Petries höjdmått

Sv: Petries höjdmått

Jag har ingen aning! mina stövlar mättes från häl till knäveck :) Men så måttbeställde jag ju.
Visserligen så hade de som mätte inte så stor koll ;), men de två måtten som togs på mina ben var från häl till knäveck och på det bredaste stället på vaden, ja och så storleken på foten med.
Mina underben är ju självklart inte lika långa som stövlarna, köpte ju skaft som är 54 för att det sjunker en hel del, har nog 51 cm långa underben.

Jag kan mäta imorn när jag kommer ut till stallet.

När vi måttat har vi gjort att vi mätt foten - längd, bredaste stället på foten och hålfoten. Vadmåttet samt knäskål-häl, i vissa fall kan man mäta knäveck-häl, men knäskål-häl är ett kontrollmått som oftast ger det mest exakta.

Mina Cavallo Pirouette har måtten (ihop sjunkna och med dragkedja insidan fram):
Knäveck till klackens början: 50cm
Överst på dressyrbågen till klackens början: 56cm
Skaftets högsta punkt på insidan till klackens början: 48,5cm

Det står 42 50 36 i stövlarna
Jag hoppas att detta gjorde att du fick lite klarhet iaf ;)

Senast ändrad:

Jag mätte 49 från häl (golv) till knäveck. Funderade på att lägga på ett par centimeter men den gick inte med standardmåtten. (Den längsta stöveln med min fot och vad som finns är 49 cm). Men de var verkligen inte för korta kan jag lova! Har bara provat de under ca en timma men jag tror det kommer bli perfekta. Kan vinkla knät som vid ridning med en hälkil nu när de inte sjunkit något alls.

Tilläggas ska att vi tog alla möjliga mått i affären, även knäskål-häl, men det användes inte vad jag vet vid beställning annat än att dubbelkolla så stöveln passar mig. Jag funderade på att beställa från tyskland och då fick jag måttbeskrivning skickat till mig, vad jag förstod så var del häl-knä som användes för att bestämma höjden.

Tänker man som så att man ska köpa ett par stövlar som sjunker är det ju smartare att mäta knäskål-häl och inte lägga på någonting. Mina Allure kommer ju dock inte sjunka mer än kanske 1-1,5 cm vad jag förstod i affären.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 739
Senast: Squie
·
Utrustning Hoppas jag lagt tråden rätt. Nu kommer jag säkert framställa som en idiot som ens tänker tanken att tävla dressyr i Tretorn Falsterbo...
Svar
8
· Visningar
2 766
Senast: Deimion
·
Dressyr Halloj! Undrar om det är någon här inne som har koll på exakt de olika fabrikaten måttar sina stövlar och hur ni tycker att det...
Svar
11
· Visningar
2 423
H
  • Låst
Dressyr Jag ska köpa ett par stövlar, men vet inte vilka! Jag tycker att många stövlar ser likadana ut på bilderna på nätet:crazy: så det är...
Svar
1
· Visningar
1 085

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka