta/smärta KÄNNS uteslutet?

Det går inte träna någon styrka alls nu, han får inte göra mer än häcka i sin minihage och promenera vid hand i lugnt takt 20 min/dag. Jag får inte ens utöka promenadtiden. Han ska stå så till slutet av april, sen skrittas uppsuttet 30 minuter/dag första veckan, andra veckan ska jag utöka skritten lite och känna på trav & galopp mest i diagnostiskt syfte. Sen är det ÅB och därefter vidare instruktioner beroende på hur han verkar (ie är han ren så sätter vi igång försiktigt igen, är han inte fräsch så kan vi börja fylla i livskadeanmälan direkt :crazy:)

Så styrka eller utökad rörelse för att vänja sig med beslagen mer eller öka styrkan är uteslutet =( Det är ju därför jag inledningsvis var så bestämd på att jag INTE sliter PG:t innan ÅB. Fast nu har jag ju börjat vackla, mycket pga den här tråden, och att jag kom på att har han inte vant sig med skorna kommer det blir ruskigt svårt att ha någon nytta av hur han känns i trav och galopp.

Mellan hov och plåt är det tjärdrev. jag TROR inte det är nåt annat (jag var ju inte där när han skoddes), jag har lyckats lokalisera att det iaf i bakkant mellan platta och hov är tjärdrev, men jag har eg ingen aning vad som är i övrigt under plåten, hur mycket tjärdrev det är etc, bara att det finns.

Jag ska snart ut i äckelvädret och promenera, och kolla noggrannare hur mycket han sätter i rätt och hur mkt fel. Sen ska jag klura, och så ska jag nog prata lite med vet på måndag, fast det är ju supersvårt för dem att säga nåt utan att ha sett hästen..

Så här är det*S* (Visst är det underbart med folk som säger så, politiker o självupptagna karlar vanligtvis men jag tar chansen):
1. Martha med all respekt för ditt kunnade som jag vet är stort så är en tåriktning en tåriktning oavsett om vi pratar travare shetland eller aredenner. Tåriktning är dte som Alexandra kallar tåriktnig i brittisk/ amerikansk litteratur kallad "rolled toe"

2. Som Martha säger finns det hästar som har ont av streåltryck et som ges av t ex PG, patent mm. Jag har själv gått i den fällan då jag trott att alla hästar går bättre av stråltryck. Vissa hästar går då istället på tå.....
3. Annat tryck av PG. om man inte verkat ordentligt så kan PG-kon utöva tryck på sulan. Nu verkar din hovslagare vara en nog så kompetent person så jag tror inte han missat detta. Problemet kan uppstå på t ex hästar som har dåligt hovvalv och man verkar ganska hårt och sedan raspar för mycket. I o m att hovväggen är hårdare än sulan, som ju är seg, så tar raspnimngen hårdare på hovvägen som då kan hamna under sulans nivå. Lägger man då på en PG eller en snösula t ex så kan du få ett tryck som i princip orsakar en inflammation i sulläderhuden.
4. Tårikta PG. Jo det kan man göra. Det är i stort sett bara fantasin som begränsatr vad man kan göra med PG. En variant på NBS t ex innebär att du verkar till strålens bredasyte del(ej sulan) Verkar tån "som ett skidbrätte lägger på PGplåten i nivå med framkanten och sen lägger dit gummit o verkar det med samma lutning. Detta är extremmodellen. Om man viill gå lite lugnare fram så lägger man på PG som valigt , lägger hovklingan med önskad lutning i tån på PG-gummit o hugger bort. Detta förutsätter att du har PG-gummi utan stålkant*S*. Ytterligare en variant som jag nog skulle rekommendera dig om du inte vill frångå PG är att helt enkelt lägga PG skon bak o fram. Då får du en variant på öppen tå.
5. Apropå sula och dess stötdämpande funktion. Jag kan förstå din hovslagares yttrande att det är ganska meningslöst med sula i stötdämpningssyfte. Detta är den gängse uppfattningen som lärs ut vid Hovslagarskolan. Jag vill inte påstå att detär helt fel men jag vet att det gjorts en studie (1993 av Benoit) som fann att Järnsko plus lädersula gav MINDRE vibrationer vid hovens nedslag i marken än t ex vid barfota. Lägg därtill att hovömma hästar kan slappna av mer då de har sula bara av det skälet att de slipper "känna marken".
6. Silikon under sula. Ibland slänger folk in det hur som helst. Man kan mycket väl lägga silikon under sula men inte alltid o inte på alla hästar eller skotyper. Jag försöker undvika att "silikona" på sommaren . Värme + silikon +instängt blir urrk som du säger. måste jag så förbehandlar jag med jod, tjära, Thrush buster eller kopparsulfat t ex. Dessutom inte längre skoperiod än ca 3 veckor då. Om man inte vill sko om så bör man i alla fall ta av och tvätta rent o lägga i nytt bakteriedödande. Vissa hästar kan dock vara så känsliga i hovarna att den kudde som blir mellan sko o sula av silikonet orsakar för stort tryck. Dåär det bättre att packa med tjärdrev o tjära eller jod.
7. Tåriktning istället för PG. Om din hovslagare som som sagt verkar kunnig föreslår det så ska du nog fundera på det igen. O det säger jag nu efter allt det jag öst på med tidigare*S*.

Hoppas nu jag inte trampat nån på tårna eller utryckt mig för oklart. Lycka till med din häst

Nejdå, jag tar inte alls illa upp, tvärtom =) Jag uppskattar alla infallsvinklar etc =)

Lite svar:

Han har förr gått med vanlig vit hårdplastsula bägge fram. Dels nån vinter som snösula, och dels efter spiktrampet gick han två perioder med sula. Hade inga problem av det. Nu är det ju svårt att jämföra äpplen och päron, och det kan vara olika stråltryck ändå, men han har inte varit den 'känsliga' typen innan. Överlag har han rätt okomplicerade och tåliga fötter och klarar bra att gå barfota med, enda anledningen att jag skott har varit att jag rider så mkt på grusväg att hovarna slits ner så himla hårt attd et blir 'inget att spika i' när skorna ska på på hösten (för att kunna brodda vintertid). Han har dock aldrig blivit öm eller halt trots att han slitit ner så kraftigt. (Sist han gick barfota någon längre period var 2001 dock). Snösulor (Huf Grip-typen) har han gått med från oktober till april i 'alla år'. Inte haft några problem alls med det.

Jag har idag försökt kolla lite mer hur han rör sig, än är det bara vägen ut till hagen men av det jag kunnat se på den lilla biten så går han BÄTTRE på stallgången (dvs HÅRT unerlag). Jag ska förlägga 10 minuter av vår 20-minuterspromenad på asfalt idag och se om det var en tillfällighet eller ej.

Det är INTE min hovslagare som lagt på PG, utan det är klinikhovslagaren som gjort det. Efter operationen så fick han PG fram och sina vanliga skor bak. De verkade runtom med, och 'mer' än vad min hovis brukar ta. Min hovis hade dock inga synpunkter på resultatet. Det jag reagerade på var att de kapat tån i bak ganska mycket med, och att jag inte riktigt gillade hur trakterna såg ut. Han har haft lagom höga trakter etc innan, men jag tyckte/tycker att de ser underskjutna ut nu. Dock fnulade jag inte så mkt mer på det, jag har ju som sagt ingen aning om hur det 'ska' se ut med PG. (Jag kan ta bilder på hur det ser ut nu förresten om det är intressant?)

Ah, man kan verka 'gummiplattan' på PG:t. det har jag ju inte tänkt på. Fast som sagt, min hovis menade att eftersom den är så 'hård' så blir det liksom med 'våld' man får spika fast den att följa tåriktningen? Han jämförde med en tåriktad järnsko, när du lägger den lös mot hoven så följer ju den på undersidan den vinkel du vill ha. Med gummiplattan på PG så är undersidan fortfarande 'rak' och för att få den att följa hovens form så måste man böja den med 'våld' och spika fast den innan den följer hovens vinkel?

Men som sagt, jag klurar än och ska försöka få mig en lite bättre bild av hur ofta/mycket det är rätt och hur mkt som är fel. jag har ju inte stirrat på hans hovar varje steg, utan bara 'i förbifarten' noterat det jag skrev i ursprungsinlägget. Så jag lär skaffa mig lite mer på fötterna innan jag beslutar migf ör vad jag ska göra och när. Jag får återkomma efter dagenspromenad och se om det kan göra mig liite klokare =)

Och jättetack för ett mycket bra svar :bow: Fler sådana =)

:D :D Jodå...jag tål det..men vill ändå deklarera att när "vi" säger tårikta så "menar" vi oftast att ta in eller ut sidan på tån, och jag tror faktiskt inte att jag någongång sett en tåriktad travare som ni beskriver...rid överullningen kallar vi "vända snabbare" :) och den effekten får vi med tvärtåå eller öppen tå...bara för att visa på skillnaderna mellan olika sporter, å andra sidan är jag ju inte hovslagare heller...eller kanske mer rätt sagt är ju tåriktning, men vi har ytterligare två alternativ att göra det på....... :idea:
:idea: :idea: :idea: :idea: :idea:

Jag vill gärna se bilder.
Helst från sidan och hela benen, dels på hårt underlag och dels på mjukt underlag.

Ska ordna bilder imorgon, just nu öser regnet ner och jag kom nyss in så jag har ingen lust att gå ut igen ;)

Jag har dock ägnat mig åt undersökande promenad ;) Promenerat 20 minuter på fyra olika underlag, och det finns faktiskt en röd tråd.

Gick lika länge på vardera underlagen och det föll ut som följer:

Jord som pga häftigt regnande blivit lera - bara massa tåmördarstuk och kort, kort i fram. Fel 100% av tiden.

Grusväg som är sviktande men inte lerig och belagd med 5 cm nytt grus - Bättre, går 'illa' 75% av tiden och normalt (men kort fram) 25% av tiden.

Tillkörd grusväg, sviktar men inte lerig och inte grusad utan 'platt' - Går bättre ändå, fortfarande kort fram men inte lika kort som på det 'tyngre' underlaget. Sätter ner korrekt ungefär 50% av tiden och 'fel' 50% av tiden.

Asfalt (eller för att vara riktigt korrekt oljegrus) - Ännu något bättre, rätt 60% av tiden och 'fel' 40%. Dock kort i fram fortfarande.

Nu är det här EN gång och ingen längre tidsintervall etc, men det pekar ju entydigt på att ju 'tyngre/djupare' underlaget är dessto värre blir det, och ju fastare/planare det är dessto bättre blir det.

Och det BORDE ju tyda på att han inte riktigt fått pejl på hur högt han måste lyfta för att 'gå fri'? Han är dock mer eller mindre kort i fram hela tiden och tar inte ut steget ordentligt.

Jag önskar jag hade haft torr grusväg (utan svikt) eftersom jag tror det blivit bättre än asfalten, asfalten ger lite FÖR bra grepp och för mycket 'stopp'. Dock är brodden inte så lyckad på asfalten heller.

Problemet och Moment22-grejen är ju att det är lerhelvetesårstiden nu. Det är omöjligt att erbjuda honom en boxhage med vettigt underlag. Det regnar, regnar och regnar ännu mer, och även om han får en ny liten hage på morgonen så vid lunch är det sörja som går hallvägs upp på hovarna. Så det är himla svårt att erbjuda honom en boxhage som har 'lätt' och plant underlag.. Mellan snön och tjällossningen (en vecka) så hade han dock fint underlag, men det är ju ett minne blott nu och nu är det klafs. Tungt klafs (inte så mycket lervälling dock utan mer söndertrampad, tung jordlera.). Och bara gudarna vet när det tänker torka upp. I BÄSTA fall är det torrt på en vecka, men det är knappast troligt. I VÄRSTA fall så är det bra om en månad..

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 892
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 562
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 270
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 571
Senast: bellala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• 🎄Jul 2024🎄
  • Secret Santa 2024
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur